Göra slut och flytta isär...

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Ok måste bara skriva av mig lite...

Träffade en tjej för 3,5 år sedan. Nästan direkt flyttar hon in hos mig och min hund och allt är frid och fröjd.

För 2,5 år sedan får vi en gemensam lägenhet och då börjar en lång uppförsbacke. Hunden får inte flytta med, den hamnar hos mina föräldrar. Hon vill ha nya möbler och teknikprylar vilket jag inte har råd med just då utan tycker att det gamla duger gott. Man kan ju köpa saker efter hand. Men hon ska ha allt nytt och vill betala detta. Fine.

Hon har aldrig bott själv innan utan hos sina päron. Hon hade inget jobb och ingen inkomst. Däremot hade hon mycket pengar på ett sparkonto som hennes föräldrar satt undan sedan hon var liten, dessa använde hon till möbler och halva kostnaden för en ny plasma-tv. Jag lade 8 papp på teven och 7 papp på en ny stereo. Möblerna gick på ca 35 000:- totalt. Med sig fick hon dessutom en bil värd ca 40 000:- av sina päron.

Tiden går, jag betalar hyra, semestrar, mat, osv. I stort sett allt, utan att klaga, jag älskade ju henne och är inte snål, fram till för ca 6 månader sedan. Hon bestämmer sig för att börja plugga, jättebra, men så säger hon "jag tar bara bara bidragsdelen för jag vill inte låna"! Jag surnar till och säger att det är dags att hon hjälper till lite och efter ett tag så tar hon fullt studielån.

Jag tjänar visserligen ganska bra, får ut allt mellan 25 000:- och 60 000:- i månaden men då reser jag väldigt mycket. Har även mycket utlägg för företaget och ibland hinner jag inte redovisa mina kvitton vilket gör att jag måste ligga ute med jättemycket vissa månader. Men även om jag tjänar bra så anser jag att hon ska hjälpa till om och när hon kan. Kan hon inte så gör det inget, men jag tycker att det visar bra vilja om hon gör det när hon kan. Gemensamma fasta kostnader ligger på ca 7000:- så det innebär att hon ska betala 3500:- i månaden.

Nu har det ju då gått så illa att vi har gjort slut (gemensamt beslut så inga hard feelings på den punkten). Men... jag säger att hon kan få ta alla möbler eftersom hon har betalt dom, men jag behåller gärna sängen och kvittar den mot min halva i tvn. OK säger hon. Men dagen efter tar det hus i helvetet... hon har en WT-polare som alltid varit kär i henne. Han ser väl sin chans nu och försöker sabba allt ännu mer och har tutat i henne att hon minsann har rätt till halva min hoj och att jag minsann ska betala halva hennes studielån :näsblod

Då jag kan sambolagen så ger jag henne en snabb utbildning i den och kontrar med att jag kan rent teoretiskt sätt ta hälften av alla möbler, även om jag inte betalt dom. Hon surfar runt lite och inser väl att jag har rätt. I dag ska räkningarna betalas och då vill hon inte ge mig några stålar. För nu har hon minsann bestämt att jag ska ha tvn och på så sätt bli skyldig henne 8 papp. Eftersom hon dock bor kvar här i väntan på ny lägenhet så säger jag till henne att jag löser ut det materiella den dagen hon flyttar, fram tills dess får hon betala som vanligt.

Hon surnar till och slänger ut massa dynga om hur jag minsann är dum i huvet för att hon måste vara med och betala och att om hon ska betala något så är det procentuellt baserat på våra inkomster. Mitt i detta ringer WT-polaren och då beklagar hon sig högt och ljudligt över om hur dum i huvudet jag är. Sedan åker hon hem till honom.

Så nu sitter jag här och funderar på hur det kunde bli så här. Vi hade bestämt oss för att vara vänner men just nu känns inte det så aktuellt. Hon har verkligen fått allt jag har kunnat ge henne. Jag vill lösa det här smidigt men det verkar som att hon gör allt för att det ska bli ett helvete...

Hur kommer det sig att folk kan bli sådan här? Fy fan. Måtte djävulen ta alla fruntimmer (inte alla men vissa då...).

