Går en mc igenom besiktningen med litet oljeläckage på framgaffeln?

Karkebo122

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2024
Hoj
Yamaha XT125K 1983
Fusklaga inte säkerhetsdelar som fjädring, bromsar och vajrar/oljeledningar.
Du kan ha så mycket tur att oljeringen du har kvar på innerbenet nu är en rest efter bytet, torka av och ta en testtur, torka av och ta en till tur och se om du fortfarande får oljeringar.

Vad gäller gaffelverktyg så använder jag en sån här:
Och sån här:
Plus lite annat smått och gott efter att ha servat min första gaffel och blivit trött på att använda diverse knep för att trycka ihop skiten när det skulle ihop.
Med bra verktyg tar det inte jättelång tid att byta tätningen, särskilt om du redan pulat isär och ihop allt förut.

Sedan är det ju viktigt att montera tätningarna åt rätt håll, och undvika att skada den när man trär på den på innerbenet. Bra idé att kolla efter märken i ytan på innerbena som kan skada tätningen även om de inte är på den normala arbetsytan, stenskott kan lämna små märken som även om de inte är något egentligt problem kan skada tätningar om man drar dem över dem.
Och apropå tätningar åt rätt håll så upptäckte jag att någon tidigare som bytt tätning på en av mina hojar vänt den åt fel håll, och därför läckte det gaffelbenet. På andra benet satt tätningen åt rätt håll. :gnissla
Lämnat in på verkstad nu så det blir ordentligt gjort 👍🏻

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Bytt massor av packboxar och aldrig använt någon stång som mothåll.

Börjar alltid med att ta bort hjulet och sen lossa lite på insexbulten längst ner och skruva lite löst tillbaka den medan allt sitter på plats. Nångång fått använda mutterdragare(blir lite grisigt då innan man får en bytta under).
Än så länge har det funkat.....

Nyheter
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...

Distinguished Gentleman’s Ride 18/5

Screenshot I maj är det ...

Indian-träff i Cornwall i augusti

Andra veckan i augusti håll...

Var femte mc-förare byter hjälm för sällan

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vinterns roligaste mc-helg flyttar till Elmia!

I slutet av januari 2026 sl...

MC Mässan 2026 – vinterns roligaste mc-helg!

I slutet av januari 2026 sl...

KTM erbjuder upp till fyra års garanti

KTM erbjuder nu sina kunder...

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli har presenterat Dia...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...