går inte att gasa upp när den är ny startad

No_Master

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Grums
Hoj
dt 125 lc
hej jag har en DT125lc (års 85) 2 taktare
När jag ska starta den går den igång men det går inte att varva upp den
utan att den dör, detta håller i sig i cirka 5 minuter och ibland längre.
Det är som rykningar "tunga slag" och den vill hålla sig runt 900-3000 varv
om jag försöker gasa och åka så dör den då den verkar vara alldeles för klen
och inte ens kan varva den över 3000 varv utan att den dör.
Men ibland går det att köra utan problem oftast efter dom 5 uppvärmings minuterna men det kan även då bli att den börjar hacka och
förlora all kraft så man inte kan köra med den.

Nån som vet var det är eller kan vara?
//NvG
 

Mr Edholm

Putsbög och stolt...
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Motala/Vadstena
Hoj
ein rejser mewtosewkel
När bytte du stift sist? Låter främst som det iom att den går bättre när den är kall. Kolla i manualen vilket värmetal du ska ha och följ det, annars kommer du få liknande problem. Gissningsvis är det nog 8 eller 9 du ska ha. Dvs BR8 eller BR9HS/ES.

Ta en kik på hur det är med packningar i cylinderparti och så. På de gamla härkarna kan de ge upp "halvvägs" om grejorna har gått mycket, eller helt enkelt stått en längre tid.

Problemet KAN också ligga i förgasare, och isåfall är den i behov av rengöring. Men iom att symptomen yttrar sig värst när den är kall och sedan verkar lugna ner sig när den blir varm så sätter jag mina 2 på stiftbyte...
 

No_Master

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Grums
Hoj
dt 125 lc
jag har provat att byta stift det fanns 2 sorter som skulle vara till den
med på satt den en annan sort testa alla 3 men den gick inte bättre
förgasaren har jag redan gjort rent ett antal gånger.
vilka packningar menar du?

kan det va att det är glapp nånstans och att packningarna spänner ut sig? när det blir varmt

vet att jag skruva ut tändstiftet och gjorde ren den starta och gick bra då
låt den stå en timme men efter det gick den dåligt igen.
den kan även starta perfekt och man kan köra den, men det brukar bara vara 20 meter innan den börjar krångla.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
No_Master skrev:
2580747 jag har provat att byta stift det fanns 2 sorter som skulle vara till den
med på satt den en annan sort testa alla 3 men den gick inte bättre
förgasaren har jag redan gjort rent ett antal gånger.
vilka packningar menar du?

kan det va att det är glapp nånstans och att packningarna spänner ut sig? när det blir varmt

vet att jag skruva ut tändstiftet och gjorde ren den starta och gick bra då
låt den stå en timme men efter det gick den dåligt igen.
den kan även starta perfekt och man kan köra den, men det brukar bara vara 20 meter innan den börjar krångla.

Det här kan låta lite provokativt, men funkar choken?
En kall men ekonomiskt bestyckad motor som inte får rik kallstartsblandning beter sig ju som du beskriver.

När man stoppar i ett nytt stift måsta man dessutom justera gapet enligt instruktionsboken för den motor som stiftet ska monteras i. På nya stift kan gapet stå hur som helst. Men det visste du ju säkert.

Har du reed-ventiler på den där? Ser de friska ut isf?

Har du kollat flottören och flottörnivån när du hade isär förgasaren?

/J
 
Last edited:

Skyldig

West Coast Xtremes
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Shanghai
Hoj
ZXR, WR360, cr250, kx60, mini,
Låter som för lite soppa. Alla motorer gillar ju att bli varmkörda så fortsätt med det även efter problemet är löst.
 

No_Master

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Grums
Hoj
dt 125 lc
Jörgen Karlsson skrev:
2581109 Det här kan låta lite provokativt, men funkar choken?
En kall men ekonomiskt bestyckad motor som inte får rik kallstartsblandning beter sig ju som du beskriver.

När man stoppar i ett nytt stift måsta man dessutom justera gapet enligt instruktionsboken för den motor som stiftet ska monteras i. På nya stift kan gapet stå hur som helst. Men det visste du ju säkert.

Har du reed-ventiler på den där? Ser de friska ut isf?

Har du kollat flottören och flottörnivån när du hade isär förgasaren?

/J

det med choken låter i nuläget troligast men då tycker jag det är konstigt att den blir så ibland bara efter att ha fått stå ett tag
sen vet jag inte ett bra sätt att kolla om den funkar

flottörerna och flottörnivån har jag givetvis kollat, inte för att jag trodde det skulle göra nått

men det om reedventilerna har jag faktist inte kollat, ska kolla hur det ser ut

när du säger gapet. Menar du gapet mellan central elektråden och den yttre elektråden på tänd stiftet?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
No_Master skrev:
2582561
När du säger gapet. Menar du gapet mellan central elektråden och den yttre elektråden på tänd stiftet?

Ja precis, gapet mellan centrumelektroden och sido-/jordelektroden.

/J
 

No_Master

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Grums
Hoj
dt 125 lc
okej har inget bladmått och vet inte vad det ska vara för glapp mellan eftersom handboken fattas
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Om det på något sätt går att komma åt luftintaget på luftburken när motorn är igång kan du prova att hålla för detta olika mycket. Går den bättre då vet du att den går snålt. Testa i så fall att rengöra förgasaren och ev. höja nålen.
 
Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

Top