Göra slut och flytta isär...

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Du, jag är gift sedan flera år tillbaka och vi har en (1) plånbok. Vi räknar varken kronor eller ören mellan oss.

Därmed inte sagt att man ska gå och flytta ihop med någon och inte dela lika på kostnader. Tillit är någon man visar till varandra med åren. Dessutom förstår jag inte varför den som tjänar mer ska betala mer på fasta kostnader. Verkar idiotiskt på så många plan.

F.ö. förstår jag inte hur någon "bara kan ha 500kr kvar" i slutet. Buffrar folk inte upp ett par (eller 12) månadslöner?!

Ojoj om det hade varit så bra ...
Jag har sett statistik på hur lite folk har undansparat och hur lite som sparas.
Du hade blivit förvånad.

Helt spridda ekonomiska värderingar i bekantskapskretsen.
Vissa är täta andra mindre täta.
En hade 6kr kvar 1.5 vecka innan löning..

Last edited:

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Japp, det är den typen av makt jag sitter på. :D

Nej, jag menar på att man kanske inte ska börja prompt med att betala 70% av tjejens hyra. Man börjar med att splitta allt 50/50, sen kan man gradvis skita i det helt och hållet om man känner att det inte spelar någon roll.

Det jag retar mig på att när ena parten ska få "kräva" att den andra ska betala mera bara för att denna tjänar mer pengar. Vad hände med jämlikheten? Eller gäller det bara på ena hållet nu för tiden?

Om man tjänar mer än sin sambo är det nog många som tycker det känns mer rättvist att man även tar en större del av kostnaderna. Om man är tillsammans och bor ihop får man ju hjälpas åt. När min sambo pluggade tog jag alla fasta gemensamma utgifter, å andra sidan skulle han säkert ställa upp för mig heller om situationen någon gång i framtiden skulle vara omvänd och han har ekonomiska förutsättningar.

Det finns nog lika många sätt att dela upp det på som det finns förhållanden, det viktigaste är ju att det känns okej för båda.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om man tjänar mer än sin sambo är det nog många som tycker det känns mer rättvist att man även tar en större del av kostnaderna. Om man är tillsammans och bor ihop får man ju hjälpas åt. När min sambo pluggade tog jag alla fasta gemensamma utgifter, å andra sidan skulle han säkert ställa upp för mig heller om situationen någon gång i framtiden skulle vara omvänd och han har ekonomiska förutsättningar.

Det finns nog lika många sätt att dela upp det på som det finns förhållanden, det viktigaste är ju att det känns okej för båda.

Check.

Reagerar lite på mångas kategoriska syn på att man SKA dela på allt.

Den ena parten kanske lägger betydligt mer på hem-arbete. Någon tjänar 3 ggr så mkt eller så har hela livssituationen uppkommit till följd av den ena partens prioriteringar (om A vill bo i stort hus medan B vill ha råd med dyra intressen, så är "rätt" att A betalar mer för huset och B får ett "ganska" dyrt intresse osv).

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Sparka upp en buttplug i 2:an på henne och sätt fast packhyndan vid en lyktstolpe med hjälp av silvertape.

Blir så jävla trött på dumma jävla tröga idioter. NakSckoTt diReCKt!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024