Gåta

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Ny tråd, ny gåta. Eller jättegammal, det är ju dock inte jag som gjort den.

Det var en man som ägde sjutton kameler. mannen dog och testamenterade sina kameler till sina tre barn. När de läste upp testamentet, blev de förbryllade för mannen ville att kamelerna skulle delas mellan barnen enligt följande.
det äldsta skulle ärva 1/2 av kamelerna, det mellersta barnet skulle ärva 1/3 och det yngsta barney skulle ärva 1/9 av kamelerna. Barnen grubblade och grubblade och kom fram till att de skulle fråga den kloka gumman i grannbyn. gumman red över och hoppade glatt av sin kamelstackare och sa, Så här gör vi.

Hur gjorde de? Kamelerna får inte styckas, klyvas och inte barnen heller.

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
De gick till grannen och lånade en kamel.
Son1 får 9st kameler
Son2 får 6st kameler
Son3 får 1st kameler
Sen går de till grannen och lämnar tillbaka kamelen de lånade. Den är äldre än ARPAnet

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
acura skrev:
Son1 får 9st kameler
Son2 får 6st kameler
Son3 får 1st kameler
Sen går de till grannen och lämnar tillbaka kamelen de lånade. Den är äldre än ARPAnet

Du har rätt både i svaret och att den var gammal, jag hade i och för sig tänkt att de kunde låna gummans kamel, det var därför jag nämde den.
Det här blev inte så spännande som jag tänkt.

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Hojlös =/
acura skrev:
Son1 får 9st kameler
Son2 får 6st kameler
Son3 får 1st kameler
Nu är jag inte med. De hade 17 kameler. Lånar 1 kamel = 18 kameler. Sen tar Son1 9, son2 6 och son3 1st kamel = 16 kameler. Lämnar igen den lånade kamelen vilket ger 1st kamel kvar.

Vem ska ha den?

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Den här då. Du står utanför ett rum på väggen sitter tre strömbrytare som du vet när dom är på eller av och inne i rummet finns tre lampor, en brytare till varje. Kan du genom att bara gå in i rummet en gång avgöra vilken brytare som går till vilken lampa?

morlock skrev:
Nu är jag inte med. De hade 17 kameler. Lånar 1 kamel = 18 kameler. Sen tar Son1 9, son2 6 och son3 1st kamel = 16 kameler. Lämnar igen den lånade kamelen vilket ger 1st kamel kvar.

Vem ska ha den?

Skrev fel 2st ska det vara 1/9*18=2

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
acura skrev:
Den här då. Du står utanför ett rum på väggen sitter tre strömbrytare som du vet när dom är på eller av och inne i rummet finns tre lampor, en brytare till varje. Kan du genom att bara gå in i rummet en gång avgöra vilken brytare som går till vilken lampa?

Du tänder en lampa, låter den vara tänd en stund, sedan tänder du en annan och släcker den första. Du går in i rummet och finner en släckt en tänd och en varm.
Tror denna var med i orginaltråden om gåtor.

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6
Fel i testamentet?

supernaut skrev:
Ny tråd, ny gåta. Eller jättegammal, det är ju dock inte jag som gjort den.

Det var en man som ägde sjutton kameler. mannen dog och testamenterade sina kameler till sina tre barn. När de läste upp testamentet, blev de förbryllade för mannen ville att kamelerna skulle delas mellan barnen enligt följande.
det äldsta skulle ärva 1/2 av kamelerna, det mellersta barnet skulle ärva 1/3 och det yngsta barney skulle ärva 1/9 av kamelerna. Barnen grubblade och grubblade och kom fram till att de skulle fråga den kloka gumman i grannbyn. gumman red över och hoppade glatt av sin kamelstackare och sa, Så här gör vi.

Hur gjorde de? Kamelerna får inte styckas, klyvas och inte barnen heller.

Detta betyder att mannen inte hade testamenterat bort alla sina kameler (alltså inte 100% av dem). Alltså: 1/2+1/3+1/9 = 17/18, dvs 1/18 av hans kameler var inte med i testamentet...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln