Göteborg - Lissabon september 2012

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Tänkte börja köra mot Lissabon, hoppas komma iväg på fredag 31e augusti, hade tänkt flyga hem från Lissabon kring den 21e september efter att spenderat ett par dagar där, så tre veckor ungefär. (kör hem hojen i lugn o ro två veckor senare, fixat garage till hojen via ett större mc-äventyrs-forum.)

Hoppats ventilera lite spörsmål o få tips.

Hade tänkt ta med tält, men nu har jag fixat tak över huvudet för flera nätter redan, kanske kan köra hostel resten?

Preliminär rutt, modifiera gärna o lägg tillbaks nya länken ('Kort webadress'-funktionen är bra).

Göteborg till München (ej spännande, tänkt köra på här, boende i Lüneberg )
http://goo.gl/maps/aRVEE

München till Lyon (Boende i Innsbruck och Davos kirrat)
http://goo.gl/maps/2kVwT

Lyon till Lissabon (Boende i Lyon, Madrid och lissabon)
http://goo.gl/maps/erynq edit. 28/8 04:14

Köpt en michelin-karta för överblick, sedan har ja en garmin 660. Får väl sitta o knappa in rutten på den manuellt, suck. Tips?

Verktyg förutom original? Däcklagningssats har jag, med extra patroner.

Några frågor.
Kläder, borde jag ta med fodret i mitt textil-ställ eller räcker det med underställ, varm tröja, dessa kan ju använda civilt...

Har ett par vinterhandskar, men är inte så sugen på att ta med dem, men det hade ju vart bra med något som klarar regn. Finns det typ diskhandskar som går över knogarna på sporthandskar? Biltemas handsköverdrag går inte att köra i. Köpa vattentäta handskar kanske....=)

På torsdag skall Johans MC lägga in acra-mappen. Tänkte fixa ett nytt bra batteri samtidigt, något mer? Borde man göra årliga servicen också? 500 mils trip, enkel väg... Annars kan man kanske göra den i typ Portugal?

Överblick(, har goretex-stövlar):
liten översikt.jpg532963_10150977541399665_557190034_n.jpg

Känner för o dra bara dra!
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Vad gäller handskar så finns det stort utbud där skyddshanskar säljs. Jag kör med ett par tunna
kemhandskar som överdrag.
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
låter som en bra lättvikts-lösning.

Har du tips på butik som säljer sådant, kommer inte ha så mycket tid att bröta runt...
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
3 veckor ner, det är högt räknat på 500 mil, eller du vill vara riktigt turistig på vägen ?

Köra upp i början på oktober, ner är nog lugnt, men det som slår mig är att det kan bli lite svalt då du väl börjar komma upp norrut igen, bara så du är mentalt redo för det......

Service, serva före du drar, enklare o upptäcka om det är något som är på gränsen o ge sig då också.

Hur är status på dina däck i nuläget ?

Foder till jacka och byxor, kan vara en bra ide, yepp. Finns inget värre än att behöva köra långt och vara kall.

Verktyg, beror på hur mycket du är bekväm o skruva. Det jag alltid packar med oavsett hoj är buntband, ståltråd, eltejp och multitång. Resten beror på vad som kan behövas.
 
Last edited:

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
Har du tid så ta en omväg upp norr om Lissabon så du åker längs med kusten mot Cascais och in mot Lissabon från det hållet. Så nära Pacific Coast Highway du kan komma i Europa! Eller ta det hållet på hemvägen.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Är det nödvändigt med Lyon?

Annars skulle det sitta fint med Genua - Ventimiglia (gräns ITA-FRA) - Nice - Cannes - Marseille.

Vägen mellan Lleida och Madrid är inte speciellt spännande, däremot om du kör pyreneerna från öst till väst och sedan Baskien, Cantabria, Asturias och Galicien och in i Portugal norrifrån.

Sjukt vackert och rejält kuperat.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Istället för Chiavenna (Italien) Davos så kör Chivenna-Splugenpass-San Bernadino.
Efter Stelvio kan du vika in i Schwiez så du kommer in på väg 28.
Alrenativ on du skippar Gardasjön.
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Kul resa! Har avverkat vissa delar av din rutt själv, men då bar det av till norra Italien och tillbaka, så inte så mycket i Frankrike, och ingenting i Spanien/Portugal.

Köpt en michelin-karta för överblick, sedan har ja en garmin 660. Får väl sitta o knappa in rutten på den manuellt, suck. Tips?

