Går en mc igenom besiktningen med litet oljeläckage på framgaffeln?

Karkebo122

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2024
Hoj
Yamaha XT125K 1983
Hej, på den ena av mina framgafflar blir det en liten, liten oljering när man trycker ner den i botten, det sprutar eller rinner inget och det kommer bara när man trycker ner den i botten, tror ni den går igenom besiktningen?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Om du har flera gafflar till hojen så ta den framgaffel som inte läcker?

Det är omöjligt att säga utan att ha sett läckaget. Men generellt sett är dom ganska griniga på läckage från sånt, av en anledning. Du höll ju på med gaffelrenovering, sätt i nya tätningar så är problemet löst. Det viktiga är ju inte att klara besiktningen, utan att ha fordon som faktiskt fungerar och gör sitt jobb. Olja på bromsar är dåligt, och att tappa dämpningen är också dåligt.

Karkebo122

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2024
Hoj
Yamaha XT125K 1983

Det är omöjligt att säga utan att ha sett läckaget. Men generellt sett är dom ganska griniga på läckage från sånt, av en anledning. Du höll ju på med gaffelrenovering, sätt i nya tätningar så är problemet löst. Det viktiga är ju inte att klara besiktningen, utan att ha fordon som faktiskt fungerar och gör sitt jobb. Olja på bromsar är dåligt, och att tappa dämpningen är också dåligt.
Bytte packboxen igår. Tro på fan att det fortfarande blir en jävla ring av olja. Har dessutom inga verktyg för att hålla fast kolven, igår gick fick jag på något sätt ur och i botten skruven utan att hålla fast kolvstången. Tror inte jag kommer att ha så tur igen.

Om jag råkade skada packningsbanan i gaffeln när jag tog ur gamla packningen och det läcker därför, måste jag byta gaffeln helt eller?
Kan det funka att lägga packningssilikon vid gaffeln där packningen går emot? Är inte ute efter några ordentliga lösningar bara jag blir klar med fanskapet och kan sälja det.

Karkebo122

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2024
Hoj
Yamaha XT125K 1983

Vet du vad ett verktyg för att hålla fast kolven när man skruvar ur botten skruven kallas?

anadr0id

Tvåtaktstendentiös
Gick med
17 May 2023
Hoj
Yamaha TDR250 -89
Som jag skrev igår går det bra med gängstång och mutter.

Annars verkar Xlmoto ha flera varianter av "stavhållare för framgaffel" i 150-kronorsklassen.

Karkebo122

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2024
Hoj
Yamaha XT125K 1983
Som jag skrev igår går det bra med gängstång och mutter.

Annars verkar Xlmoto ha flera varianter av "stavhållare för framgaffel" i 150-kronorsklassen.
Tror nog inte jag får in en gäng stång med mutter i båda ändarna.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Bytte packboxen igår. Tro på fan att det fortfarande blir en jävla ring av olja. Har dessutom inga verktyg för att hålla fast kolven, igår gick fick jag på något sätt ur och i botten skruven utan att hålla fast kolvstången. Tror inte jag kommer att ha så tur igen.

Om jag råkade skada packningsbanan i gaffeln när jag tog ur gamla packningen och det läcker därför, måste jag byta gaffeln helt eller?
Kan det funka att lägga packningssilikon vid gaffeln där packningen går emot? Är inte ute efter några ordentliga lösningar bara jag blir klar med fanskapet och kan sälja det.
Har vi inte redan kommit fram till att fullösningar bara är av ondo? Din hoj verkar vara rena liket, antingen sparar du tid och energi och säljer i befintligt skick, eller så gör du en seriös kraftansträngning och renoverar den på riktigt. Att fylla gaffeltätningarna silikon är taffel på gränsen till tragiskt, och eftersom du uttryckligen säger att du inte vill göra ett bra jobb så förtjänar hojen att säljas som den är till någon som bryr sig.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag rek att fixa gaffeln. MEN! Ett tips kan vara att faktiskt köra hojen lite så har man tur så kan det fixa sig av sig självt. Jag är där just nu med min gamle Virago xv1100. Jag kommer fixa gafflarna nästa vinter men ska besiktiga nu och har samma problem. Dock så läcker den inget just nu men gjorde i vintras då den stod still.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Och kan du stå och trycka ihop gaffeln så att den bottnar så kommer den inte vara körbar, då har något gått sönder i den, alternativt så har du helt fel fjädrar.
Nu är det ju inte säkert att gemene mans uppfattning om ”botten” är samma som din, alltså klossbotten. Men jag har iaf renoverat några gaffelben tillhörande klena 80 tals 125cc hojar och de är inte gjorda för nordiska vikingar helt enkelt. Nej jag har förvisso inte bytt fjädrar men de bottnar relativt lätt torrbrytandes i garaget.

Sen kan jag ju tycka att det verkar onödigt att kladda med färg, silikon och nya tätningar på denna stackars hoj. Den är ju värd lika mycket utan att göra ett skvatt.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....

