AznTap
Ny medlem
Hej
Jag har lite problem med min hoj, en Suzuki GSF600 Bandit från -95, och är ute efter lite råd och tips.
Problemet är att den endast går på 3 av 4 cylindrar vid lågt varvtal runt 1500 rpm.
När jag drar upp den till runt 2500 - 3000 rpm så vaknar 4:e cylindern till och då går den på alla 4 cylindrar.
Den är även svårstartad och släpper jag på gasen så sjunker varvtalet och dör inom loppet av några sekunder, jag antar att detta är en följd av att den endast går på 3 av 4 cylindrar vid tomgång upp till 1500 rpm.
Detta har jag kontrollerat genom att känna av värmen vid respektive avgasrör direkt efter motorn, fjärde avgasröret är helt svalt vid 1500 rpm.
Detta har jag gjort hittills inom felsökningväg:
Jag har läst att allt en motor behöver är bensin, gnista och kompression om jag minns rätt.
Så nu börjar jag bli lite smått desperat på att fortfarande inte ha kunnat hitta orsaken till felet och vänder mig till er lite mer erfarna, för trots allt så är jag en nybörjare inom det här med motorcyklar och har endast haft hojen i ett halvår.
Tändning och kompression verkar jag ha men det som är svårast att kontrollera är om jag verkligen får bensin från förgasaren till 4:e cylindern trots en ordentlig rengöring, jag menar när den väl sitter på hojen så är det svårt att avgöra om bensinen verkligen sprutar från förgasaren, har ni något tips på nåt smidigt sätt som jag kan avgöra detta på?
Det första man kommer att tänka på när den endast krånglar på låga varvtal är ju lågfartsmunstyckena i förgasaren och från rengöringen så vet jag att den inte är igentäppt, men det kan ju också vara så att den är skadad på nåt sätt som inte är visuellt synligt eller så kanske det är stopp nånstans efter lågfartsmunstycket?
Det sitter OEM-vakuumförgasare på den, Keihin CVK32.
Jag har lite problem med min hoj, en Suzuki GSF600 Bandit från -95, och är ute efter lite råd och tips.
Problemet är att den endast går på 3 av 4 cylindrar vid lågt varvtal runt 1500 rpm.
När jag drar upp den till runt 2500 - 3000 rpm så vaknar 4:e cylindern till och då går den på alla 4 cylindrar.
Den är även svårstartad och släpper jag på gasen så sjunker varvtalet och dör inom loppet av några sekunder, jag antar att detta är en följd av att den endast går på 3 av 4 cylindrar vid tomgång upp till 1500 rpm.
Detta har jag kontrollerat genom att känna av värmen vid respektive avgasrör direkt efter motorn, fjärde avgasröret är helt svalt vid 1500 rpm.
Detta har jag gjort hittills inom felsökningväg:
- Kontrollerat och justerat ventilspel så dom är bra
- Kollat kompressionstryck i cylindrarna och dom verkar okej
- Tändspole, tändkabel inklusive tändhatt och tändstift verkar okej
Jag har mätt resistansen mellan primär och sekundär på tändspolen och mätt kabeln och tändhatten medan jag samtidigt vridit och dragit för att hitta eventuella glapp. Alla resistans-värden var stabila och hade rätt värden. - Tändstiftet har gnista både när jag provar lägga den mot motorblocket och även gnistprovaren indikerar på gnista. Har även bytt plats på tändstiften mellan cylindrarna utan någon skillnad.
- Rengjort förgasarna med en förgasarspray och tryckluft efter att ha tagit isär alla munstycken, membran och alla delar som går att lossa.
- Justerat bränslenivån i förgasarna.
- Förgasarmembranet verkar vara helt och utan sprickor.
- Letat efter tjyvluft genom att spruta startgas utanpå förgasarna och runtomkring utan någon varvtalsökning.
- Bensin kommer från tanken till förgasaren utan problem.
- Batteri är hyffsat nytt och ser alltid till att ladda upp det mellan varje mek-tillfälle.
Jag har läst att allt en motor behöver är bensin, gnista och kompression om jag minns rätt.
Så nu börjar jag bli lite smått desperat på att fortfarande inte ha kunnat hitta orsaken till felet och vänder mig till er lite mer erfarna, för trots allt så är jag en nybörjare inom det här med motorcyklar och har endast haft hojen i ett halvår.
Tändning och kompression verkar jag ha men det som är svårast att kontrollera är om jag verkligen får bensin från förgasaren till 4:e cylindern trots en ordentlig rengöring, jag menar när den väl sitter på hojen så är det svårt att avgöra om bensinen verkligen sprutar från förgasaren, har ni något tips på nåt smidigt sätt som jag kan avgöra detta på?
Det första man kommer att tänka på när den endast krånglar på låga varvtal är ju lågfartsmunstyckena i förgasaren och från rengöringen så vet jag att den inte är igentäppt, men det kan ju också vara så att den är skadad på nåt sätt som inte är visuellt synligt eller så kanske det är stopp nånstans efter lågfartsmunstycket?
Det sitter OEM-vakuumförgasare på den, Keihin CVK32.