Som sagt, jag behövde bara skriva av mig lite...
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ge henne två alternativ, endera smidigt och najs (vilket är den vägen du föreslagt från början) eller the hard way där du kör allt by the book. Med ögonblicklig utslängning av nämnd flicka.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rent allmänt blir en del uppbrott sådär.
Om du vill kan du ju ställa till ett helvete för henne, men det bästa är att ta det lugnt och sansat och se till att hon kommer ur lägenheten så fort som möjligt innan du får ett frispel.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ge henne två alternativ, endera smidigt och najs (vilket är den vägen du föreslagt från början) eller the hard way där du kör allt by the book. Med ögonblicklig utslängning av nämnd flicka.

Håller med. Du har försökt vara snäll och sköta det hela på ett snyggt sätt, men hon jävlas ju bara med dig i gengäld. Du kan också jävlas med henne om du bara vill, få henne att inse det och välja vilket hon föredrar. Du har rätten på din sida så, det är bara hon som försöker blåsa dig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Håller med. Du har försökt vara snäll och sköta det hela på ett snyggt sätt, men hon jävlas ju bara med dig i gengäld. Du kan också jävlas med henne om du bara vill, få henne att inse det och välja vilket hon föredrar. Du har rätten på din sida så, det är bara hon som försöker blåsa dig.

Rent allmänt tycker jag det är dumt att jävlas bara för att någon annan beter sig som ett svin. Men visst, börjar de komma dragandes med rättigheter utan att tänka på att den dörren svänger åt två håll ska man stå fast med sina egna rättigheter.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag skulle låta henne sno åt sig dom där 8 tusen eller vad det kan vara ni bråkar om, då kan du ha gott och hon kan ha dåligt samvete över det resten av era liv....

Glöm inte att påminna henne när det börjar gå över bara....
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Jag hade gjort samma, ta dina möbler och halva min TV! Ge fan i min hoj och mitt liv.

Hennes skulder kan du blankt skita i, har du inte med att göra.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Rent allmänt tycker jag det är dumt att jävlas bara för att någon annan beter sig som ett svin. Men visst, börjar de komma dragandes med rättigheter utan att tänka på att den dörren svänger åt två håll ska man stå fast med sina egna rättigheter.

Precis vad jag menade:tummenupp Jävlas i onödan bara för att ge igen är ju bara dumt. Tänkte mest bara att när hon nu menar att hon ska bo kvar gratis i väntan på egen lägenhet bara för att de inte är tillsammans längre så kan ju TS lika väl hota med att slänga ut henne direkt i så fall. Visst är det en sak att betala temporärt för den andre om man nu är tillsammans, men i och med att de har gjort slut så har hon ju blivit snyltgäst i hans lägenhet (som inte ens ligger med honom) och vägrar betala för sig... Förstår någon hur hon tänker:va
 
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Någonstans märker man var man har varandra. Man förändras inte till en vidrig person bara för att man gör slut - hon har alltid varit sådär. Möjligt att du missat det.
Man ska inte straffas bara för att man tjänar mycket pengar.
En resa eller hyra kostar ALLTID lika mycket oavsett hur mycket eller lite personen som vill resa eller bo tjänar.
Att hon har kasst med pengar är HENNES problem. HON måste då göra nånting annat för att kunna bo finare eller resa mer.

Du har varit för mesig och slapphänt som din tjej utnyttjat. Men det är inte första gången det händer utan det finns ett par tusen likadana fall. Alltid är det killen som får försörja tjejen.
Vad finns det för försvar för det? Du tjänar mer eller? Varför ska det STRAFFA dig då?
Vidrig vänstervriden syn att alltid ska den som tjänar mest stå för merparten av kostnaderna.

Man ska dela på utgifterna och vill tjejen ha en massa mer så får hon ju göra så att hon drar in lika mycket som han.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Ulvhamne: Ja hon är ett resultat av vänstervridna curlingföräldrar.

Hennes pappa gör allt för henne. Hon har aldrig behövt lyfta ett finger. Dom har visserligen ingen superinkomst men som nu, dom är beredda att belåna sitt hus till max för att köpa henne en egen lägenhet!?!! Hon har fått erbjudande om hyresrätter men dom duger inte. Men att hennes föräldrar ska skuldsätta sig med 600-800 000:- för att hon ska få bo i rätt område har hon inga problem med!

