Göteborg - Lissabon september 2012

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Fin film!

Imorgon bär det av.

Fick köpt ett nytt batteri, ett gel-batteri på biltema, batteriets "chassie" har identisk form som mitt original, kan det vara så att dem görs på samma ställe?

I alla fall, detta verkar inte ha löst mitt problem med flickrande display, Har en sådan LED-display tror ja det kallas. Har haft problem med att ja inte kan läsa alla siffror då segment saknas eller lyser svagt. Trodde det vart ett kass batteri, är det inte så? Det nya står på laddning nu, får se hur det verkar imorgon men jag e skeptisk.

Skippar tältet, sjukt va massa onödiga kläder man kan ha med sig nu =) Köpt billiga regnhandskar.

Man skulle haft en lista på KTM-återförsäljare i Europa, någon som vet om det finns en bra?

Claesson

Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Hur går resan? Kan du skriva nåt och lägga upp bilder efter vägen?

Hej jo. Ja hade tankt det men inte kommit till ro o haft uppkoppling... Nu har jag internet, men dem saknar kabeln till sina minneskortslasare, har en skrikande karring fran turkiet till hoger, och ett lokalt fyllo mitt emot, han som sitter till vanster agerar jag data-support till...

Nu har ja landat i Kitzbuhel! Dem har kurviga vagar har, det e ganska awesome... Var uppe pa Kitzbuhel Horn vid lunch.

Namnvart for resan ner var att ja bodde i vardagsrummet i ett javligt coolt Kollektivboende. Detta i Luneberg. Philine som var min vard samt hennes rumskamrater tog val hand om mig o vi hade valdigt trevligt.

Sedan bode jag utanfor Goslar (48Euro), nara Harz. Goslar var helt fullt pga nagon festival. Fick halla pa o braka med boende till langt in pa kvallen, som ni vet sa skall man inte kora for lange in pa kvallen for o slippa sadant.. Harz var val vart en omvag, skont avbrott fran annars mycket trafik pa Auto bahn med regelbundna vagarbeten, detta holl i sig hela vagen till Osterrike!

Ingolstadt bodde jag sedan (B&B, med dusch, 35E =). En promenad pa kvallen.

Bor fint valdigt nara city center i kitzbuhel nu for 38E. Valdigt fin by. Skall mota upp lite folk fran CS pa puben nu om en timma, kan bli skoj. Imorgon Eagles nest tror jag. Sedan har ja Grossglockner o tankte dra vidare mot Innsbruck.

Fick ett tips om Mayrhofen, att det fanns sa man kunde aka skidor pa en glaciar dar, kanske svanger forbi o kikar laget. Fler sanna tips? Tidigare planerade resrutter som ja lagt sa mkt tid pa tas nu inte sa hart pa.

Traffat manga trevliga bikers pa mackarna pa vagen ner! Sedan var det overflod pa hojar i Harz... Min KTM kanner sig verkligen som hemma!

Osammanhangande o trott, behover en pilz! Over and out!

Claesson

Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
IMG_1543.jpg

Batteriet vart ju slut i kameran redan i morse, fick nagon enstaka bild vard o lagga upp med telefonen. Denna e fran Mühlbach am Hochkönig om ja inte prickar fel pa kartan.

Det blev ca 350k fina vagar fram o tillbaks till Eagles nest. DEt vart en grym dag! Lite val mycket moln, sa manga utsikter uteblev, men jag ar nojd som slapp regn!

Baragaren fran i garkvall gav mig tipset pa dagens rutt! Lite flyt dar, annars hade det inte alls blivit lika bra.

Ja akte aldrig upp med bussen till sjalva huset, tva goa Irlandare sa att det inte var vart det. Ja sparar det besoket till nasta gang, ingen bradska...

Grossglockner imorgon ar tanken!

Claesson

Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
OK lite pix

Blev inte Grossglockner i förrgar utan igar, hade chansen pa en heldag i Innsbruck med en Caroline fran CS, sa ja prioriterade det. Bott dar nu tva natter i rad, fatt eget rum o dem har vart super-trevliga o tagit hand om mig! Hon e pa jobbet nu men ja fick lana datorn har innan ja sticker, snallt. Vart ska ja ta vagen nu da? Ja vi kommer till det...

