Göra eget Fotoalbum ENKELT!!

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Bara ett tips.
Om ni ENKELT vill skapa snygga och funktionella fotoalbum och lägga ut på nätet...

t.ex. från hojträff eller liknande....

Kasta ett öga på porgrammet Porta. bara välja den mapp man vill göra album av, sedan klicka OK... man kan iofs lägga in massa kommentarer och massa lull lull... men det kostar gratis och är enkelt....

Porta

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Rekomenderar Porta tillsammans med Simple Viewer! Skitsnyggt har användt dessa sedan en tid tillbaka...

//KaliZ

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
programmet va smidigt men hur fan får jag det online då? så att andra folk kan se det.... :argpådato

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Om man vill göra ett album med helt eget utseende är det bäst att ha en egen websajt dit man kan ladda upp några hundra Megabytes utan problem.

I Classic Suzuki-klubben använder vi programmet "JAlbum" för att generera ett online-album. Det finns en massa layouter/stilar man kan ha.
Exempel på hur det kan se ut :
http://www.classicsuzuki.com/Galleriet/index.html

När man lägger in nya bilder så placerar man dem i sin lokala "spegelkatalog" som motsvarar det som finns på webben. Sedan trycker man på en genereringsknapp så genereras ett nytt album. Det finns en publish-funktion också så programmet kan uppdatera albumet på webben (om man ställt in allt rätt)..

http://jalbum.net/

/gunnar (CSCS webmaster)

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Demp@ skrev:
2292401 programmet va smidigt men hur fan får jag det online då? så att andra folk kan se det.... :argpådato

Du har väl webbutrymme via din bredbandsleverantör? FTP:a upp katalogen som Porta skapar till ditt utrymme på nätet.
Eller varför inte regga en domän och köp plats på webbhotell och ha det där?

Demp@

Medlem
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
JKay skrev:
2335722 Du har väl webbutrymme via din bredbandsleverantör? FTP:a upp katalogen som Porta skapar till ditt utrymme på nätet.

var hittar man det utrymmet? jag har stadsnätet bredbnd2. någon som vet ifall man har något utrymme då?
tacksam för svar...

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Demp@ skrev:
2338917 var hittar man det utrymmet? jag har stadsnätet bredbnd2. någon som vet ifall man har något utrymme då?
tacksam för svar...

Kolla i dina papper från din leverantör. Där ska finnas uppgifter om det, om det finns vill säja.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
JKay skrev:
2335722 Du har väl webbutrymme via din bredbandsleverantör? FTP:a upp katalogen som Porta skapar till ditt utrymme på nätet.

Jag har ett "utrymme" hos min bredbandsleverantör men den är så liten så har nog bara plats för själva "programmet" där ..

Men kan man inte lägga upp bilderna nån annanstans för att sen låta programmet "hämta" bilderna därifrån för att sen visa, det finns ju ställen (kommer inte på addressen nu) där man kan lägga upp bilder kostnads fritt för att sen visa andra..

Hoppas du förstod vad jag menade nu .. :rolleyes:

JKay

Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
enchanter skrev:
2347458 Jag har ett "utrymme" hos min bredbandsleverantör men den är så liten så har nog bara plats för själva "programmet" där ..

Men kan man inte lägga upp bilderna nån annanstans för att sen låta programmet "hämta" bilderna därifrån för att sen visa, det finns ju ställen (kommer inte på addressen nu) där man kan lägga upp bilder kostnads fritt för att sen visa andra..

Hoppas du förstod vad jag menade nu .. :rolleyes:

Du...den frågan får du ta med utvecklarna av Porta. INGEN aning!!
Men det hade ju klart varit rätt smidigt, fast det hade genererat en helvetes massa trafik som din albumhållare inte hade gillat....troligtvis.

Taz79

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Triumph Daytona 675 -06
eller.. så kan ni gå in på min site.. http://www.mephisto.nu/gallery Där klickar du sedan på "Album: Fritt Album / Free Album" där kan du skapa ett eget album och lägga upp bilder i.. Du kan dock inte ta bort bilder du lägger upp (detta för att förhindra folk från att sabba för andra, det finns tyvärr rötägg).. Jag kör med Gallery 2.0 som har väldigt många fina finesser och olika sätt att ladda upp bilder på. Ni kan även få ett eget konto på siten om ni skulle vilja och kan då även ta bort bilder själva (då hamnar ditt album under Album: Andras album / Hosted albums) ..

Vill du ha ett eget konto så skicka mig ett PM! :tummenupp

Hoppas detta hjälper några med sina publicerings problem :D

Det går även att använda Win XP:s smidiga publiceringsfunktion för att lägga upp bilder. Med andra ord. Du går till den mappen där bilderna ligger du vill skicka upp, markerar de bilderna som ska skickas upp och sen trycker "publish to the web" skitsmidigt :D

Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Nån som vet hur man får in"simple viewer" i själva porta? det finns ju inget att installera på simpleviewer, men hur ska porta kunna sammarbeta med detta program?? :va

Fear

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2003
Hoj
Hade en Suka GSX1327 lustgas
Hej!

Jag kan rekomendera parazz.com ett kanonbra ställe helt gratis upp till 20 000 foton kan man lägga in gratis...... Och dom har släpp o dra tekniken oxå

andben

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Hoj
BMW R850R 2004
Publicera bilder på nätet

Min favorit är "photobase". Enkelt och något av det snyggaste jag sätt. Går att få till lite personligt utseende. Men det är en sajt som bara är för att visa bilder. Men man kan ju ha en länk i sin egen hemsida?

Exempel till mitt eget fotogalleri: http://www.pbase.com/andben

Innehåller inte en massa popuper eller reklam. Men kostar typ 23$ om året för 500 MB lagringsutrymme.

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...