Göra rent kedjan?

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Finns en tråd här som avhandlar ämnet, med en del bra inlägg/tips. Men...

Smörjer kjedjan vid behov, hur ofta varierar beroende på om man kört i regn, råkat förvirra sig ut på dammiga grusvägar osv, men det brukar bli var 30-50:e mil. Använder sedan några år Motuls kedjespray, verkar fungera OK, smörjer direkt efter körning och låter dunsta över natten, så blir det inte så mycket stänk på fälg och så.

Sedan så brukar jag 3-4 ggr per säsong, dvs var 2-300:e mil göra ren kjedjan med lysfotogen, upp på depåstödet, sedan är det bara att gå loss med diskborsten på kjedja och drev mm, så ser allt ut som nytt, skölja väl, och spruta på lite ny kjedjespray.

/B

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Fotogen (det från Aspen kallas kaminbränsle) luktar mindre än diesel, men rengör lika bra. Jag använder tandborste och målarpensel för att mekaniskt putsa port skiten.

GSX750F

Försäker tänka klart...
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
BMW R1150GS
Tror någon att det finns någon negativ iverkan om man använder lysfotogen? Det är ju så lätt att få tag på...

/Björn

Emen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Fotogen är OK!

Fotogen är helt OK, dem rekommenderar det tom i min verkstadshandbok. Däremot ska man inte använda bensin eller andra uttorkande vätskor, pajjar o-ringarna....

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
GSX750F skrev:
Tror någon att det finns någon negativ iverkan om man använder lysfotogen? Det är ju så lätt att få tag på...

/Björn

Fotogen är precis som sprit relativt lätt att få tag på, och i båda fallen så uppstår, oftast, ingen negativ inverkan.... :rolleyes:

Men, nej, tror inte det ska finnas någon som helst risk med att använda lysfotogen för kjedjerengöring, har använt det i 10 år och mina kjedjor har hållt i uppåt 4.000 mil. Finns möjligtvis en negativ inverkan på miljön om man tvättar med fotogen och låter det rinna rakt ner i backen.

/B

GSX750F

Försäker tänka klart...
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
BMW R1150GS
Tack grabbar!

Kedjan ska få rengöring och smörj så snart det slutar storma.

(Tror ni flickvännen märker ifall jag lånar hennes tandborste?).

Ha det gott i blåsten!

/Björn

Raskus

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Kina 250cc
GSX750F skrev:
Tack grabbar!

Kedjan ska få rengöring och smörj så snart det slutar storma.

(Tror ni flickvännen märker ifall jag lånar hennes tandborste?).

Ha det gott i blåsten!

/Björn

Nä, det kan jag väl aldrig tro.
Men det beror väl iofs på hennes munhygien i övrigt förstås :D

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
för mig har det fungerat bra att bara dra över kedjan med en stålborste och sen torka av den med en trasa...blir så rent så...behövs inga tillsatser :)

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Iceman1975 skrev:
Fick tips av Ambulans att använda 5-56..
Funkar kanon! :tummenupp

Problemet med det är att det kan vara svårt att få kjedjeprayen att fastna på kjedjan sen. 5-56:en lägger sig som ett skikt på kjedjan och sprayen bara glider av.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Matin skrev:
för mig har det fungerat bra att bara dra över kedjan med en stålborste och sen torka av den med en trasa...blir så rent så...behövs inga tillsatser :)

Hur mår dina o-ringar efter en sådan behandling ? Låter lite brutalt...

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
EBS skrev:
Problemet med det är att det kan vara svårt att få kjedjeprayen att fastna på kjedjan sen. 5-56:en lägger sig som ett skikt på kjedjan och sprayen bara glider av.

DET visste jag inte.. Hur gör jag nu då?...

Är fotogen det enda elr?

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Iceman1975 skrev:
DET visste jag inte.. Hur gör jag nu då?...

Är fotogen det enda elr?
Rengör kedjan ordentligt med nånting, fotogen, deisel, 5-56. Det viktigaste sen är att torka av det man rengjort med, använd trasa och torka ordentliget! SEN kan man kleta på hur mkt kedjevax/olja man vill (överdriv dock inte!). Bara man låter det torka så skvätter det inget sen!

Jag rengjorde med 5-56 först, sen utan att torka särskilt noggrant så kleta jag på en BRA kedjeolja men 5-56-oljan jag kletade på "löste bort" kedjeoljan som då stänkte på fälgen!

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag använder Motul Chainlube Plus. Funkar skit bra. Tyvärr lite för kladdigt ibland då skit kan fastna i det och då slits kjedjan fortare. Men tvättar du kjedjan relativt ofta så är det perfekt. Blir inte en massa skit på fälgen iallafall. :tummenupp

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...