Jag har ju försökt att få henne att ta ansvar. Så fort ett samtal ska ringas eller ett viktigt papper ska läsas och behandlas så har jag fått ta det. Hon har aldrig fått lära sig hur man gör, 24 år gammal. Skrämmande.

Själv har jag fått lära mig den hårda vägen sedan jag var 15 pga mina föräldrars ekonomiska situation och känsla för uppfostran. Visst har det varit tuffa tider för mig ofta men jag har inget annat än tacksamhet till mina föräldrar för det.

Bettskena: Haha nä jag vet, men det har allt varit nära några gånger, var och köpte dagen efter piller senast förra veckan till henne (inte ens det kunde hon göra själv!).

GuW: För min del är pengarna och möblerna en piss i havet. Materiella ting går alltid att ersätta. Det viktigaste för mig är att få avsluta det här på ett bra sätt så att vi hade kunnat vara vänner. Men hon gör det till en kostnads/material-fråga hela tiden. Häromdagen sa hon att hon citat "skulle ta varenda jävla grej så att jag fick sova på golvet". Fast då kontrade jag med sambolagen vilket fick henne att tillfälligt vara tyst...

Jag vill ju inte bråka. Det känns bara som att hon försöker att straffa mig för att det har tagit slut och att hon ska gå vinnande ur situationen. Men hon ville ju göra slut lika mycket som jag.

Det tråkigaste är att 3,5 år av mestadels goda minnen går åt helvete nu får att det blir så här dom sista veckorna.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Du är inte ensam kan jag lova, min brorsa slåss om samma problem med sin köttkvarn till hona...
Kämpa och stå på dig! Det viktigaste är iallafall att du måste lära dig av sånt här, för det finns fler som hon...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag skulle låta henne sno åt sig dom där 8 tusen eller vad det kan vara ni bråkar om, då kan du ha gott och hon kan ha dåligt samvete över det resten av era liv....

Glöm inte att påminna henne när det börjar gå över bara....
Jag tror inte dom har den förmågan, så det är nog ganska bortkastat :huvet
 

R5+1

Guest
Du har varit för mesig och slapphänt som din tjej utnyttjat. Men det är inte första gången det händer utan det finns ett par tusen likadana fall. Alltid är det killen som får försörja tjejen.
För några år sen pluggade jag. Fullt studielån eftersom jag flyttat hemifrån. Min dåvarande kille (inte sambo) var samtidigt arbetslös men fick a-kassa.

Han lyckades slå i mig att hans ekonomi var körd i botten och närapå obefintlig iom arbetslöshetens träsk. Jag har den superkonstiga inställningen att man ska kunna lita på sin pojkvän så jag trodde honom. Dessutom gick han alltid i taket om man frågade honom ang pengar så detaljfrågor var omöjligt. Så jag betalade mat, inträden, biljetter etc och vi tog alltid min bil.

Vad han "glömt" berätta för mig var att ersättningen från a-kassan var typ 10 lapp i månaden, rent och rakt i fickan!:mad: Yrkesutbildningen betalade Arbetsförmedlingen. De stod även för resorna till/från skolan och betalade ut bensinpengar eftersom han for med osanningen att behöva ta bilen till tågstationen.:mad::mad: Och under denna tid bodde han hos sina föräldrar.:mad::mad::mad::huvet
Från CSN fick jag bidrag+lån= 6.900:-. Fast inte på sommaren och lånet sitter jag nu och betalar tillbaka.:gnissla

Så: Nån som kan lära mig hur man utnyttjar killar??
//Godtrogen eller korkad...?:(
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Köptes hojen in före eller efter ni blev sambo? Köptes den in före så har honju ingen rätt till hojen och det där resonemanget om procentuella betalningar är ju bra någon slags fantasifoster i hennes huvud.

Du gav henne en chans till ett snyggt avslut men hon väljer att spela hardball så då är det ju bara att köra över henne så hårt du kan så lär hon sig att respektera dig nästa gång.

Sälj möblerna, tv och hela skiten och ge henne hälften av pengarna.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top