Går upp snett på bakhjulet

*DIABLO*

Guest
när jag kopplar upp hojen på 3ans växel så går den upp snett o styret vrider på sig direkt nån som vet vad jag gör för fel, tänkte ut o testa igen men ville kolla om nån har nåt tips först :confused: :confused:

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
jo för att göra historien kort, på din vänstra sida har du som bekant ett stycke drivpaket som roterar i en klart respektabel hastighet på treans växel. Det du upplever som vänster-lut/dragning är förmodligen gyroeffekter av kedja och framdäck som du förmodligen lätt ofrivilligt pekar åt vänster håll, väl uppe.
Styret åt vänster kan oxå bero på att omjämn framgaffel, obalanserat framdäck

eller åxo finns det mer tråkiga teorier så som snett bakhjul, ramsned, ojämn svingarm, enormt fett vänster lår, konstant sidvind från höger, för mycket skit i fickorna på vänster sida. :D

Last edited:

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
UrbanTiger skrev:
..... Fast å andra sidan så kanske det är du själv som "hänger" den åt vänster som Fenix säger. Det är ju lite mer fart på grejjerna på 3:an än 1:an och 2:an och effekten av gyrokrafterna blir därför större. Du får nog burka emot tills du vant dig

Personligen brukar jag ge f_n i å slanga på trean å högre för sannorlikheten att det går åt helvete ökar med 20% för varje växel man går upp. :D
Dock är bra burk-knep att:

1# Luta / styra med axeln/överkroppen
2# Fälla ut höger knä en aning för att fånga lite vind (nämnvärt lika livsfarlig som den är praktisk :( )

Nyckeln till framgång (överlevnad) är som bekant små jämna rörelser, använd hela kroppen, känn efter och sätt hellre ner framdäcket än att försöka överkorrigera med ryckiga rörelser.
Vi vill INTE läsa nånstans att du har förvandlats till en våt fläck. :crash

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kan drivpaketet verkligen märkas av på grund av ökat varv? Jag har då aldrigt känt av det vid upplockning på 3 eller högre, Jag använder i och för sig sällan kopplingen till det, men kan det inte ha med att du omedvetet hänger lite snett när du drar upp den?

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Teo skrev:
Kan drivpaketet verkligen märkas av på grund av ökat varv? Jag har då aldrigt känt av det vid upplockning på 3 eller högre, Jag använder i och för sig sällan kopplingen till det, men kan det inte ha med att du omedvetet hänger lite snett när du drar upp den?

jag har aldrig märkt det heller, men det är en teori... :D

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
ehh...det mest naturliga måste väl vara att killen har plånboken i vänster bakficka? :rolleyes: ;)

*DIABLO*

Guest
Fenix skrev:
Personligen brukar jag ge f_n i å slanga på trean å högre för sannorlikheten att det går åt helvete ökar med 20% för varje växel man går upp. :D
Dock är bra burk-knep att:

1# Luta / styra med axeln/överkroppen
2# Fälla ut höger knä en aning för att fånga lite vind (nämnvärt lika livsfarlig som den är praktisk :( )

Nyckeln till framgång (överlevnad) är som bekant små jämna rörelser, använd hela kroppen, känn efter och sätt hellre ner framdäcket än att försöka överkorrigera med ryckiga rörelser.
Vi vill INTE läsa nånstans att du har förvandlats till en våt fläck. :crash

men om jag ligger o kör i ca: 130km då måste jag väl upp på trean eller ska jag använda tvåan då me???

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Fenix skrev:
jo för att göra historien kort, på din vänstra sida har du som bekant ett stycke drivpaket som roterar i en klart respektabel hastighet på treans växel. Det du upplever som vänster-lut/dragning är förmodligen gyroeffekter av kedja och framdäck som du förmodligen lätt ofrivilligt pekar åt vänster håll, väl uppe.
Styret åt vänster kan oxå bero på att omjämn framgaffel, obalanserat framdäck

eller åxo finns det mer tråkiga teorier så som snett bakhjul, ramsned, ojämn svingarm, enormt fett vänster lår, konstant sidvind från höger, för mycket skit i fickorna på vänster sida. :D

Errrrr, nope.
Gyro effekter finns i all som snurrar, men du mærker dom bara om du førsøker vrida det som snurrar.
Eftersom nær du plockar upp hojen så kommer du bara ændra det som snurrar i pitch planet, så påverkas inte hojen av det (fast det gør den ju, fast bara i upp och ner planet pga ændrat motorvarv, hjulhastighet)
Annat blir det om du har kardan eller æn længsmonterad motor (guzzi, BMW etc.) då kommer gyrokrafterna spela in vid ændring i pitch planet.
Enkel førsøk....ta ett cykelhjul som snurrar och lyft det rakt upp...vrider det sig? nix. samma sak med motor, kedja och hjul.
Vrid på det i yaw eller roll planet, så får du se på annat.

Dessutom om det ær nått som har gyrokrafter i massor førutom hjulen, så ær det motorn.
På en av mina hojar så sitter drevpaket på høger sida, blir det någon skillnad, nix!
Om dte ær något som gør att man plockar upp hojen snett, så ær det fel på tekniken.
Bara på 3:an sa du..då andvænder du sækert kroppen mycket mer før att ta upp hojen, samtidigt som du andvænder koppling och ger gas. Vældigt lætt hænt att det ær du som drar olika hårt på styrhalvorna.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Drar den lite snett under hård acceleration också så kan du ju ta och kolla så bakhjulet sitter rakt i svingen.

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
:p :p :D :D
Haha, jag tror jag skrattar i hjäl mig!!
Självaste John Holmes skriver in efter mitt svar.
Han om någon måste väl vara väl bekant med problemet!!
:D :D

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Blade skrev:
:p :p :D :D
Haha, jag tror jag skrattar i hjäl mig!!
Självaste John Holmes skriver in efter mitt svar.
Han om någon måste väl vara väl bekant med problemet!!
:D :D

Vaddå? Styr inte alla så? :D

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
yamahaR6_03 skrev:
men om jag ligger o kör i ca: 130km då måste jag väl upp på trean eller ska jag använda tvåan då me???

vad säger din varvmätare på tvåan vid 130?
om du varvmässigt sjunger på sistaversen är det alltid en variant å lyfta den på tvåan och langa i trean typ det första du gör.

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Personligen så brukar min "manlighet" hålla sig utefter vänster lår! Jag vet inte om det kan ha någon större betydelse, men något kilo snedbelastning borde det väl göra?

*DIABLO*

Guest
Limstift skrev:
Personligen så brukar min "manlighet" hålla sig utefter vänster lår! Jag vet inte om det kan ha någon större betydelse, men något kilo snedbelastning borde det väl göra?

där har vi nog problemet, men de e lite mer än ett kilo, vadå väger din bara ett kilo :slicka

*DIABLO*

Guest
Fenix skrev:
vad säger din varvmätare på tvåan vid 130?
om du varvmässigt sjunger på sistaversen är det alltid en variant å lyfta den på tvåan och langa i trean typ det första du gör.

de har jaginte tänkt på, hur brukar du göra kopplar du upp den på trean eller 2an??? de e ju dig jag lärt mig av trots allt så de e bäst att lyssna på dig,, eller lärt mig av de du skrev :bow :rock

s9d8as0vjk

Guest
Du sliter för hårt i styret ... köp en starkare hoj om du vill plocka upp den i dom farterna eller kör stående utan koppling. ;)

*DIABLO*

Guest
Mr B skrev:
Du sliter för hårt i styret ... köp en starkare hoj om du vill plocka upp den i dom farterna eller kör stående utan koppling. ;)

de finns ju andra som får upp den i dem farterna, så hojen e de ju ingen fel på, jag har bara fel teknik, om jag står upp åker den upp på bakhjulet lättare ???

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...