Går ej på alla cylindrar.. Vad gör jag? suzuki gs 1000 e 1980.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
läste nånstans att det kunde va nåt knas med bensinkranen.. kan det stämma?

Bensinkranen skall vara stängd när du inte kör.
Är den vakumstyrd så skall den stänga sig själv.
Om den är vakumstyrd, så har du antingen glömt den i "pri" (då är den öppen utan vakum) eller så är den sönder (ovanligt).
Om förgasarnas flottörventiler (samt flottörer) är i ordning så skall de hålla tätt.
Men lita aldrig på det.

Lunkan100

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
Suzuki GS 1000E
har kollat flottörerna och dom ser rena ut.. vet inte vad jag ska göra nu..förslag någon?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
har kollat flottörerna och dom ser rena ut.. vet inte vad jag ska göra nu..förslag någon?

Stänger det när du lyfter flottören?
Det är ganska noga med flottörhöjden, men vet man inte höjden så skall den i 107,4% av fallen vara "rak".
Det finns två sorters flottörmunstycken (vad jag vet).
En modell med gummitätning.
De torkar ur.
En modell som slipas in med ventilslippasta.
De är bättre.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Huruvida flottörerna är rena är egentligen ointressant. Det är den lilla ventilen som plåtblecket i mitten trycker på som är relevant. Kärvar den så rinner det soppa in i motorn och då blir det som för dig.

Att byta bensinkranen är säkert inte en dålig idé men bensinen ska gå genom förgasarna innan det når motorn så är felet gasarna (vilket det med största sannolikhet är) så spelar det ingen roll vilken bensinkran du stoppar dit. :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Huruvida flottörerna är rena är egentligen ointressant. Det är den lilla ventilen som plåtblecket i mitten trycker på som är relevant. Kärvar den så rinner det soppa in i motorn och då blir det som för dig.

Att byta bensinkranen är säkert inte en dålig idé men bensinen ska gå genom förgasarna innan det når motorn så är felet gasarna (vilket det med största sannolikhet är) så spelar det ingen roll vilken bensinkran du stoppar dit. :)

Semisant.
Man skall aldrig lita på flottörventilerna.
Även om de inte är helt täta, så funkar motorn så länge man kör.
Men om kranen inte stänger, så fyller man upp motorn med bensin över natten även om det bara läcker lite granna.

Lunkan100

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
Suzuki GS 1000E
Jag kan tyvärr inte se vad kranen står i för läge. Flottörventilerna kärvar inte vad jag kan se, i övrigt ser hela förgasaren ren ut. Finns det nåt mer jag bör göra innan jag sätter tillbaka gasaren?

Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Tändstiften tar inte slut efter 250 mil körning, inte heller av att hojen stått ett par säsonger så dem kan du utesluta.

Mer troligt är det att det är nåt knas med fuggarna.
Gör som skrotnisse säger.

En misslyckad start, upprepade kallstarter utan att motorn blir varm,något feljusterad förgasare, tätt luftfilter, Kan lätt släcka ett stift på några kilometer.
Trots fin gnista ska man inte lita på ett begagnat tändstift. När stiftet sitter i förbränningsrummet och det blir komp, finns det stor risk att gnistan kryper genom sotet i porslinet, istället för att hoppa där det ska.
Man ska bara lite på sprillans nya stift.
Med tur, lite handpåläggning osv kan man få liv i ett dåligt stift....
Mats

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej om nu bara ett rör blir varmt ,testa med startgas på de tre andra fuggarna , se om det ger någon skilnad gång /värme ,eller att du kan få den att gå hyggligt vid gasande med stargas(stillastående) ,då vet du att lågfarten är igensatt,
tänk på tidigare inlägg om nålv/flotörventiler

Lunkan100

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
Suzuki GS 1000E
okej, jag ska fylla upp den med olja och fixa till stiften för attt se om den tänder till. Det där med lågfarten greppar jag inte riktigt, var sitter den och hur rengör jag den isåfall? Tacksam för all hjälp.

Lunkan100

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
Suzuki GS 1000E
Kanonfin bild på gasaren, tack:). Förgasaren är rengjord och påsatt igen, hittade inget skit alls, hängde på tanken med soppa i och ingen bensin har trängt ner genom motorn (har haft bottenpluggen av). Tänkte fylla upp den med olja och nya stift. Finns det nåt mer jag bör göra innan jag testar starta upp den?

