Går på tre cylindrar på tomgång men inte annars?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hade samma fenomen som dej förra året på min gixxer. Det tog ett tag innan jag hittade felet. Jag körde endå, tänkte att under 1500 ska inte varvet vara endå. Hos mej var det insugsgummit som spruckit. Inte mycket men tillräckligt för att jävlas med mej på låga varv.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Qwerty skrev:
2294452 Hade samma fenomen som dej förra året på min gixxer. Det tog ett tag innan jag hittade felet. Jag körde endå, tänkte att under 1500 ska inte varvet vara endå. Hos mej var det insugsgummit som spruckit. Inte mycket men tillräckligt för att jävlas med mej på låga varv.
Ahaaa, tackar för svaret! Jag ska kolla nästa gång jag orkar riva ner grejorna. Blir det inte idag så blir det imorgon! Jag sprutade startgas på alla insugsgummin och det märktes ingen skillnad, men jag kanske missade. Svårt att komma åt.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
lahi skrev:
2294667 Jag sprutade startgas på alla insugsgummin och det märktes ingen skillnad, men jag kanske missade. Svårt att komma åt.

Gjorde jag med, men efter femtielva ggr letande, felsökande mm så fick jag syn på läckaget under klämman av en slump. Syndes knappt men det va rakt igenom.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Qwerty skrev:
2294742 Gjorde jag med, men efter femtielva ggr letande, felsökande mm så fick jag syn på läckaget under klämman av en slump. Syndes knappt men det va rakt igenom.
Hmmm, ja, där ser man. Jag ska kolla! Men om jag lossar en slang på 3:an fugge och ger den lite tjuvluft på den cylindern så går den. Då borde den ju inte dra tjuvluft genom gummit, men konstiga saker har hänt förut. Den kanske trycker ut ur gummit istället. Men den går fint på laddtryck :va Kanske gummit håller ihop då.. Klurigt det här. Men jag ska definitivt inspektera mina insugsgummin! Tackar för tipset!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Såja, nu fungerar hojen igen :banana :banana Men den behöver en synkning. Det var spjället i 3:ans förgasare som hade fått sig en kyss. Undrar varför? Dumpen fungerar, men jag släppte kanske av lite för hastigt från 1,4 bar :rolleyes: Första gången jag kollade på spjällen tyckte jag att de såg fina ut, men idag när jag kollade lite (mycket) närmare så såg jag att alla spjällen var precis lika mycket öppna i nederkant (när gaswiren var helt slak), men i överkant så var 3:ans spjäll liiiite mer stängd än de övriga. Men det var fan inte mycket, det syntes knappt... Så jag bockade tillbaka övre delen av 3:ans spjäll så alla var lika mycket öppna i ovankant också, sen monterade jag ihop hojen igen, och se på fan, den gick på alla cylindrar direkt. Att det kan vara så känsligt... Även när jag skruvade ner tomgången så motorn var på gränsen till att stanna så gick den på 3:an. Ryckte jag tändhatten så stannade den direkt iaf. Så nu ska jag bara synka den också så den går jämt och fint på tomgång också :)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det där har jag bara sett på mina lustgasade motorer, fast då var det rätt rejält - hojen gick på halvgas trots "stängda" spjäll. Intressant efter målgången kan man säga!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
andersbrink skrev:
2295530 Det där har jag bara sett på mina lustgasade motorer, fast då var det rätt rejält - hojen gick på halvgas trots "stängda" spjäll. Intressant efter målgången kan man säga!
Hehe, ja, jag tänka mig att du blev lite förvånad efter du passerat mållinjen :hihi Men då hade du kanske rätt startvarv direkt till nästa repa :hihi

bellmobile

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2005
Hoj
gsxr 1000 k5
Hej!!
Ett litet tips!
steg ett ta och spruta startgas i den förgasare som sitter på cyllen som inte vill som du vill och börjar den då gå på den cyllen så kan det va följande problem vacumläcka tex gummit mellan förgasare och topp men det borde höras när du har laddtryck som ett luftläckage väsande ljud eller ett trasigt membran i dumpventilen som brukar bli att kvittra lite mer än vanligt vid pumpgasning när det är trasigt!!
Eller så kan det vara någon vacum slang!!
Bensin verkar ju finnas i förgasaren efter som den funkar på dom andra varvtalen så det enda felet som jag kan förstå är isåfall är följande!!
Tätt lågfartsmunstycke eller vacumläcka tjuvluft
Steg två ingen skillnad vid insprutande av startgas då har du uteslutet ovanstående problem å det mest troliga felet är dålig kompression efter som om det skulle va ett tänd fel skulle problemmet komma när du har laddtryck å hög belastning på motorn det är svårare att tända bränsleluftblandningen vid hög belastning!!!!
Hoppas du fick hjälp av detta!!!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
bellmobile skrev:
2296111 Hej!!
Ett litet tips!
steg ett ta och spruta startgas i den förgasare som sitter på cyllen som inte vill som du vill och börjar den då gå på den cyllen så kan det va följande problem vacumläcka tex gummit mellan förgasare och topp men det borde höras när du har laddtryck som ett luftläckage väsande ljud eller ett trasigt membran i dumpventilen som brukar bli att kvittra lite mer än vanligt vid pumpgasning när det är trasigt!!
Eller så kan det vara någon vacum slang!!
Bensin verkar ju finnas i förgasaren efter som den funkar på dom andra varvtalen så det enda felet som jag kan förstå är isåfall är följande!!
Tätt lågfartsmunstycke eller vacumläcka tjuvluft
Steg två ingen skillnad vid insprutande av startgas då har du uteslutet ovanstående problem å det mest troliga felet är dålig kompression efter som om det skulle va ett tänd fel skulle problemmet komma när du har laddtryck å hög belastning på motorn det är svårare att tända bränsleluftblandningen vid hög belastning!!!!
Hoppas du fick hjälp av detta!!!
Tackar för svaret, bra beskrivning på ordning i felsökandet :tummenupp , men jag har kommit på vad felet var. Det var spjället i 3:ans förgasare som hade böjts lite av en back-fire. Nu är det fixat och hojen går som ett skott igen!

hittebarnX

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Hoj
kawa zxr 750
bellmobile skrev:
2296111 ta och spruta startgas i den förgasare som sitter på cyllen som inte vill som du vill och börjar den då gå på den cyllen så kan det va följande problem vacumläcka tex gummit mellan förgasare och topp men det borde höras när du har laddtryck som ett luftläckage väsande ljud eller ett trasigt membran i dumpventilen som brukar bli att kvittra lite mer än vanligt vid pumpgasning när det är trasigt!!
Merci! Efter urkass tomgång å mycket pill med tändspolar, komp.tryck, batteri mm. Fick jag fram startgasen... när sprutar på gummigrejerna som går mellan motorn å förgasarna så går det undan nu ska förgasarna av och förhoppningsvis är det det som är felet! Tusen tack!

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras