Går upp snett på bakhjulet

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki TL1000S
Teknik

Som jag fattar det så är det bara teknik.
Ibland åker jag åt höger ibland åt vänster.
Samt Ibland får jag till det så jag blir impad av mig själv :)

Men kontentan är att du lutar alltid åt nåe håll när du drar upp hojen(pga vind å dyligt).
Bara ett tipps från en riktig nybörjare på att åka med ett hjul i backen.

Eller ni som kan hjula kanske inte tycker så ??
(Vill lära mig)

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Att det blir lite riv å slit på en 600:a är liksom lite praxis och även lite av charmen/sporten, en fråga om erfarenhet. När du har ryckt upp din på trean för typ 2000:e gången ska du se att det går som det ska. :D

Fördelen med lite mer slagvolym är möjligheten till powerwheelies och mindre ryck och slit när man kopplar upp den... :crash

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Fenix skrev:
jo för att göra historien kort, på din vänstra sida har du som bekant ett stycke drivpaket som roterar i en klart respektabel hastighet på treans växel. Det du upplever som vänster-lut/dragning är förmodligen gyroeffekter av kedja och framdäck som du förmodligen lätt ofrivilligt pekar åt vänster håll, väl uppe.
Styret åt vänster kan oxå bero på att omjämn framgaffel, obalanserat framdäck

eller åxo finns det mer tråkiga teorier så som snett bakhjul, ramsned, ojämn svingarm, enormt fett vänster lår, konstant sidvind från höger, för mycket skit i fickorna på vänster sida. :D

Eller för att göra det lite enklare...så sitter du snett! Kolla på andra åkare bakifrån så ser du att 9 av 10 sitter snett på hojen. Du kanske gillar vänsterkurvor bättre och sitter därför lite mer åt de hållet hela tiden, eller så e de just därför du gillar vänsterkurvor bättre? Men vem vet...de e min teori, likadant för mig om jag inte kollar sittställningen noga innan jag ska leka.

mvh

s9d8as0vjk

Guest
Allt handlar som sagt om teknik ... träna mycket så löser det sig.

Ja, att stå upp gör det mycket enklare att plocka upp den. Bara studsa till på fotpinnarna och gasa/rycka lite i styret när fjädringen är på väg upp igen. Äckligare i början men enklare med svaga hojar. Du behöver heller inte fippla med kopplingen. Ser coolare ut också ... ;)

*DIABLO*

Guest
Desmodromic skrev:
ta upp en R6:a i 3:an...går det...sitter du på passagerarsadeln då?

a jag sitter på pasagerar sadeln :kulspruta vadå så du menar att de som kör r6 o tar upp den i ex: 170 km växlar ner till 2an då eller, :fatta!

*DIABLO*

Guest
den går ju upp på trean utan problem men de e så att den går upp lite snet, har ju bara testat typ 3-4 gånger med llite mer träning så ska de nog gå :fakta jag ska träna på att börja få i växlarna, men har inte lyckats än missar dem alltid, om jag ligger i 140km tycker du att jag ska växla ner till 2an då eller??? de e ju du som kan så svara så jg vet

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
brukar ha som tumregel att alltid resa hojen på lägsta möjliga växel. kan du ha i tvåan så ser jag helst att du använder dig av den. din koppling kommer tacka dig :D

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...