Jag har själv en Garmin-enhet, dock inte samma, och lyckades få in rutter från Google Maps med följande steg:

0) Skaffa Google/Gmail-konto så du kan spara rutter.

1) Skapa en lagom lång delrutt i Google Maps (min GPS-enhet tog väldigt lång tid på sig att ladda rutten om det var mer än 30 mil, ca 15 mil var lagom).

3) Spara rutten till ditt Google-konto (du måste vara inloggad på Gmail/googlekontot).

4) Gå in på rutten och välj att spara den till datorn som en KML-fil (klicka på KML eller den blå ikonen bredvid).

5) Gå till http://www.gpsvisualizer.com/ och konvertera filen till GPX-format.

6) Ladda ned och starta GPS Track Maker: http://www.gpstm.com/

7) Öppna rutten i GPSTM.

8) Se till att visning av "tracklogs" är på (CTRL-T)

9) Välj allt genom att trycka CTRL-A

10) Tools - Tracklogs and Routes - Tracklog Reducer

11) create a Route - Välj "lagom" antal punkter. Det är antal "flaggor" du kommer få i rutten på din GPS-enhet. Med för få punkter kan navigatorn välja en annan väg än du vill mellan punkterna, och för många så kan det bli segt. Man får även justera lite utefter hur "avancerad" rutten är (dvs hur många alternativa vägval det finns på samma sträcka). Som ett riktmärke brukar två punkter per oftast fungera bra.

12) Spara filen som GPX (inte standardval).

13) Öppna GPX-filen i Garmin MapSource och överför rutten till GPS-enheten.

14) Starta GPS-enheten och importera rutten (om det inte går automatiskt på din).

Lite krångligt, men mycket skönare att kunna dra och ändra rutten fritt i Google Maps och sedan bara konvertera och få det färdigt på enheten, istället för att peta i MapSource eller direkt i enheten.
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Kul resa! Har avverkat vissa delar av din rutt själv, men då bar det av till norra Italien och tillbaka, så inte så mycket i Frankrike, och ingenting i Spanien/Portugal.

Köpt en michelin-karta för överblick, sedan har ja en garmin 660. Får väl sitta o knappa in rutten på den manuellt, suck. Tips?

Jag har själv en Garmin-enhet, dock inte samma, och lyckades få in rutter från Google Maps med följande steg:

0) Skaffa Google/Gmail-konto så du kan spara rutter.

1) Skapa en lagom lång delrutt i Google Maps (min GPS-enhet tog väldigt lång tid på sig att ladda rutten om det var mer än 30 mil, ca 15 mil var lagom).

3) Spara rutten till ditt Google-konto (du måste vara inloggad på Gmail/googlekontot).

4) Gå in på rutten och välj att spara den till datorn som en KML-fil (klicka på KML eller den blå ikonen bredvid).

5) Gå till http://www.gpsvisualizer.com/ och konvertera filen till GPX-format.

6) Ladda ned och starta GPS Track Maker: http://www.gpstm.com/

7) Öppna rutten i GPSTM.

8) Se till att visning av "tracklogs" är på (CTRL-T)

9) Välj allt genom att trycka CTRL-A

10) Tools - Tracklogs and Routes - Tracklog Reducer

11) create a Route - Välj "lagom" antal punkter. Det är antal "flaggor" du kommer få i rutten på din GPS-enhet. Med för få punkter kan navigatorn välja en annan väg än du vill mellan punkterna, och för många så kan det bli segt. Man får även justera lite utefter hur "avancerad" rutten är (dvs hur många alternativa vägval det finns på samma sträcka). Som ett riktmärke brukar två punkter per mil oftast fungera bra.

12) Spara filen som GPX (inte standardval).

13) Öppna GPX-filen i Garmin MapSource och överför rutten till GPS-enheten.

14) Starta GPS-enheten och importera rutten (om det inte går automatiskt på din).

Lite krångligt, men mycket skönare att kunna dra och ändra rutten fritt i Google Maps och sedan bara konvertera och få det färdigt på enheten, istället för att peta i MapSource eller direkt i enheten.
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Hej. Tack för alla tips!!

3 veckor ner, det är högt räknat på 500 mil, eller du vill vara riktigt turistig på vägen ?

Köra upp i början på oktober, ner är nog lugnt, men det som slår mig är att det kan bli lite svalt då du väl börjar komma upp norrut igen, bara så du är mentalt redo för det......

