Göra egna isdäck?

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
Ska köpa isdäck till crollan i vinter och undrar hur man gör för att dubba själv, var inne hos en lokal åf och frågade vad 2 isdäck kostade och det var 3600:- så finns det någon möjlighet att dubba själv? Vad behöver jag för verktyg? Vad ska man tänka på? Har hört att man ska byta ut originalfälgbandet mot silvertejp också, likabra att göra det när däcken är av.

Hört att man helst ska ha väldigt hårda däck annars har dubben en tendens att fara ut.

MVH

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Kolla crossendurocompaniet.se när det börjar dra ihop sig till vinter. De har billiga däck, betydligt billigare än 3600:-.

Skicka ett PM till Zeb_Macahan annars, han gjorde egna isdäck förra vintern till sin 660.

kåteämm

Bakhjulsbög
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Lådbil
Jag har gjort egna vinterdäck av vagnsbult (rundad skalle så slangen inte skadas) och det funkar prima! Fast ska man köra på is med dom så är det ett måste att slipa dom, annars är det värdelöst fäste förutom vid gas och broms tack vare den plana skallen.

Använde mig av M6 vagnsbult med bricka, mutter och loctite på utsidan. Använd INTE låsmuttrar, då dom blir ett helvete att dra åt riktigt.

Det tog sin lilla tid och kostade inte mer än några hundringar, defenitivt värt det :tummenupp Kul att prova på lite bara.

Ang. fälgbandet så behövs det väl inte byta förrns du ser att det är slitet. Men dom du säger är det lika bra att göra det när man liks har det uppe. Silvertejp eller eltejp funkar prima till det :)

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Gjorde ett eget bakdäck och det funka prima.
Kmr ejj ihåg vad skruvena hette.

Stack ut iaf 1.2 cm lr nått sånt tror jag.

La brandslang i däcket för att skydda innerslangen.

Ralle^

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Cr 250 -01 till salu
Kikade på endurocompaniet och det var inte alls billigt, över 3000:-

Ser ut som om jag får göra egna, vilken typ av däck tror ni blir bra? Och vad ska man ha för verktyg för att göra hål i däcket?

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Ralle^ skrev:
2407348 Kikade på endurocompaniet och det var inte alls billigt, över 3000:-

Ser ut som om jag får göra egna, vilken typ av däck tror ni blir bra? Och vad ska man ha för verktyg för att göra hål i däcket?

Jag förborrade lite sen så drog ja bara i dom.

kåteämm

Bakhjulsbög
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Lådbil
Du kan väl ha i princip vilket sorts däck som helst, fast ett av hårdare slag är att föredra men inget måste.

Om du har M6 bult så borrar du med 7mm borr rakt igenom dubben sen drar du i bulten.

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Bumpar den här tråden en smula =)

Om man nu ska göra egna isdäck, skruvar man i skruven från i skruven från insidan. Sätter man då en mutter utanpå hjulet då för att hålla skruven på plats? Eller håller sig skruven på plats ändå?

Vad är att rekommendera, dryga 1cm utstick? (pratar vi totalt utstick, eller utstick utöver muttern?)

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Monteringsskruv, solutionsmedel och en skruvdragare. Fästet vart riktigt bra, bilden till vänster nydubbade däck och till höger nya endurodubb.

Bifogat

• 3.jpg
    3.jpg
    169 KB · Visningar: 707

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Monteringsskruv, solutionsmedel och en skruvdragare. Fästet vart riktigt bra, bilden till vänster nydubbade däck och till höger nya endurodubb.

Vad menas med monteringsskruv? Skruvade du in den från insidan förstås, men sen då? fäste du den på något sätt på insidan eller håller det ändå?

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Denna modell titta på toppen av skruven, de är självdragande. Mät ut vilken längd du vill ha och behöver.

Bifogat

• Montageskruv-borrspets-blan.jpg
    Montageskruv-borrspets-blan.jpg
    46.9 KB · Visningar: 450
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024