Går inte jämnt (RG 125)

krille22

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2011
Ort
Linköping
Hoj
88- Suzuki RG 125
Tjena har nyss fått en rg 125 av farsan som stått stilla i 2 år. Vi testade att bara tanka den och starta igång den och den gick fast den inte hade någon tomgång utan dog direkt.
Då så skruvade vi lite fram och tillbaka på luftskruv, varjern vid gashandtaget och någon mer skruv som jag inte vet vad den är för nått (bränsleskruv?)

Sedan så plockade vi isär förgasaren och gav den ett fint fotogenbad samt bytte tändstiftet mot nytt.

Efter det så satte vi ihop den och fortfarande så fanns det ingen tomgång så vi skruvade in luftskruven lite och så gick den upp i varv och stannade där och kunde inte få ner den.

Det finns ingen balans i tomgången och undrar om det har nått med luft eller bränsle eller vad fanken kan det vara?

Här kommer lite bilder på förgasaren.
Gissar att:
Blå ring: Luftskruv
Röd ring: Bränsleskruv?
Eller är grön bränsleskruv?
Hur får jag allt jämnt?

/Kristian
 

Bifogat

  • IMAG0092BE.jpg
    IMAG0092BE.jpg
    225.3 KB · Visningar: 197
  • IMAG0097ADS.jpg
    IMAG0097ADS.jpg
    232 KB · Visningar: 132

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Haft lite "liknande" problem med min egna tvåfjuttare...

Nr.1 är att kolla om den drar tjuvluft, behövs inte mycket för att det ska bli knas, särskilt inte vid tomgång. Ett tecken på att motorn går torrt ( kanske p.g.a. tjuvluft ) är just att den rusar av sig själv på tomgång eller vägrar varva ner efter gaspådrag.

För att kolla om motorn drar tjuvluft startar du den och försöker hålla den på tomgång, sedan sprutar du rikligt med startgas på de ställen där den kan tänkas läcka. Är det läcka suger motorn i sig startgasen och motorvarvet ändras. Går den då torrt ska den lugna ner sig lite etc.

Typiska ställen där det kan läcka är insuget / membranplattan, justerskruvar på förgasare, cyllinderfotspackningen och packboxarna på veven. Brukar vara torrt på ena blockhalvan vid svänghjulet, så där kan det dra in lite luft. På andra sidan ligger det ofta olja på andra sidan packboxen så där drar det inte så mycket... Har du riktig otur kan det läcka mellan blockhalvorna också...


Får du inget resultat kan du ta och kolla om bränsletillförseln är okej. Plocka av flottörskålen, håll upp flottören och sätt på bensinkranen. Det ska inte rinna minsta droppe bensin då, släpp sedan ner flottören försiktigt så ska det komma en fin stråle bensin som är jämn. Har man tät avluftning i tanken kan strålen avta och variera i styrka varefter det sugs in lite luft i tanken... Kan vara värt att se till så man har ny och fräsch bensin i tanken om den stått länge, bensinen blir sämre med tiden och kan dra till ( lite ) fukt också...

Har du ok bränsle kolla membranet. Kolla så läpparna är hela och inte spruckna. Ett riktigt fräscht membran har läppar som ligger dikt an mot korgen också, men det gör inget om det är en liten springa mellan korg och läpp heller, blir så med tiden...

Sen har jag inte så mycket mer att komma med. Kollat så munstycken och kanaler är rena? Lätt hänt att kanalen som leder upp bensinen från lågfartsmunstycket sätter igen....

Edit: Skruvarna:

Röd = blandskruven ( justerar luftmängd på tomgång och lågvarv )
Blå = tomgångsskruven, konisk på änden där inne så ju längre du skruvar in den desto högre kommer trotteln i tomgång.
Grön = en helt onödig cp-skruv som jag kallar den. Det är ju en mikuni? Hade en liknande på en derbi senda 125, och det som händer när man vrider den skruven är att man låser trotteln. Testa dra upp trotteln lite och vrid på skruven så ska du se att den låser sig om skruven fungerar. Helt onödig i alla fall, inte bry sig om :tummenupp
 
Last edited:

krille22

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2011
Ort
Linköping
Hoj
88- Suzuki RG 125
då har jag lite att göra nu. Men hur ska skruvarna vara balanserade? Hur ska blandskruven vara? för just nu är den inskruvad helt men då ska jag lossa på den lite eller?
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
då har jag lite att göra nu. Men hur ska skruvarna vara balanserade? Hur ska blandskruven vara? för just nu är den inskruvad helt men då ska jag lossa på den lite eller?

De har helt individuellt. Bäst är nästan att ha den helt stängd nu om den drar extra luft ( vilket den verkar göra ). Annars brukar standardinställningen vara 2,5 varv ut, som ett utgångsläge. Tomgångsskruven är bara att justera så du får lagom tomgång helt enkelt ;)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top