Service, serva före du drar, enklare o upptäcka om det är något som är på gränsen o ge sig då också.

Hur är status på dina däck i nuläget ?

Foder till jacka och byxor, kan vara en bra ide, yepp. Finns inget värre än att behöva köra långt och vara kall.

Verktyg, beror på hur mycket du är bekväm o skruva. Det jag alltid packar med oavsett hoj är buntband, ståltråd, eltejp och multitång. Resten beror på vad som kan behövas.

Jag tycker det känns lite stressigt med 3v. =) Hade tänkt mig ett par dagar i Lissabon innan hemfärden, men det e inte för noga, så där har jag lite marginal o spela med. Hade väl inte tänkt vara för turistig, men jag vill ta mig tid o träffa folk ordentligt. Sightseeing är ju inkluderat i soppapengarna.

Det kan nog va läge för vinterhandskarna på hemresan ja.

Får nog byta däck under resans gång, men sliter gärna ner det gamla genom Tyskland... Har lurat lite på det, ska hålla ett öga på dem!

buntband, tejp etc alltid i tankväskan, skall gå över o komplettera upp ordentligt.

Är det nödvändigt med Lyon?

Annars skulle det sitta fint med Genua - Ventimiglia (gräns ITA-FRA) - Nice - Cannes - Marseille.

Vägen mellan Lleida och Madrid är inte speciellt spännande, däremot om du kör pyreneerna från öst till väst och sedan Baskien, Cantabria, Asturias och Galicien och in i Portugal norrifrån.

Sjukt vackert och rejält kuperat.

Ja det e nödvändigt med Lyon =) Det ska va jättefin stad också för övrigt, men ja ska träffa en tjej där som ja sprang på i Buenos Aires i början på året.

Annars tänker du på kuststräckan där ja, hade säkert varit nice. Ja tänkte mer på Alperna o Schweiz. Detta är ju en two-trip sa att säga, kommer ju inte hinna allt hur ja än bär mig åt. Men ja skall ha den utvalda sträckan i bakhuvudet (där bagaren har sina recept...).

Portugal norr ifrån är säkerligen vackrare ja, men jag hade ju tänkt ta det på tillbakavägen! Borde kanske varit tydligare med det. Men att följa Pyrineerna en sväng borde jag ju försöka göra.

Har en Couch hos den här snubben, schysst place; http://www.couchsurfing.org/people/musicmanjr/ , vill gärna göra lite reklam för couch-surfing.org, fantastiskt forum, över 4 miljoner användare! Han bor Syd-väst Andorra i Spanien. Så om jag drar mig ner mot vattnet efter Lyon o sedan håller Nordväst på Pyreneerna genom Andorra för att vika av till Jesse. Så kanske jag får ut mer av det hela.


Istället för Chiavenna (Italien) Davos så kör Chivenna-Splugenpass-San Bernadino.
Efter Stelvio kan du vika in i Schwiez så du kommer in på väg 28.
Alrenativ on du skippar Gardasjön.

Det är antecknat! Tnx! Har en couch i Davos, där av valet av Davos.

Har du tid så ta en omväg upp norr om Lissabon så du åker längs med kusten mot Cascais och in mot Lissabon från det hållet. Så nära Pacific Coast Highway du kan komma i Europa! Eller ta det hållet på hemvägen.

Hemvägen eller någon dagstur och hemvägen, Yes!
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Claesson skrev:
På torsdag skall Johans MC lägga in acra-mappen.
Det sägs att om tyska polisen får in en lång pinne i ditt eventuella Acra - om du har 'raka rör' - så kan de beslagta ditt avgassystem och du kommer inte vidare förrän du köpt ett original (dyrt)
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Kul resa! Har avverkat vissa delar av din rutt själv, men då bar det av till norra Italien och tillbaka, så inte så mycket i Frankrike, och ingenting i Spanien/Portugal.
...
Steg 1 till 14

Tnx, skall prova det så fort jag kommer hem till min riktiga internetanslutning. Tidigare har jag bara hittat konventeringar som endast tar med waypointsen, men när man drar o släpper i rutten G-maps så blir det några halv-noder.. Det e ju rutten som e det väsentliga...

Det e ju inte så krångligt när man väl gjort det en gång, gissar ja..
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Det sägs att om tyska polisen får in en lång pinne i ditt eventuella Acra - om du har 'raka rör' - så kan de beslagta ditt avgassystem och du kommer inte vidare förrän du köpt ett original (dyrt)

Hmm, tack för den vettig heads up. Blir till att köra med dB-killers genom tyskland då kanske. Det borde väl vara tillräckligt?

