Göra justerbara kamdrev?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kammar kom idag.
Biltema indikatorklocka inköpt... det stod noggrannhet 0,03mm i Biltemakatalogen men på klockans urtavla står det 0,01. Borde vara exakt nog.
V&H gradskiva utskriven och laminerad i plast (jobbar på kontor).
Så nu fattas bara tid.

Det är fullt tillräcklig noggrannhet, vilket du kommer att märka.

Du behöver även ett kolvstopp, sk "tdc finder". För att kunna nolla gradskivan exakt mot tdc. Men det visste du säkert.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Det är fullt tillräcklig noggrannhet, vilket du kommer att märka.

Du behöver även ett kolvstopp, sk "tdc finder". För att kunna nolla gradskivan exakt mot tdc. Men det visste du säkert.

Jorå... skall tillverkas av ett gammalt tändstift och en M6 bult.

Det blir premiär för mig att göra sånt här så det kommer nog att ta en del tid. Tur att helgen är lång.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jorå... skall tillverkas av ett gammalt tändstift och en M6 bult.

Det blir premiär för mig att göra sånt här så det kommer nog att ta en del tid. Tur att helgen är lång.

Låter bra. Får du (mot förmodan) inte till det så finns de ofta för alla olika tändstiftsgängor på tex Ebay eller Jegs.

När du köper mätklocka, kolla även (tex med fingrarna) hur stor fjäderkraft det är för att trycka in mätproben. En del (men inte alla) billiga mätklockor har så stor fjäderkraft att ett vanligt mätstativ typ magnetfot kan svikta om man har mycket utligg på stativet för att nå mätpunkten.

Nu spelar ju ev svikt i stativet ingen roll för att mäta timingen, men duration och lyft kommer ju att verka ngt mindre än det i verkligheten är.

Last edited:

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Då är den ändå inte exaktare än 0.03mm men det kanske du förstod.

Ungefär som digitala skjutmått som också visar hundradelar vilket många lätt misstolkar som att man kan mäta hundradelar med ett skjutmått. Eller badrumsvågen som visar tiondels kg i på skalan men ändå kan man ena sekunden väga 80.3 kg och sekunden efteråt visar samma våg 81.3 kg....

Som de flesta andra anger exakthet så hade jag förväntat mig att det stod 0,03 på mätartavlan. Har ett antal reliker till indikatorklockor jag hittat i en viss verkstads "hemliga låda" som vaktades ordentligt under min uppväxttid. Tyvärr saknade dessa stativ men noggrannheten är angiven till detsamma, 0,01mm. Tror märket på dem är Jaeger och IMP gissningsvis från 50 talet. Månntro vad de kostade då? Biltemaklockan kostade 199kr MED stativ.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Som sagt nån extrem nogranhet är man inte bekänt av när man timar kammar

Ej heller behöver den klara hela slaget , Vilket är i det närmaste en omöjlighet när man har direkttryckande kammar

Lyftet läser man lättast med att mäta loben - bascirkeln med lös kam

Det viktiga är att klockan visar likadant hela tiden och inte flyttar noll markeringen om man vrider motorn flera varv

Vilket mätlyft man väljer påverkar inte lobcenter , hela proceduren är igentligen mycket enklare än vad man kan tro

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Det finns många klockor som klarar en tum/25 mm. 2 av de tre klockor jag använt klarar det. Den tredje klarar 15mm

På min HD mätte jag vid lyftarna, den kam jag har med störst lyft är på .630" vid ventilen, med 1.625 i vipparmsutväxling blir det 10 mm i lyft på lyftaren, 16.25 mm på ventilen.

Det var skönt att ha tilltagen slaglängd, så att jag slapp behöva tänka på att nolla klockan så nära början av slaget som möjligt, utan istället kunde koncentrara mig på att ha god parallellitet mellan mätprob och lyftare.

Vet inte hur stort lyft det brukar vara på kammar till moderna radfyror, men eftersom det är 4-ventilat så brukar det ju vara rätt små lyft.