Lätt att skada packningen när man mosar igenom ett hackigt innerben. Bra att använda tejp på ändan. Och olja.

Karkebo122

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2024
Hoj
Yamaha XT125K 1983
Har vi inte redan kommit fram till att fullösningar bara är av ondo? Din hoj verkar vara rena liket, antingen sparar du tid och energi och säljer i befintligt skick, eller så gör du en seriös kraftansträngning och renoverar den på riktigt. Att fylla gaffeltätningarna silikon är taffel på gränsen till tragiskt, och eftersom du uttryckligen säger att du inte vill göra ett bra jobb så förtjänar hojen att säljas som den är till någon som bryr sig.
Bultar som försvinner spårlöst, hojen ramlar av depåstödet helt slumpmässigt, ett rent helvete att hitta reservdelar, så fort man lagar en sak så går en annan sönder. Så har det varit konstant med det jävla satyget. Hade aldrig kunna tro att det skulle vara så svårt att renovera en mc, men tydligen så är det bara en massa helveten. Jag hatar den och vill bara göra klart den så att jag kan bli av med den nu när jag lagt ner så mycket pengar.
Får väl göra det ordentligt och ösa ännu mer pengar på satyget. Pengar, pengar, tid, tid, tid, är inte ens kul att hålla på längre, fy fan.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F

Mycket bättre än bladmått.
Tack för tips för framtiden👍 Men är den mest till för att få igenom hojen på besiktningen? Var med Bike Babes en gång på Gotland och en kvinnas båda gaffelben började läcka efter ett missöde på färjan. Löste hon tillfälligt med gaffatejp över helgen...😁

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bultar som försvinner spårlöst, hojen ramlar av depåstödet helt slumpmässigt, ett rent helvete att hitta reservdelar, så fort man lagar en sak så går en annan sönder. Så har det varit konstant med det jävla satyget. Hade aldrig kunna tro att det skulle vara så svårt att renovera en mc, men tydligen så är det bara en massa helveten. Jag hatar den och vill bara göra klart den så att jag kan bli av med den nu när jag lagt ner så mycket pengar.
Får väl göra det ordentligt och ösa ännu mer pengar på satyget. Pengar, pengar, tid, tid, tid, är inte ens kul att hålla på längre, fy fan.
Fusklaga inte säkerhetsdelar som fjädring, bromsar och vajrar/oljeledningar.
Du kan ha så mycket tur att oljeringen du har kvar på innerbenet nu är en rest efter bytet, torka av och ta en testtur, torka av och ta en till tur och se om du fortfarande får oljeringar.

Vad gäller gaffelverktyg så använder jag en sån här:
Och sån här:
Plus lite annat smått och gott efter att ha servat min första gaffel och blivit trött på att använda diverse knep för att trycka ihop skiten när det skulle ihop.
Med bra verktyg tar det inte jättelång tid att byta tätningen, särskilt om du redan pulat isär och ihop allt förut.

Sedan är det ju viktigt att montera tätningarna åt rätt håll, och undvika att skada den när man trär på den på innerbenet. Bra idé att kolla efter märken i ytan på innerbena som kan skada tätningen även om de inte är på den normala arbetsytan, stenskott kan lämna små märken som även om de inte är något egentligt problem kan skada tätningar om man drar dem över dem.
Och apropå tätningar åt rätt håll så upptäckte jag att någon tidigare som bytt tätning på en av mina hojar vänt den åt fel håll, och därför läckte det gaffelbenet. På andra benet satt tätningen åt rätt håll. :gnissla

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Fusklaga inte säkerhetsdelar som fjädring, bromsar och vajrar/oljeledningar.
Du kan ha så mycket tur att oljeringen du har kvar på innerbenet nu är en rest efter bytet, torka av och ta en testtur, torka av och ta en till tur och se om du fortfarande får oljeringar.

Vad gäller gaffelverktyg så använder jag en sån här:
Och sån här:
Plus lite annat smått och gott efter att ha servat min första gaffel och blivit trött på att använda diverse knep för att trycka ihop skiten när det skulle ihop.
Med bra verktyg tar det inte jättelång tid att byta tätningen, särskilt om du redan pulat isär och ihop allt förut.

Sedan är det ju viktigt att montera tätningarna åt rätt håll, och undvika att skada den när man trär på den på innerbenet. Bra idé att kolla efter märken i ytan på innerbena som kan skada tätningen även om de inte är på den normala arbetsytan, stenskott kan lämna små märken som även om de inte är något egentligt problem kan skada tätningar om man drar dem över dem.
Och apropå tätningar åt rätt håll så upptäckte jag att någon tidigare som bytt tätning på en av mina hojar vänt den åt fel håll, och därför läckte det gaffelbenet. På andra benet satt tätningen åt rätt håll. :gnissla
Just det. Torka rent hela benet noga med bensin eller nafta sen chansa. Kör sakta till besiktningen.

Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...