Jag skaffa eftermarknadspipor förra året innan en baltikum-trip med passagerare, detta främst för att få ner vikten på hojen :rolleyes:

Du reagerade på piporna, vilket är bra! Men ingen reagerade på det där med mappen. Det e ju ingen mappning utan bara en standard-mapp för öppnare pipor som dem läger in, är det värt det? Förstår att det e bättre att köpa ny box o bänka osv men ja e inte villig o lägga dem pengarna.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Som jag förstått det så behöver inte en 'standard acra-mapp' vara bättre än originalmappen. Står din TPS nån grad olika mot TPS'en på den hoj som skapade mappen så blir allt fel ändå.

Du gör som du vill. Bänkning är bäst men dyrt som sagt. Kanske billigare i Portugal? :) Personligen hade jag sparat pengarna om mapp-bytet kostar nåt. En 'Acra-mapp' borde ge mer bränsle än original men i Alperna är det tunnare luft, alltså blir din AFR ännu mer fel.

Din dB-killer... täpper den till hålet? Min har rakt rör men mindre diameter bara (Yoshi) och är alltså värdelös om testmetoden är pinnen :rolleyes:
Använd den genom de kinkiga länderna iaf som du sa (Tyskland, Schweiz...)

Väg 28 Davoz-Stelvio är ett måste. Helst ska man köra söderut så att man får den med uppförsbacke och slipper bromsa så mycket.

Gavia-passet är också vackert men har lite dålig väg :)
GOPR0807gaviaGood-640.jpg


Verkar bli en riktigt trevlig resa ivf *avis* Tror inte att tre veckor blir stressigt. Jag gjorde Alperna på sex dagar i fjol (Swe-Slovenien t.o.r) totalt 300+ mil
 
Last edited:

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Som jag förstått det så behöver inte en 'standard acra-mapp' vara bättre än originalmappen. Står din TPS nån grad olika mot TPS'en på den hoj som skapade mappen så blir allt fel ändå.

Du gör som du vill. Bänkning är bäst men dyrt som sagt. Kanske billigare i Portugal? :) Personligen hade jag sparat pengarna om mapp-bytet kostar nåt. En 'Acra-mapp' borde ge mer bränsle än original men i Alperna är det tunnare luft, alltså blir din AFR ännu mer fel.

Din dB-killer... täpper den till hålet? Min har rakt rör men mindre diameter bara (Yoshi) och är alltså värdelös om testmetoden är pinnen :rolleyes:
Använd den genom de kinkiga länderna iaf som du sa (Tyskland, Schweiz...)

Väg 28 Davoz-Stelvio är ett måste. Helst ska man köra söderut så att man får den med uppförsbacke och slipper bromsa så mycket.

Gavia-passet är också vackert men har lite dålig väg :)

Verkar bli en riktigt trevlig resa ivf *avis* Tror inte att tre veckor blir stressigt. Jag gjorde Alperna på sex dagar i fjol (Swe-Slovenien t.o.r) totalt 300+ mil

Det ska inte va enkelt... Ska se om ja kan byta nya mappen mot en service istället, se om dem har tid..

Kanske kan fixa annan mapp i exempelvis Portugal till reducerat pris, inte mkt berg kvar då heller.

Nja den gör ju hålet mindre, samt är det en liten knäck på den, pass på för polizei-pinnen!

Davos - Stelvio, ser ut som en fin utflykt från Davos. Dålig väg går fint, har ju en dålig väg tourer..


Vi tangentbords åkare kräver utförliga reserapporter:fakta

Vi får se, :musik
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
...Davos - Stelvio, ser ut som en fin utflykt från Davos. Dålig väg går fint, har ju en dålig väg tourer..
väg 28 har perfekt asfalt. Det är Gaviapasset som är sämre uppe på toppen men värt resan ändå tack vare de läskigt smala vägarna utan räcken :D
GOPR0805gavia01-640.jpg


Kolla min Youtubekanal för en massa Alp-filmer om du vill se de olika sträckorna i HD ur hojperspektiv :tummenupp Ett smakprov från Gaviapasset:
http://www.youtube.com/watch?v=DIUYx4UlbHQ

Hela spellistan (10 klipp):
http://www.youtube.com/playlist?list=PLB6F2DD3D65360D36
 
Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top