Göra egna mätar-tavlor själv? ...NSR 125 - 01...

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tjena!

Har funderat lite på att möjligheten att göra nya mätartavlor...

Kunde ju hitta på nått snyggt med blå botten tex, kunde bli fint... kan jag göra i PS o skriva ut sen, inga problem där...

Men hur svårt är det att byta? måste man skruva isär halva hojen för det eller kan man bara ta bort glaset, och måste man förstöra dom gammla, eller kan dom sitta kvar orörda under??

Hoppas nån kan hjälpa mig
//Martin :)

Therudeboy

Guest
Dom sitter väl klistrade? är väl bara "folie" typ.

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Det du kan göra är att scanna mätartavlorna du har och göra vad du vill när det gäller färger och utseende på datorn och sedan skriva ut dom i rätt storlek. Att göra egna helt från grunden är klurigt eftersom hastighetsmarkeringarna ska hamna på samma plats som originalet. Annars kanske andra trafikanter plötsligt åker väldigt sakta :D Am i right?

Tavlorna brukar sitta klistrade och det är ingen idee att försöka riva bort dom. Däremot kan du nog scanna in hela skivan som pappret sitter på om du tar bort mätarnålen, stopp-piggar och sånt.

Otroligt pilligt och det är lätt att ha sönder något. Jag har försökt men gav fan i det.

Last edited:

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Okej, jo kom på det, får nog bli till o scanna in dom..

Men är det bökigt o ta bort dom? måste man skruva isär hela skiten då eller?

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
MRX_Martin skrev:
Okej, jo kom på det, får nog bli till o scanna in dom..

Men är det bökigt o ta bort dom? måste man skruva isär hela skiten då eller?
Skruva isär mätarhuset, plocka loss mätarna och se hur dom är ihopsatta. Dom brukar vara ihopklämda med tunn aluminium som går runt glaset och håller fast resten av "mätarburken" om du förstår. Är det så på dina också så råder jag dig att inte försöka bryta upp det. Jag fick klämma upp både det ena och det andra för att få isär själva mätarna och kunna ta bort nålar m,m. Det blev inte särskilt snyggt efteråt. Jag gav upp när piggen som hindrar nålen från att sjunka under noll inte gick att ta bort utan att den skulle gå sönder :huvet

Jag är så dålig på att förklara :död

Last edited:

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Okej, synd... Ingen idé att ge sig på det om man måste bryta upp det osv...

Det är ju inga fula mätartavlor nu, men det kunde varit snyggare med ett par specialgjorda mätartavlor med blå bakgrund o lite fina text&bakgrunds-effekter osv...

KANSKe skruvar isär ltie o kollar, men det känns ju som om det är rätt hopplöst om man lyssnar på dig... :död

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
MRX_Martin skrev:
Okej, synd... Ingen idé att ge sig på det om man måste bryta upp det osv...

Det är ju inga fula mätartavlor nu, men det kunde varit snyggare med ett par specialgjorda mätartavlor med blå bakgrund o lite fina text&bakgrunds-effekter osv...

KANSKe skruvar isär ltie o kollar, men det känns ju som om det är rätt hopplöst om man lyssnar på dig... :död
Beror helt på hur dina mätare är ihopmonterade. Ta och kolla hur det ser ut! :)

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Har sett att man kan ladda mätartavlorna till olika modeller på internet, hittade dock inte til nsr men till rs hittad jag.

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Husqvarna wr 125
MRX_Martin skrev:
Får göra så... Efter att jag e klar med larmet... När det nu blir... :)

Håller du på å sätter in larm i hojen? Själv funderar jag faktits också på att göra det =) Det svåra med mätar tavlorna värkar vara att plocka isär allt.. men du kan jö alltid graver ett par nya mätare i alu :tungan

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
0nicke0 skrev:
Håller du på å sätter in larm i hojen? Själv funderar jag faktits också på att göra det =) Det svåra med mätar tavlorna värkar vara att plocka isär allt.. men du kan jö alltid graver ett par nya mätare i alu :tungan

Sätter in o sätter in, jag har byggt det själv! :) Är klar med pulserna och detmesta nu, ska provköra imon, det SKA inte vara några problem, testade idag o har gjort en ltien förbättring, så det ska nog gå vägen... Sen ska jag fixa en röd blinkande lysdiod i instrumenteringen, bra sätt o aktivera larmet, sen är det klart! Har tatt några månader, hehe, har väntat på delar och funderat på olika lösningar till saker o ting, man komemr på mer o mer när man börjar bygga :)

Men ge dig inte på det om du inte är haj på EL, Du lär bara bli irriterad o slita håret av dig, hehe... Det är svårare än man tror...

Sen när jag är klar med larmet ska jag undersöka möjliga lösningar till ett larm, och om allt går bra ska jag börja sälja larm har jag tänkt, köp gärna ett då :) (inte säkert att det blir av, men det lutar åt det...)

Får fundera ltie över mätarna med...

EDIT: om jag börjar sälja larm ska du få ltie rabat för att du har så fin hoj :hihi

Last edited:

Solid snake

Guest
MRX_Martin skrev:
EDIT: om jag börjar sälja larm ska du få ltie rabat för att du har så fin hoj :hihi

Är inte min fin då? :va

Där är iallafall med ett r i namnet på tzr. :tungan

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag har gjort egna som är graderade till 300 km/h. Poser som man är.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Conrad skrev:
Vad reagerar ditt larm på Martin? :)
Vibrationer, om nån sätter sig på eller om nån sparkar till den, man kan ställa in känsligheten, så det räcker nästan att man kollar på den, hehe... om nån rycker lite o känne på styret lär larmet med gå... :)

Therudeboy

Guest
Då kan man ju likväl köpa ett larm från biltema som reagerar på samma sak. Känns ungefär lika prisvärt förutom om du lyckas få det godkänt ;) :hej

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
MRX_Martin skrev:
Haha, okej.... Är det samma instrumentupplägg på NS125f som på nya NSR?

Va det bökigt o få bort mätartavlorna?
Det är ganska stor skillnad på upplägget dem emellan. Det var inte det minsta bökigt förutom att få bort mätarnålarna men allt går med fysiskt våld.

Solid snake

Guest
Estremo skrev:
Det är ganska stor skillnad på upplägget dem emellan. Det var inte det minsta bökigt förutom att få bort mätarnålarna men allt går med fysiskt våld.

Blev det snyggt då? inget som gick sönder? :va

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...