Göra adaptrar i starkt material

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jo, jag har koll.
Jag bor i västsverige och vet inte om någon mekanisk verkstad i sthlm överhuvudtaget.
Men om du kom o plingade på hos mig och var schysst hade jag hjälpt dig för ett par hundra.

Jag är jätteschysst :tummenupp Det var precis ett sånt här inlägg jag hoppats på :yoparty synd att du bor i Västsverige
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Beklagar och ber om ursäkt. :Bugar Mitt dåliga ögonmått spelade mig ett spratt ! :huvet
Jag jämförde adaptern med tumstocken till vänster på fotot och tyckte att adaptern var lite smalare än 10mm på tumstocken. Och gissade på M8. Nu har jag skrivit ut fotot, mätt med skjutmått på utskriften.
Och adaptern blir så där 12mm jämfört med tumstocken.
Mer än 50% fel på ögonmåttet. Den är ju 13mm !
Det går åt skogen.
Det här :gråta
:)
Hoppas styrhuvudet och delarna inuti håller när du hittat tillräckligt stark adapter ! :)

Äh det är lugnt! Även solen har fläckar ibland! :hej Kan hålla med dig om att det på bilden kan se ut som att adaptrarna är smalare än vad de är, kan vara rundningen på adaptrarna som lurar ögat! Om man hade haft fyrkantsprofiler intill en tumstock (eller meterstock som det heter) så hade det nog sett annorlunda ut.

Jag blir lite orolig när flera skriver att de hoppas styrhuvudet håller :gnissla Det är ju inga enorma tyngder som ska lyftas, en del av motorcykelns vikt ligger ju på bakdelen av hojen. Vad tänker ni ska kunna hända?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Äh det är lugnt! Även solen har fläckar ibland! :hej Kan hålla med dig om att det på bilden kan se ut som att adaptrarna är smalare än vad de är, kan vara rundningen på adaptrarna som lurar ögat! Om man hade haft fyrkantsprofiler intill en tumstock (eller meterstock som det heter) så hade det nog sett annorlunda ut.

Jag blir lite orolig när flera skriver att de hoppas styrhuvudet håller :gnissla Det är ju inga enorma tyngder som ska lyftas, en del av motorcykelns vikt ligger ju på bakdelen av hojen. Vad tänker ni ska kunna hända?

Det folk oroar sig över är momentet du påför för att lyfta upp den på stödet.

Du behöver nog inte oroa dig så värst mycket mer än att du drar av tappen. Sen skulle du naturligtvis använda skaftet på borret, det utan spåntransport, och är du orolig för att det inte sitter fast så borra inte igenom adapten hela vägen.:)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
:)
Äh det är lugnt! Även solen har fläckar ibland! :hej Kan hålla med dig om att det på bilden kan se ut som att adaptrarna är smalare än vad de är, kan vara rundningen på adaptrarna som lurar ögat! Om man hade haft fyrkantsprofiler intill en tumstock (eller meterstock som det heter) så hade det nog sett annorlunda ut.

Jag blir lite orolig när flera skriver att de hoppas styrhuvudet håller :gnissla Det är ju inga enorma tyngder som ska lyftas, en del av motorcykelns vikt ligger ju på bakdelen av hojen. Vad tänker ni ska kunna hända?


Du har rätt, inga enorma tyngdet ska lyftas.
Jämför en tyngd lyftare som drar upp en skivstång från golvet, armarna går rakt ner mot stången.
Musklerna som används är lår och rygmuskler.

Men du lyfter ju inte rakt upp.

Du lyfter med för att jämföra med tyngdlyftaren med armarna rakt ut från kroppen.
(jämför Armen adaptern sitter på)
Det som gör att tyngdlyftaren inte klarar lika hög vikt med armarna rakt ut från kroppen är att axlarna/axelpartiet inte håller för det moment tyngden ger med raka armar vågrätt ut från kroppen.
Det här momentet ska adaptern i din konstruktion klara.

Med rätt borr, ett borr som inte är "borr" hela vägen får du material till en 13mm adapter. Inborrad och avkapad till rätt längd.
http://www.verktygonline.se/verktyg...ga-ufl-din-1892-2-wodex/djuphalsborr-hss.html
Den har 120mm rakt utan borr. Men kostar 524kr (+ moms misstänker jag)
Och jag har ingen aning om ifall det är höghållfast material i borren. I den släta delen. Kanske inte.
Att jämföra med Biltemas 549kr
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-fram-gaffelkrona-2000030177/
En klar nackdel med Biltema är att eftersom "du" lyfter närmare styrhuvudet blir tyngden du ska lyfta högre, du har kortare hävstång, du får slita mer (usch), men momentet på adaptern blir lägre.

Varför oroliga nått ska gå sönder i styrhuvudet? Prova och sätt in en 13mm järnstång 40mm in i ett skruvstäd från sidan och dra sedan i stången till stången brister eller böjs.
Och kolla hur struvstädet påverkas. Under tiden. :)
Och se till att det är rent på golvet och bakom dig när du tar i.
Så du inte skadar dig när stången brister.
Kanske med din hjälm på huvut !
För säkerhets skull !
 
Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Det folk oroar sig över är momentet du påför för att lyfta upp den på stödet.

Du behöver nog inte oroa dig så värst mycket mer än att du drar av tappen. Sen skulle du naturligtvis använda skaftet på borret, det utan spåntransport, och är du orolig för att det inte sitter fast så borra inte igenom adapten hela vägen.:)

Jepp, såklart att skaftet ska vara uppåt, tänkte först att det var för lite skaftyta och att en del av spåntransporten skulle användas också, men kollade på ett borr nu och skaftytan räcker till utan att spåntransporten behöver användas.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Det är ganska intressant som konstruktör att höra alla kommentarer om att "rostfritt skall du ha, det är bra"
Faktum är att "rosfritt syrafast" som 1.4404 är riktigt jävla sopigt om man ser till hållfasthet. 1.4460 börjar likna svartstål av kvalitet 355, diskbänks-rostfritt är inte ens rostfritt per definition och är inte speciellt hållfast...
Glöm rostfritt i detta fallet med andra ord..

SS2541 skulle vara ett bra alternativ, det kan ha uppemot dubbla sträckgränsen jämfört med S355CM.
355-material är normalt betraktat som "skapligt höghållfast" jämfört med 235 eller 1914.

Ett alternativ som nämnts tidigare är att utgå från en 12.9-skruv till adaptern. den har skapligt bra egenskaper och är hyffsat lätt att få tag på.

Jag tror att rostfritt nämns bara för att folk sätter pris i relation med kvalite utan att veta dess egenskaper.

ett verktygstål tex ss2541det är betydligt starkare än bonnstålet 235 alt 355
Jag sätter aldrig ss2541 i kategorin verktygsstål, det är ett seghärdat material och inget annat.


Skulle jag lösa det här problemet själv så skulle jag bara svarva fram från seghärdat typ ovan nämnda ss2541 alternativt ss2511.
Ska jag ge ett förslag till den utan maskinpark så skulle det bli att ta en 12.9 eller 8.8 bult, såga av den krokiga pinnen och borra Ø10,3 och gänga in en M12 i detaljen.
Är det så att du saknar gängverktyg så borra typ 11.5 mm och sopa in skruven med en hammare så kommer skruvens deformerade gängor nypa fast i ämnet, såga bort skallen på skruven efter du slagit in den så slipper du få stukad ände på skruven.

som en parentes för den oinsatta så är ss2541 som nämns lite här och var i tråden hållfasthetsmässigt väldigt nära en 8.8.....Har låtit tillverka massor med bult i detta material.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
:)


Du har rätt, inga enorma tyngdet ska lyftas.
Jämför en tyngd lyftare som drar upp en skivstång från golvet, armarna går rakt ner mot stången.
Musklerna som används är lår och rygmuskler.

Men du lyfter ju inte rakt upp.

Du lyfter med för att jämföra med tyngdlyftaren med armarna rakt ut från kroppen.
(jämför Armen adaptern sitter på)
Det som gör att tyngdlyftaren inte klarar lika hög vikt med armarna rakt ut från kroppen är att axlarna/axelpartiet inte håller för det moment tyngden ger med raka armar vågrätt ut från kroppen.
Det här momentet ska adaptern i din konstruktion klara.

Med rätt borr, ett borr som inte är "borr" hela vägen får du material till en 13mm adapter. Inborrad och avkapad till rätt längd.
http://www.verktygonline.se/verktyg...ga-ufl-din-1892-2-wodex/djuphalsborr-hss.html
Den har 120mm rakt utan borr. Men kostar 524kr (+ moms misstänker jag)
Och jag har ingen aning om ifall det är höghållfast material i borren. I den släta delen. Kanske inte.
Att jämföra med Biltemas 549kr
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-fram-gaffelkrona-2000030177/
En klar nackdel med Biltema är att eftersom "du" lyfter närmare styrhuvudet blir tyngden du ska lyfta högre, du har kortare hävstång, du får slita mer (usch), men momentet på adaptern blir lägre.

Varför oroliga nått ska gå sönder i styrhuvudet? Prova och sätt in en 13mm järnstång 40mm in i ett skruvstäd från sidan och dra sedan i stången till stången brister eller böjs.
Och kolla hur struvstädet påverkas. Under tiden. :)
Och se till att det är rent på golvet och bakom dig när du tar i.
Så du inte skadar dig när stången brister.
Kanske med din hjälm på huvut !
För säkerhets skull !

Jo, jag förstår precis hur du menar med kraften. :) Men att borra ett 13mm hål i adaptern lär ju inte kräva en borr för typ 600:- ?? Det är bara borra med vanlig 13mm borr. Man kan ju börja borra mindre hål och sedan gå upp stegvis till 13mm. För ett tag sedan fixade jag lite grejor och skulle bocka till en 10mm fyrkantsprofil i stål, det gick hur lätt som helst, bara sätta den i skruvstädet och böja den som jag ville. En 3-åring skulle fixat det hur lätt som helst kändes det som :yoparty Tror inte att 13mm bonnstål skulle vara så svårt att böja heller :banana
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Låter som att du har koll på olika material! :yoparty Jag har redan varit på två firmor som inte kunde hjälpa mig då de inte hade starkare stål eller svarvar som fixade det. En firma föreslog rostfritt stål. Jepp, jag bor söder om huvudstan, har du några namn på firmor man kan kolla med som du tror kan tänkas ha material och svarv som fixar det? :)

Klart de har starkare stål det blev nog bara nåt kommunikationserror. Säg åt dem att tillverka av seghärdningsstål vilket de rimligtvis har på hyllan i någon form eller åk till järnhandeln och köp en 12.9 skruv av önskad storlek så kan de svarva om den.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jo, jag förstår precis hur du menar med kraften. :) Men att borra ett 13mm hål i adaptern lär ju inte kräva en borr för typ 600:- ?? Det är bara borra med vanlig 13mm borr. Man kan ju börja borra mindre hål och sedan gå upp stegvis till 13mm. För ett tag sedan fixade jag lite grejor och skulle bocka till en 10mm fyrkantsprofil i stål, det gick hur lätt som helst, bara sätta den i skruvstädet och böja den som jag ville. En 3-åring skulle fixat det hur lätt som helst kändes det som :yoparty Tror inte att 13mm bonnstål skulle vara så svårt att böja heller :banana

1) Du har helt rätt, det behövs inte ett 600kr borr för att borra ett 13mm hål.
Men du ville ju ha material till din adapter som inte består av den vassa spåntransportdelen av borret.
Med det här borret har du ett 120mm skaft.
(Vilken kvalitet det är på stålet i skaftet har vi inte en aning om, tyvärr)

2)
Tror inte att 13mm bonnstål skulle vara så svårt att böja heller
Kan betyda att tom en adapter i höghållfast stål också böjs.
Eller så brister något i styrhuvudet.
Risken finns.

Därav mitt förslag som redan kommit från andra i tråden.
Köp ett depåstöd från Biltema. Eller från någon annan leverantör.
Utövar mycket lägre belastning på adaptern.
http://grevensmcdelar.com/Depa-garage-transport/Depastod
Lägre belastning genom att lyftarmen och de "vertikala" delarna är ihopsvetsade i mindre än 90 graders vinkel. Då kommer lyftet mera under gaffelkronan och belastningen (böjmomentet) på adaptern blir försumbart jämfört med böjmomentet på adaptern med ditt depåstöd.
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Erbjuder dig en lösning:

1: Köp en lämplig skruv i 12.9 kvalitet. Exempelvis insex-skruv från Swedol.se.
http://www.swedol.se/insexskruv-mc6s-12-9.html
Gissar på ~25:- / st om du köper lösvikt.

2: Skicka den med posten till mig. Glöm inte att skicka med en av de krokiga som mall.
Frakten kommer kosta dig ca 59:- (och den krokiga behåller jag som svarvämne).

3: Jag svarvar skruven åt dig för 50:-

4: Du betalar returporto.
Kommer kosta dig ca 59:-

Fixat och klart för den nätta summan av 200:- och det utan någon som helst garanti... ;-)


Ja, erbjudandet är seriöst.
Jag tröttnade på att alltid leta efter någon som kan göra jobbet så jag bytte bort hojen mot en svarv...

/B
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Erbjuder dig en lösning:

1: Köp en lämplig skruv i 12.9 kvalitet. Exempelvis insex-skruv från Swedol.se.
http://www.swedol.se/insexskruv-mc6s-12-9.html
Gissar på ~25:- / st om du köper lösvikt.

2: Skicka den med posten till mig. Glöm inte att skicka med en av de krokiga som mall.
Frakten kommer kosta dig ca 59:- (och den krokiga behåller jag som svarvämne).

3: Jag svarvar skruven åt dig för 50:-

4: Du betalar returporto.
Kommer kosta dig ca 59:-

Fixat och klart för den nätta summan av 200:- och det utan någon som helst garanti... ;-)


Ja, erbjudandet är seriöst.
Jag tröttnade på att alltid leta efter någon som kan göra jobbet så jag bytte bort hojen mot en svarv...

/B

Jätteschysst erbjudande! Tänkte kolla först om nån kan svarva en ny adapter. Jag hänger inte riktigt med på hur du menar, skall det inte vara ett hål i adaptern som jag skruvar in en skruv i, hur menar du med svarva skruven?
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Jätteschysst erbjudande! Tänkte kolla först om nån kan svarva en ny adapter. Jag hänger inte riktigt med på hur du menar, skall det inte vara ett hål i adaptern som jag skruvar in en skruv i, hur menar du med svarva skruven?
Vilken ände av stan bor du i?
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Jätteschysst erbjudande! Tänkte kolla först om nån kan svarva en ny adapter. Jag hänger inte riktigt med på hur du menar, skall det inte vara ett hål i adaptern som jag skruvar in en skruv i, hur menar du med svarva skruven?

Skruven ska vara tillräckligt lång / grov för att fungera som ämne till tappen.
Tänk M20x150 eller vad det nu kan tänkas gå åt.
Inget meck med olika material: hela biten svarvad ur ett stycke schysst stål.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Skruven ska vara tillräckligt lång / grov för att fungera som ämne till tappen.
Tänk M20x150 eller vad det nu kan tänkas gå åt.
Inget meck med olika material: hela biten svarvad ur ett stycke schysst stål.

Låter ju jättebra, känns bättre att ha ett helt stycke, jag återkommer, får kolla efter skruv, den måste ju vara minst 25mm tjock eftersom hålet i stödet är 20mm, så måste ju stoppet vara tjockare.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Därför att om du inte bodde allt för långt från Södermalm där jag bor, så hade jag tänkt att komma över och hämta pinnen och svarva en ny åt dig.
Därför.

Eftersom du skrev "DÄRFÖR" två gånger så lät det som att jag hade skrivit "VARFÖR" men jag skrev "VANTÖR" som ligger söder om söder. Bara så det inte blev något missförstånd :) Jätteschysst erbjudande, jag har inte köpt nån ny skruv att svarva ännu, ska kolla runt och köpa en men inte behöver du åka förbi här då, jag kan snurra förbi Södermalm i så fall. :yoparty
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top