Fusklaga inte säkerhetsdelar som fjädring, bromsar och vajrar/oljeledningar.
Du kan ha så mycket tur att oljeringen du har kvar på innerbenet nu är en rest efter bytet, torka av och ta en testtur, torka av och ta en till tur och se om du fortfarande får oljeringar.
Vad gäller gaffelverktyg så använder jag en sån här:
Professional Fork Spring Compressor part of our Chassis & Suspension range available for immediate dispatch from motorcyle parts store Bikers Toolbox
www.bikerstoolbox.co.uk
Och sån här:
Universal Fork Seal Driver 42 - 50mm part of our Chassis & Suspension range available for immediate dispatch from motorcyle parts store Bikers Toolbox
www.bikerstoolbox.co.uk
Plus lite annat smått och gott efter att ha servat min första gaffel och blivit trött på att använda diverse knep för att trycka ihop skiten när det skulle ihop.
Med bra verktyg tar det inte jättelång tid att byta tätningen, särskilt om du redan pulat isär och ihop allt förut.
Sedan är det ju viktigt att montera tätningarna åt rätt håll, och undvika att skada den när man trär på den på innerbenet. Bra idé att kolla efter märken i ytan på innerbena som kan skada tätningen även om de inte är på den normala arbetsytan, stenskott kan lämna små märken som även om de inte är något egentligt problem kan skada tätningar om man drar dem över dem.
Och apropå tätningar åt rätt håll så upptäckte jag att någon tidigare som bytt tätning på en av mina hojar vänt den åt fel håll, och därför läckte det gaffelbenet. På andra benet satt tätningen åt rätt håll.