Det är som Amulla säger, att timing + mappning hör ihop.
Så efter en timing så måste den mappas för detta för att de ska bli rätt.
Sedan vem som har rätt angående vilken timing som är rätt.
Det visar endast om man kör enligt en statistisk försöksplaneringsserie med ett antal kaminställningar/mappningar, och ser vilken som ger bäst resultat på en dynokurva.
Hittils verkar MP har givit ett bra resultat, men frågan e om det är optimalt.
Har MP testat alla möjliga inställningar som e möjliga, för att få en optimal effekt/momentkurva?
Man får ju olika motorkaraktär beroende hur kammarna ställs (jag har en redogörelse i en trimmkatalog hur karaktären ändras).
Å de e viktigt att verkligen kolla spelet ventil/kolv då man frångår tillverkarinställningar.
Sedan om kammdreven.
Är dessa fortfarande i pressad å stansad plåt som på gammel gsx/gsx-r?
De kunde wobbla å hade dålig form som i sig kunde slita ut kamkedjan för snabbt.
Då kanske eftermarknadsdrev är ett bättre alt. ( om de finns) med färdiga slitsar, (ofta för långa slitsar mot vad som behövs). De borde vara "bearbetade" och härdade i solidstål om de rätt utförda.
OBS! Detta gäller endast om det är rullkedja, INTE HY-VO som sitter i bla. Hayabusa, de dreven går inte att stansa å få rätt kvalisort utan e skapliga std.
Hoppas de reder sig å du får ut så mycke d går ur maskinen
Det är Motospeed som levererar kamaxlarna. De kör med dessa i sitt 1550 kit så man får verkligen hoppas att ventilerna går fritt då jag har "samma" setup bortsett från portningen.
De som bara klappat i dessa kammar med originaldreven har inte fått så bra effektökning men justerat till 106 på insug och 105 på avgas (MP Racing)ökade HP från 147,5 (156Nm) till 154,6 (160Nm)på hjulet.
Enligt specen på kammarna skall de dock ställas på 105(in) och 107(ex) grader!? Vem har mest rätt? MP Racing eller Motospeed som låtit tillverka kammarna?