Göra ”streetfighter” av hayabusa?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man kanske vill ha Hayabusans motor i sin fighter. Jag har sett fighters på hayabusa, och jag tycker inte det sett svårare ut än valfri annan ombyggd sporthoj.

Absolut, men nog är det väl skillnad på en sporthoj och en Busa vad gäller chassimått osv.
 

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Nu är det förstås hojen man redan har, men ”streetfighter” och ”Hayabusa” är väl inte mycket lättare att få ihop än med ”GoldWing” eller ”långgaffel”…

Är det inte sjioukt mycket smartare att sälja Busan och skaffa en hoj med mer upprätt sittställning?

Fotpinnarna är kvar, liksom chassimått och utväxling osv.
Min åsikt oxå, men han hade nog förhoppningar att det skulle vara mer ekonomiskt å bygga om, vilket jag tvivlar starkt på..
 

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
En bättre investering är att göra nåt åt gubbkroppen. Några veckor med lite träning, marklyft, armhävningar, rygglyft så skall det nog funka bra att åka busa igen.
En snubbe jag åker med ibland kör busa och är 79 år. Han fixar en dagtur på 40 mil småvägar utan problem.
Tyvärr så är nog hans sönderkraschade nacke utom räddning, en galen R-hojsungdom sätter djupa spår:)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det är stora kabelstammen inkl diverse boxar på vänstra sidan om ramen som är problemet och som man inte vill ha synlig. På högra sidan finns det inget som ser fult ut med kåpan av.

Om man vill lätta upp utseendemässigt och servicemässigt men slippa omdragning av el, byta instrumenteringen osv osv, så kan man kapa ner sidokåporna och/eller kåpglaset och montera ett rentalstyre.

Den här snubben har kåporna kvar men har kapat kåpglas och bytt styre


Jag har inget högre styre på min hoj, men har kapat bort nedre delen på sidokåporna. (så kallat "race cut" på amerikanska) Väldigt mycket bekvämare att överblicka, serva, tvätta mm. Och behöver jag ta bort sidokåporna så är det mycket enklare nu när de bara är hälften så stora, och man slipper skruvarna som satt/sitter under hojen.
 

Bifogat

  • Resized_20220625_225519.jpg
    Resized_20220625_225519.jpg
    230.5 KB · Visningar: 32
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ja b-king är ju idealet, men dom växer inte på begagnatträdet tyvärr, blir lite smalt utbud när dom togs in i Sverige i ett år eller vad det va
Det är synd att de byggde B-King på en helt egen ram. Tänk vad kul annars det hade varit med att bara byta bakram och kåpor "bolt on" mellan modellerna.

Och att de inte släppte den med kompressor som en prototyp hade. Hade konkurrerat fint med Kawa H2
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är synd att de byggde B-King på en helt egen ram. Tänk vad kul annars det hade varit med att bara byta bakram och kåpor "bolt on" mellan modellerna.

Och att de inte släppte den med kompressor som en prototyp hade. Hade konkurrerat fint med Kawa H2
Ja, en sportig ram med en lite annorlunda bakram är ju egentligen allt jag vill ha, men inte fan finns det hos någon tillverkare. ?
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top