Går ej att starta, experthjälp tack!

brallor

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2007
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki 250cc
Hej

Fick hem en 125cc Fiddy idag och började att köra in den, körde kanske en 30-60 minuter och helt plötsligt dör den och går ej att starta.

Följande är kollat:

dödaren är avstängd
bensin kommer fram till förgasaren
tändstifftet ger gnista
provat med startgas, hjälpte dock ingenting
kickar och den låter precis som innan, dvs den låter och går lika lätt, verkar inte skuren!


Har hört att det kan vara ventilerna som det har hänt något med, kan det stämma?


Jätteglad om jag kan få hjälp med detta...
 

Jacko

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM690SM
Hej

Fick hem en 125cc Fiddy idag och började att köra in den, körde kanske en 30-60 minuter och helt plötsligt dör den och går ej att starta.

Följande är kollat:

dödaren är avstängd
bensin kommer fram till förgasaren
tändstifftet ger gnista
provat med startgas, hjälpte dock ingenting
kickar och den låter precis som innan, dvs den låter och går lika lätt, verkar inte skuren!


Har hört att det kan vara ventilerna som det har hänt något med, kan det stämma?


Jätteglad om jag kan få hjälp med detta...


Hur många timmar har den gått? Eller är den helt ny?
 

minibjornsson

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Ort
östersund
Hoj
-01 yamaha 250cc
Hej jag har också en fiddy 110cc orion 21 och jag kom bara å körde sen la den bara av? någon som vet va de e för fel?
 

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Åland
Hoj
Yz250
Otimad tändning kannske... Borde inte skriva något för ja vet inget, men en tanke bara
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Bara för att du har gnista betyder ju inte det att du har en gnista av god kvalite. håll stiftet ca 10 mm från blocket. får du ingen gnista då då har du för klen gnista för att kuna tända bensin blandningen. Har gjort detta testet på både hojar o bilar och har alldrig lyckats skada någon elektronisk utrustning.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
På dig låter det som det är en 4-taktare. Stämmer det? Har du gnista och den inte tänder eller puffar eller ger det minsta liv ifrån sig på startgas så är det väl troligast med ventilfel. Med felställd tändning så borde det puffatill någon gång då och då och ge ett litet livstecken (inte helt säkert, men iaf) Kolla kompet. Och tänk på att för mycket startgas dödar motorn. Även med startgas så behöver motorn luft (syre) för att kunna tända. När jag hade strul med min CB125:a så plockade jag bort förgasaren och sprutade startgas framför insugsporten i toppen direkt för att få igång den, då visste jag iaf att ventiler och tändning stog rätt. Sen var det bara att klura på om det var svag gnista eller ingen soppa.

Lycka till
 

MC-Gurra

Ad omnia paratus
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha R1.-02 + KTM 640 -02
Ventilfel är inte ovanligt på kina motorer. Kolla så du har ventilspel annars står venilerna öppna lite hela tiden. Det är mitt bästa tips iaf.:va
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Får du inte igång den så lämna tillbaka den, så får åf fixa felet.
Nån slags garanti finns väl?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Polarn hade problem med sin Volvo 850, den bara dog plötsligt. Vi kollade allt, å allt va som det skulle, gnista å allt. Problemet är ju att det är förbannat svårt att veta när man får gnistan, alltså vars kolvar mm är just då, enklare i en stånka ja, men ändå svårt att veta exakt! Bulten till rotorn i fördelaren hade gått av, så rotorn hoppad runt, men rätt slumpvis, så gnistan kom ibland när kolven var längst ner osv. Ganska svårupptäckt! Så det kan ju vara värt att kolla, om nu ventilerna är hela :rolleyes:
 

Peggut

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Lund
Hoj
peugeot 205mi16
Min gissning ligger inte på ventilerna som många andra för då hade den gått risigt från början, om d inte e så att remmen/kedjan kuggat så nån ventil gått i kolven men d borde du hört / märkt isf.

Plocka av förgasaren dela den rengör kolla så trottlen och flottören osv fungerar som det ska och kolla kvaliten på gnistan, och funkar inte detta gör som en annan sagt, kolla kompet!
 

minibjornsson

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Ort
östersund
Hoj
-01 yamaha 250cc
ja min ha en gnista som är hur liten som helst man ser den nästan inte.. kan de bero på att de ä fel på tänd´spolen?
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
ja min ha en gnista som är hur liten som helst man ser den nästan inte.. kan de bero på att de ä fel på tänd´spolen?

Ja helt klart eller dålig jord svag batterispänning. kass signal från cdi box. du skall få 10 mm gnista mellan stift o block. detta kan skada cdi box om du inte får det men jag har gjort detta prov på både bilar o hojar o har alldrig råkat kvadda en box
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Tror och tror det kan vara precis allt annat oxå. Tändspolen är trots allt bara en komponent mittt i smeten på tändsystemet. men ja det är troligt men det är klart billigare att kolla resistansvärdena på spolen och jämföra dem med värdena från en reparationsmanual innan man byter något. såvida du inte har en att låna eller liknande
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top