Går inte att växla...

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Hoj: Hyosung 650 2004.. 900 mil.

Var ute å körde igår och plötsligt gick det trögt att få ur 5an eller 6an.. Tryckte till lite hårdare än vanligt och fortsatte köra. Nästa gång jag växlade ner fastnade lådan.

Kunde köra på 4an hem men till en början ville växeln åka ur till ngt friläge. Tog mig hem iaf och som den står nu kan jag skifta mellan 4an (tror jag) och friläge. Växelspaken rör sig med normal slaglängd.

Vad är troligast paj??
nr 27, 28 på denna bilden eller någon av gafflarna?
http://www.alpha-sports.com/hyosung_parts.htm

Går inte att direktlänka. (iaf inte för mig)
tryck på gt650 comet å sen gear shifting..

Tacksam för svar :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har dålig koll på terminologin angående växellådor.
Men:
Jag fickk ett liknande problem en gång.
Felet satt inte i växellådan utan i själva växelväljargrejen som omvandlar växelspakens rörelse från upp/ner till ett specefikt läge.
Den hade hamnat i oläge/lossnat så att växellägena inte stämde exact.
Tror att den kallades "gear shift cam".
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Ok. Är det den på bilden som sitter i slutet av växelspaks-axeln?

Fundera på om jag ska börja riva i den änden å plocka bort kopplingskorgen...
 

^Fritte^

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Ort
Malmö
Hoj
Honda VTR 1000-98, KTM 450 SX-04
Har också haft liknande problem på crossen.
Den gången var det 1 av gafflarna nr 1,6,2 på bilden.

Då fick jag klyva motorn för att komma åt styrningen på växlarna.

Antagligen kommer du inte åt styrningen även om du tar bort kopplingskorgen.
/F
 

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Nej men tänkte att ja kunde börja med å kika om det är helt bakom kopplingen...
Är inte alls sugen på att klyva motorn - vad kan det kosta att lämna iväg?
v-twin som ska delas på mitten...

:(
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu har jag aldrig rivit en twin, men oftast så ser man inte lådan alls om man tar bort kopplingskorgen enbart. Men det är ju små smidiga motorer det där, det är väl snabbt gjort att rycka loss den ur ramen och vända upp å ner?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Nej men tänkte att ja kunde börja med å kika om det är helt bakom kopplingen...
Är inte alls sugen på att klyva motorn - vad kan det kosta att lämna iväg?
v-twin som ska delas på mitten...

:(

vanligast är väl gafflarna eller fjädern som putter tillbaka så att "det blir nytt tag"

1, 2, 6, 23, 29. (osäker på vilken av fjädrarna som får det felet)

Ser väldigt suzuki ut den där motorn vilket det iofs är i viss mån. Bygger väl på sv650 i stort.

Suzuki brukar ha så att du behöver ta bort sumpen och sedan nästa del.
Men du behöver aldrig ta lös svänghjul, cylindrar, topp.
Har du lite mekkänsla så skall du vart fall kolla upp vad felet är innan du EVENTUELLT lämnar in den tycker jag. KANSKE KANSKE du kan komma åt allt det där utan att ta ur motorn ur ramen och vänder upp och ner åbäket men rekomenderar trots det att ta ur motorn ur ramen. Det går rätt fort... vart fall andra gången ;)
 
Last edited:

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
K5 Bana
Nu har jag aldrig rivit en twin, men oftast så ser man inte lådan alls om man tar bort kopplingskorgen enbart. Men det är ju små smidiga motorer det där, det är väl snabbt gjort att rycka loss den ur ramen och vända upp å ner?

Nej man ser inte lådan bakom kopplingskorgen men man ser dom delarna jag länkade till i första inlägget.. nr 27 och 28 dvs.
Kan ju med liiite tur vara dom så att man slipper klyva motorn :rolleyes:

vanligast är väl gafflarna eller fjädern som putter tillbaka så att "det blir nytt tag"

1, 2, 6, 23, 29. (osäker på vilken av fjädrarna som får det felet)

Ser väldigt suzuki ut den där motorn vilket det iofs är i viss mån. Bygger väl på sv650 i stort.

Suzuki brukar ha så att du behöver ta bort sumpen och sedan nästa del.
Men du behöver aldrig ta lös svänghjul, cylindrar, topp.
Har du lite mekkänsla så skall du vart fall kolla upp vad felet är innan du EVENTUELLT lämnar in den tycker jag. KANSKE KANSKE du kan komma åt allt det där utan att ta ur motorn ur ramen och vänder upp och ner åbäket men rekomenderar trots det att ta ur motorn ur ramen. Det går rätt fort... vart fall andra gången ;)

Har jag fattat verkstadsmanualen rätt så kommer jag behöva plocka bort allt för att till sist dela motorn i höger- resp. vänsterhalva. :(
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jahapp. Tänker inte tjöta emot dig då jag aldrig rört en hyosung.

Trots det hade jag gjort ett försök om jag hade lite mekkunskaper.
Vart fall lokaliserat felet så att säga. Blir ju billigare att komma med motorn löst vart fall. Kostar det mer än 10k att reparera börja kika efter en begad på ebay eller sveriges skrotar.
Köpt några motorer nu och ingen av dem över 10k...

Flenninge mc skrot i anderberga brukar vara billiga och ha hemma rätt mkt pryttlar. Rn i Göteborg är mkt trevlig och kompetent men lite dyrare.

Utan att scannat av marknaden tror jag en bättre begagnad motor till din borde ligga 6-12k

Ligger exempelvis en 07ans motor på ebay för 400usd. med frakt, tull och andra roliga avgifter borde den hamna på 7,5k hemma.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Unit...6450195QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Visserligen en cruiser -07 och kanske inte samma motor rakt igenom men ett exempel. Jämför nummer på alla reservdelar från den där sidan du länkade till för att vara säker på att den är kompatibel med din eller fråga agenturen i sverige.

Ser på dessa bilder att det verkar vara klyva som gäller...

Nej man ser inte lådan bakom kopplingskorgen men man ser dom delarna jag länkade till i första inlägget.. nr 27 och 28 dvs.
Kan ju med liiite tur vara dom så att man slipper klyva motorn :rolleyes:



Har jag fattat verkstadsmanualen rätt så kommer jag behöva plocka bort allt för att till sist dela motorn i höger- resp. vänsterhalva. :(
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top