Viktigt som Andersson skriver, att kolla att klockan går tillbaks till noll efter två varv på veven. Man måste kolla det innan man börjar mäta, om inte så är det ngt som kärvar eller sviktar. Tex att parallelliteten är dålig så att mätspetsen vandrar över ytan.

Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det finns många klockor som klarar en tum/25 mm. 2 av de tre klockor jag använt klarar det. Den tredje klarar 15mm

På min HD mätte jag vid lyftarna, den kam jag har med störst lyft är på .630" vid ventilen, med 1.625 i vipparmsutväxling blir det 10 mm i lyft på lyftaren, 16.25 mm på ventilen.

Det var skönt att ha tilltagen slaglängd, så att jag slapp behöva tänka på att nolla klockan så nära början av slaget som möjligt, utan istället kunde koncentrara mig på att ha god parallellitet mellan mätprob och lyftare.

Vet inte hur stort lyft det brukar vara på kammar till moderna radfyror, men eftersom det är 4-ventilat så brukar det ju vara rätt små lyft.

Brukar inte vara lyftet i sig utan snarare åtkomligheten och vinkeln

Jag brukar använda en cykel eker som man gängar in i stället för
mätspetsen på klockan

Den kan man sen böja å klippa efter önskat behov
men som sagt vinkeln brukar va trixit , men ska man bara ställa LC så funkar det ändå

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

mätspetsen på klockan

men som sagt vinkeln brukar va trixit , men ska man bara ställa LC så funkar det ändå

Cykeleker var ju ett smart tips att göra specialmätspetsar av :D
Själv fick såga av en dyr vanlig mätspets så att den passar till min motor, cykelekrar låter billigare.
Stämde gängan på cykelekern alltså?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Cykeleker var ju ett smart tips att göra specialmätspetsar av :D
Själv fick såga av en dyr vanlig mätspets så att den passar till min motor, cykelekrar låter billigare.
Stämde gängan på cykelekern alltså?

Japp , Ibland får man knippsa från lite olika cyklar:D

Det går ju rätt fort att stjäla en eker om man klipper den hehe

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR

mätspetsen på klockan

Toppentips!
Skall se vad jag hittar i gömmorna. Annars finns ju cykelhandlare på byn...

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Cykelekertipset var guld!
Slipade upp hålen i dreven med hårdmetallfil i Dremeln... var som att skära i smör!
Tog upp 2,5 mm åt vardera håll för att slippa ploppa lös kammarna ytterligare en gång ifall man filat åt fel håll. Jobbigt med kamkedja i mitten.
Drog fast dreven i originalläge och gick till attack med indikatorklockan.
Efter lite fipplande har jag ikväll kommit fram till att insugskammen står i 105,75 grader... önskat värde enligt kamaxeldatat är 104,5 grader

Så frågan är då, år vilket håll skall jag flytta kamdreven för att gå till 104,5 från 105.75?

Har gradskivan på höger sida om motorn och motorn går medsols om man ser från den sidan. Hoppas någon här förstår vad en helgmekare försöker förklara. :va

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Om du bara räknar lite på din sifferserie du får när du måter upp

så ser du vilken siffra som påverkar LC då kan du bara ställa dig i det läget +lossa kamdrevet och vrida dig till det läget så ska det stämma

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Man gör som man blir tillsagd!
Lekte med lite olika värden i excel och kom fram till vad som behövde ändras.
Fick ge upp biltemaklockan... den visade olika värden hela tiden. Nåja, jag köpte den ju mest för att jag inte hade magnetfotsfäste till 50/60tals indikatorklockorna jag hade. Så med biltemafot, gammal indikatorklocka och en cykeleker blev det bra.
Tackar för hjälpen!

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
haha... tur biltema kunde bidra med nåt som funkade. Gammal kvalitet är inte det sämsta.

Vad blev dina öppnings och stängningstider nu då?

104 grader på insug och 106 grader på avgas... skulle enligt specarna vara 104,5 och 106,5 men det var sånt pill att jag känner mig nöjd med att vara i mitt tycke "inom felmarginalen".

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år