Gör ni eget snus?

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Om det är någon här som är intresserad av portionssnus, så kör jag med Prillan. Finns att köpa på bla Teknikmagasinet. Väldigt lite meck, och priset landar på 299:- för 500 portioner. Man köper satsen i princip färdig, det enda man får göra är att blanda en påse med något, i ca 2 dl vatten, och sen hälla det i påsen på prillor, och försluta den. Sen ska det "jäsa" i rumstemperatur i ca 1-1 1/2 dygn. Sen är det klart. Smakar helt ok, men smaken varierar lite från nyjäst till sista dosan, men inget störande. :) Jag har kört detta i flera år.

Zadde

Medlem
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
CB1000R -14
Jag har kört portion från swedsnus.nu i flera år. Köper deras special med en rökarom tillsats. En skvätt whiskey i är riktigt gott det med. Landar på runt 15.50 dosan nu efter dom höjt priset.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Jag har gjort eget i flera år nu, det tar några gånger innan man kommer underfund med hur man vill ha det så gör en halvsats i taget.

Coobras råtobak 0,5kg (halvsats),
4dl vatten o 40gr salt + 12h i 90grader,
3dl vatten o 50gr natriumkarbonat + ytterligare 12h i 90grader,
blanda sedan i glycerin och ev smak, själv använder jag mig av vanliga spritessenser (en liten flaska är lagom till en halvsats).

Blanda direkt i plastburkarna du får med, de tål ugnsvärmen och låt locket vara stängt när den står i ugnen så behålls fukten bättre och lukten runtomkring minskas.

Kolla med termometer första gångerna du kör, vissa ugnar laddar på alldeles för mycket värme och går du uppåt 100 så smakar det bränt, håll dig hellre på undersidan av 90grader.

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Nu var det ett 2-3 år sedan jag gjorde själv, men gjorde ett antal satser.

Tipsen jag kan ge:

* Göra i ugn funkar sådär enligt mig... Hysteresen på ugnarna brukar vara åt helvete, temperaturen kan variera +-15-20 grader i värsta fall. Strålningsvärmen från värmeelementen kan bränna snuset på ytan också, så att knöla in det i alu-folie rekommenderas.

* Istf. att köra på gränsen till att det bränns, kör lägre temp fast längre tid. 70 grader och 4-5 dagar i stället för 95 grader och 24 timmar som recepten som följer med brukar vara på. Jag använde en kylbox med en glödlampa med dimmer som värmekälla, funkar utmärkt förutom att det är svårare att hitta glödlampor nuförtiden. :-/ Annan fördel med detta är att det inte luktar nånting i motsats till att köra i ugnen.

* Recepten som följer med brukar inte vara nåt vidare, man får labba själv tills man hittar det man tycker om. T.ex. så körde jag med avsevärt mer salt och glycerol än vad som angavs. Man kan använda potatismjöl för att förbättra bakbarheten, men det är inte så bra för tänderna tydligen... Essenser slutade jag med efter ha kört i lägre temperatur och fått mildare smak överlag.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Bra tips där överlag. Termometer skall skaffas! Så kör jag med stekpåsar eller alu. Eller stängt lock.

Men om man kör lägre temp och längre tid... hur vet man när det är färdigt??

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
luktar urk i hela huset om du gör de hemma.. tror på allvar att jag skulle bli utkasstad om jag skulle börja göra snus hemma:va

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
luktar urk i hela huset om du gör de hemma.. tror på allvar att jag skulle bli utkasstad om jag skulle börja göra snus hemma:va

Läste det också, samt att ugnen stinker.

Men jag har som sagt en snickarbod som jag inreder, en gammal ugn som inte används till något o.s.v.

Så för mig funkar det serru :)

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
http://www.tilbudet.nu/tips.htm

Här har du mer tips, några av de som jag hade glömt också... :)

Har faktiskt en påse gummi arabicum kvar fortfarande som jag aldrig kom till att använda.

Kanon!!! Där var ju svaret med baktider m. m.

Jag kramar inte prillor utan tar en nypa och lägger mittpå. För mig är det därför viktigt att snuset inte är för blött.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jaha, ugnen jag hade spanat in funkade inte så bra så det blir till att göra egen snusugn. Det verkar ju inte så svårt, t ex använde en kylväska.

Problemet där är väl tvenne:

Många kylväskor nuförtiden har ett kylaggregat vilket ju är onödigt. Några kan man köra värme med också, och då kan man ju undra vilken temp man kommer upp i?

Den andra grejen är att kylväskan skall vara tillräckligt stor. Prillans baklådor är ca 200x200. Har alla fabrikanter samma mått? Helst vill man ju få plats med minst två lådor. Bottenarean bör du vara säg 450x230 invändigt mått.

Man kan ju spika sin egen låda, eller kanske hitta ett gammalt skåp som funkar. Frigolit är ju billigt.

Falco_tuna,

Det finns ju halogenlampor som ger rätt bra effekt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jaha, ugnen jag hade spanat in funkade inte så bra så det blir till att göra egen snusugn. Det verkar ju inte så svårt, t ex använde en kylväska.

Problemet där är väl tvenne:

Många kylväskor nuförtiden har ett kylaggregat vilket ju är onödigt. Några kan man köra värme med också, och då kan man ju undra vilken temp man kommer upp i?

Den andra grejen är att kylväskan skall vara tillräckligt stor. Prillans baklådor är ca 200x200. Har alla fabrikanter samma mått? Helst vill man ju få plats med minst två lådor. Bottenarean bör du vara säg 450x230 invändigt mått.

Man kan ju spika sin egen låda, eller kanske hitta ett gammalt skåp som funkar. Frigolit är ju billigt.

Falco_tuna,

Det finns ju halogenlampor som ger rätt bra effekt.

http://www.jula.se/miniugn-1380w-802586

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Nå, jag kom över en gammal bänkspis nu när självmordsbarackerna renoveras i Lund. Bättre beggad då... så nu är produktionen i full gång.

Jag får bara plats med en burk i taget dock. Och värmen är mycket högre i realiteten än vad man ställer vredet på. Nu har jag temp ca 85 grader med ett vred som står på cirkus 65. När jag ställde vredet på cirkus 80 hade jag 95 grader i ugnen. Får se hur snuset smakar, temperaturen blev högre än väntat.

Nästa gång börjar jag med vredet på 50 grader och arbetar mig uppåt. :)

Är ni fler som använder bänkspisar? Och i så fall, finns det ett bra tråg där man får plats med hela kilot råtobak?

Jag har förvisso ett skåp i snickarboden som jag tror är från gamla köksinredningen. I värsta fall får det bli ett bygge där till en snus-ugn. Men praktiskt om man kan använda bänkspisen tycker jag.

Last edited:

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Honda 125 Räser
Kör med en gammal frys, 2st 60W glödlampor räcker för mig som värmekälla, 65-69 grader. en fläkt för cirkulationen. rymmer väl en 180 liter. har funkat sedan 2001.

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
Honda 125 Räser
När sedan bakningen är klar startar jag bara frysen och låter det ligga där tills nästa gång

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Har en frys också som jag inte använder. Dock i annat uthus.... sparar på den lite... :)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO