andersson turbo skrev:
KOPPAR PACKNING FUNKAR INTE på vattenkylda motorer
speciellt inte på FZR 1000
Dock går orginalet att återanvända om den år i bra skick ( ej rostig å ful)
Man slipar eller borrar bort nitarna som håller ihop dom 3 lagren av rostfritt stål sen rengör man dom med aceton tills dom är metallrena
Sen klistersprayar man dom med loctite sprayklister eller ännu bättre kopparklister brukar finnas på raggarbilsfirmorna
OBS ej kopparpasta det är nåt helt annat
Lägg i hop dom 3 lagren vått i vått dom ligger fint på styrningarna
på med toppen å dra åt ( ca 10 nm mer än anvisat)
Tuta å kör
Ps även rostfria Packningar kan skadas av rost PGA att folk glömmer glykolen
då rostar fodren samt vattenpumpen vilket även skadar packningen
då är det inte läge att återanvända
Ähh larv!! Mjölkpaket och Permatex funkade bra nog för en 1340cc "Norton". Har för mig att den kombinationen vann Sthlm-cup före nån "sprayklister,acetontvättad och superfixad" Harris/FZR1000!!! ;-)
Skämt åsido Peter, jag har köpt en gammal risig katana som jag tänkte bygga en "Kista-racer" av, Har ett sprillans aggregat från 9-5 aero (mitsubishi tror jag) funkar den till 1327cc, eller har du nåt bättre förslag?
Mvh/Stålis
Hallå där jasså du tänker ge dig in i räsercirkusen igen kul kul
Njae lite liten är den nog. En så pass stor motor förmodar att den har lite port å kam med , då vill den nog kunna andas lite bättre
Den snurran du har där är lagom för lite mindre maskiner runt 900- 1000cc och med önskad effekt på runt 250 hk
En 16 - 19T vore mer lagom eller ännu hellre en KKK k24a ( nya volvon)
Observera att vi fortfarande pratar ganska små aggregat
trenden går ju mot större grejor mest hela tiden