Går inte o Starta :(

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Har hört o läst en massa om folk som åkt ut med sina MCn nu i "vinter" och blev så taggad att jag åkte till min polares garage där min Suzuki GS 500 står och försökte starta den.... Men.... :(

Han garage är ALLTID över 15 grader så den mår bra men när jag försökte starta den så gick motorn runt men den vakna inte till liv...

Men det är HÄR problemen kommer upp, Jag försökte springa igång den på både 2an och 1an men när jag håller in kopplingen och petar i växeln och försöker springa igång den så går det TRÖÖÖGT! som om kopplingen ligger i dragläget :( Tror ni vajern behöver spännas eller kan det vara nått mekaniskt fel? Hjälp är ni snälla! vill också ut o åka :p
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Har den förgasare så blir de tydligen tröga, jag har fått för mej att bensin som står i förgasarna blir dålig, särskillt nu för tiden när det är Etanol iblandat i den 95 oktaniga bensinen.
Starkablar från bilen och sen är det bara att nöt,,,,,, startgas, njaom inget annathjälper.
Koppling på motorcyklar kopplar inte ur till 100% i de flesta fall därför tror jag den är lite trög.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Kopplingen har säkert klibbat ihop. Dra in kopplingshandtaget och spänn fast det i indraget läge över natten, sen ska den ha släppt. Ibland kan man få den att släppa genom att rucka hojen fram och tillbaka med växel i och indragen koppling.
 

olsson_84

crill
Gick med
19 Apr 2006
Ort
I en två'a
Hoj
H-Q v-twin med sidovang -29, H-Q cr250 -79
Statar ej!

Att den inte startar beror på att bensien är gammal i förgasarna så har du tur så töm dom med dreneringsskruvarna i botten på förgasarna så bör den hoppa igång efter lite gnagande på starten om inte byt tändstift för då har du surat ner dom och surade tändstift på en hoj är med 90% kass.
Att kopplingen ligger på beror oftast på att den stått stilla länge så lägg i ettans växel håll in kopplingen tryck på starten så bör den lossa.
om inte så starta hojen sätt den i rullning och sen peta i ettans växel och försök få loss den. va du än gör så stå inte still och lägg i växeln för det är som att inte koppla och det är ju inte så bra.
lycka till..:tummenupp
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Kopplingen har säkert klibbat ihop. Dra in kopplingshandtaget och spänn fast det i indraget läge över natten, sen ska den ha släppt. Ibland kan man få den att släppa genom att rucka hojen fram och tillbaka med växel i och indragen koppling.

Bra tips är det bra på hojar när de ska stå länge ??
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Yes det är förgasare... Hur då tömma? alltså vi försökte springa igång den ett par gånger jag o polarn och den börja puttra sig igång men dör lika fort när den står still... Polarn sa också nått om att den klibbat ihop. Känns ju verkligen som att den drar på dragläget o det går väääldigt trögt att rulla den på 2an med kopplingen helt intryckt :S Hade det problemet i sommras att växlarna var väldigt svåra att trycka in och ibland hoppa växeln inte i alls... Kan det vara för att jag måste spänna vajern?

Tack grabbar ni är verkligen till stor hjälp! :)
 

olsson_84

crill
Gick med
19 Apr 2006
Ort
I en två'a
Hoj
H-Q v-twin med sidovang -29, H-Q cr250 -79
under förgasarna på "koppen" sitter en liten skruv som du kan lossa och då tömmer du ut den gammla bensinen.
 

olsson_84

crill
Gick med
19 Apr 2006
Ort
I en två'a
Hoj
H-Q v-twin med sidovang -29, H-Q cr250 -79
Nej den som är in ringad på bilden. ser typ lika dan ut på all förgasar. Sitter i alla fall på samma ställe..
 

Bifogat

  • för.JPG
    för.JPG
    24.7 KB · Visningar: 74

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Bra tips är det bra på hojar när de ska stå länge ??

Nej, det är nog inte bra att låta kopplingen vara indragen över hela vintern. Borde belasta kopplingsfjädrar och vajern onödigt. Att kopplingen klibbar brukar hända mig mer eller mindre efter vintervilan, ofta räcker det med lite motionerande på kopplingsgreppet.


Yes det är förgasare... Hur då tömma? alltså vi försökte springa igång den ett par gånger jag o polarn och den börja puttra sig igång men dör lika fort när den står still... Polarn sa också nått om att den klibbat ihop. Känns ju verkligen som att den drar på dragläget o det går väääldigt trögt att rulla den på 2an med kopplingen helt intryckt :S Hade det problemet i sommras att växlarna var väldigt svåra att trycka in och ibland hoppa växeln inte i alls... Kan det vara för att jag måste spänna vajern?

Tack grabbar ni är verkligen till stor hjälp! :)

Om kopplingen verkar sladdrig (börjar ta lång in) så spänn vajern lite. Se till å ladda batteriet ordentligt, min sambo hade en likadan hoj och den var väldigt känslig för dåliga batterier. För att få så mycket pulver som möjligt till startmotorn kan du även släcka ljuset. Om motorn går runt bra fast inte orkar tända kan du prova att ta loss ett tändstift och spruta in lite startgas och montera tillbaka tändstiftet.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
springa funkar nästan aldrig efter vinterdvala.. koppla på ett bilbatteri men kör inte för länge på starten(kanske 10sek max 2-3 ggr kanske).. annars är det nå annat fel. startgas e bra :tummenupp
 

henk2055

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Göteborg/Majorna
Hoj
Honda CB600FA Hornet -08
Jodå, jag sprang igång min. Den ville inte heller starta å batteriet mådde inte så bra verkade det som så det stendog efter ett tag. Men efter 5 springturer fram å tillbaks i garaget gick den igång, så det va bara å dra ut på en hääärlig vintertur :p
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top