Går sebring slipon genom besiktningen?

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
Har ett Sebring slipon monterat på min 625 sxc-05. Den låter bra men inte våldsamt högt enligt mig.
Någon som vet om denna går igenom besiktningen?
Finns tydligen en insatts man kan ta bort om man vill att den ska låta mer, denna har jag inte plockat bort.
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
I princip är din hoj inte längre orginal med utbytt ljuddämpare (utrustning ej typgodkänd och effekten ökad) och då kan du med lite otur få en ombesiktning eftersom inte dämparen är typgodkänd för ditt fordon. Det är nog rätt många som klarat sig igenom en besiktning med lite flyt dvs. en besiktningsman som inte är alltför petig.

En vettig ljudnivå är nog en förutsättning för att ens försöka besiktiga med Slipon på. Har du ingen orginaldämpare är det bara att försöka, om du har orginaldämparen liggandes hemma i garaget är det väl bara att hänga dit den och slippa oroa sig för en ombesiktning, tar inte många minuter att montera dit och vad gör det om hojen går som en påse nötter till och från besiktningen!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Sitter det en "sil" kvar i utloppet? Då ska det normalt klara sig. Jag har besiktigat utan silar i Sebring Hunter och det var precis på håret (varvade aningen lägre än man skulle och då låg det exakt på gränsen). Men var beredd på att de kanske vill provmäta...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
det sitter en sil kvar i utloppet. Låter den mer om man tar bort denna? :p

Ja, det kan man säga... Det ger också lite mer knuff i motorn, vilket är skälet till att man tar bort silen. Dock bör den stoppas tillbaka vid besiktning eller om man har problem med grannar som störs (inte kul om man är hatobjekt nr 1 hos barnfamiljer och tja, resten... :näsblod ).
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top