Lunkan100

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
Suzuki GS 1000E
har inte bytt stift. jag försökt starta cykeln men ingen av förgasarna fylls med bensin. Vad gör jag? hjälp snälla...........

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050
Kanonfin bild på gasaren, tack:). Förgasaren är rengjord och påsatt igen, hittade inget skit alls, hängde på tanken med soppa i och ingen bensin har trängt ner genom motorn (har haft bottenpluggen av). Tänkte fylla upp den med olja och nya stift. Finns det nåt mer jag bör göra innan jag testar starta upp den?

Har du skruvat ut huvud- och lågfartsmunstyckena och blåst ur med en kompressor? Små små korn, rost eller annan skit kan sätta sig där och täppa igen bränsleflödet. Du måste skruva ur dom för att kunna se det.

Har du pump eller vakuumslang på hojen? Inga slangar som är böjda/stryper bränsletillförseln?

Lunkan100

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
Suzuki GS 1000E
Vakcuum kallas det väl för.
lossar jag slangen som går från förgasaren till tanken och suger så kommer det bensin från den andra grövre slangen ner mot förgasaren. Så det verkar inte vara stopp från kranen. Kranen är tyvärr trasig så jag kan inte se i vilket läge den är. Det finns ingen bensin i någon av flottörhusen. Jag blåste inte ut munstyckena med tryckluft. borde inte nåt av munstyckena släppa genom bensin till motorn? vad gör jag? Tack.

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Hoj
Triumph Tiger 1050
Du skriver "Går ej på alla 4 cylindrar, kan inte höra vilka eller på hur många heller, startar men går väldigt ojämnt. Vad kan det vara för fel? var börjar jag felsöka? Tacksam för all hjälp jag jan få.. "

Uppenbart får någon cylinder bensin då du får igång hijen men den går knackigt. Om du inte får någon bensin in i flottören så kan det vara stopp i kanalerna som går från bränsleslang in till flottörerna. När du gör rent en förgasare bör du plocka isär allt du kan plocka isär och blåsa ur med antingen en kompressor eller någon form av tryckluft på burk motsv. Vi snackar om små kanaler där det räcker med något så tunt som ett hårstrå kan täppa till och stryper bränsletillförseln.

Jag skulle gissa på att du har stopp någonstans i förgasaren (kanalerna från bränsleslang till flottörerna?) och du bör blåsa igenom alla kanaler,munstycken och andra hålrum. Sök på youtube så ser du hur man går tillväga. När vi snackar förgasare så har jag fått rådet att man ska vara extremt noggrann och systematisk när du rengör. När du ändå håller på bör du även byta o-ringar och andra packningar så det sitter fräscha packningar i. O-ringar finns att köpa på mekonomen, järnhandeln eller classe ohlson. Kan även finna en del tillbehör på ebay. Se bara till att mäta så du får rätt storlek samt packningar som tål bensin.

Läs det här foruminlägget så förstår du vad jag menar ang. rengöring av förgasare. http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=159718

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Vakcuum kallas det väl för.
lossar jag slangen som går från förgasaren till tanken och suger så kommer det bensin från den andra grövre slangen ner mot förgasaren. Så det verkar inte vara stopp från kranen. Kranen är tyvärr trasig så jag kan inte se i vilket läge den är. Det finns ingen bensin i någon av flottörhusen. Jag blåste inte ut munstyckena med tryckluft. borde inte nåt av munstyckena släppa genom bensin till motorn? vad gör jag? Tack.

När kranen står i pri rinner soppan fritt ur soppaslangen, prova alla lägen och får du inte ut soppa i något så byt kran.

Eller så suger du i slangen så flottörhusen fylls och hoppas att vacuumet räcker för att hålla den öppen när du väl kan starta upp den.

2taktarn

Medlem
Gick med
25 Jan 2006
Hoj
Suzuki GS
Hade liknande problem med en gs1000 motor jag köpte från spinningwheel för några år sen, gick inte riktigt på alla cylindrar och en rör vart ej riktigt varmt. Kollade kompen och det visade sig att en cylinder hade väldigt låg kompression, så jag fick byta motor och den startade å gick fint direkt :)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0