Här kommer lite pix, vi börjar norr om Harz.
P1040817.jpg
SEdan tva pa Harz, dammen dar sa man kan se att det ar berg det ar tal om.
P1040824.jpg
P1040819.jpg

Sedan hoppar vi fram till alperna, pa vagen upp till Kitzbuel Horn:
P1040839.jpg
I Kitzbuel har man god smak o pengar kvar.
P1040855.jpg
Sa har skall det se ut efter en pilsner pa krogen. El Dorado spelar javligt bra musik, helt i min rock-smak. Sedan e gubben dar trevlig o snall. Han tata ihop denna vagbeskrivning, han sa att folket fran orten brukade ta den rundan som en dagstur. Och den var riktigt bra. Mycket som ar markt grus i min gps ar fint asfalterat.
P1040873.jpg

Last edited:

Claesson

Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
DEla upp det lite ifall det kraschar for mig.

Jag o Caroline i Innsbruck.
P1040892.jpg

Jo Osregnet slutade i Zell Am See ungefar pa vagen till Grossglockner, sa mina forhoppningar var inte jattehoga. Sedan vart det malningt som fan hela vagen upp. Ja tog en langlunch pa en resturang for o se om det klarnade, men det vart ingen battring, suck!

Pa andra bilden dar e molnen inte alls tjocka.
P1040902.jpgP1040909.jpg

MEn pa andra sidan oppnade det upp sig, kandes riktigt skont!
P1040940.jpgP1040947.jpgP1040959.jpgP1040956.jpg

Körde den har lilla omvägen hem fran Grossglockner till Innsbruck, mycket fint!. http://goo.gl/maps/guiI9 Pa ett stalle ar vagen bara oppen for genomfart forsta kvarten varje timma, sa man far snallt vanta. smalt o slingrigt i ca 7 minuter, kul aven nedfor. Att man blir sen till middagen vart det vart!

Har pa 2000 meter innan Staller Sattel.
P1040965.jpg

DEt var en lang dags korning, 200km fran Lienz o hem minns jag, tog autoban sista biten, det var en kurvig o spannande autoban som kosta 10 Euro, mycket for en hoj tycker ja..

Sa, vad ska ja gora nu? Dolmiterna da antar ja. Min plan for dagen e o ta mig till Cortina d'Ampesso, eller dar i krokarna. Hoppas pa nagot CS kring Boltzen/ Trento nu i dagarna kanske.

Har tagit tva natter pa tva stallen som det varit nu o ja tycker det funkat bra. Bolzen Trento kanns som stader som ligger bra centralt for tva dagars hojaka.

Tips?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Efter Cortina kör väg SS638 mot Arabba eller SR48 till Arabba
Sella Ronda är ett område med fina vägar.

Claesson

Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Back home happy

Vart inte så gott om internetcafeer/ tid på kvällarna, men ja skall försöka göra en liten sammanfattning av trippen som nu är avklarad. Förhoppningsvis kan det lära eller inspirera någon.

Det vart hur som helst grymt! Jävligt fin tur. Knappt något drama att tala om, allt gick som på en räls, det är väl så det är att köra KTM antar ja?

Kom hem onsdag kväll, 19e. Hade då varit iväg i 20 dagar, så nästan tre veckor. Med andra ord tog jag mig aldrig till Lissabon. 15e september i Lyon kände jag inte så mycket för en veckas hojåka fyra veckor senare... Man får göra som man vill.

Inga världsrekord slagna, men här kommer lite siffror och ekonom, kan innehålla felberäkningar men borde va någorlunda:

6600 km gjorda.
det blir 330km per dag i snitt.

410 liter soppa gick åt till en kostnad av 720 euro, 6100kr. Fröken Kathy är törstig o vill ha exakt 0,6214 liter per mil, hon tycker inte heller att det är fel med en slurk olja. Lita aldrig på en motor som inte gillar olja som jag brukar säga.

Pengar som gick åt totalt, 22.700kr, inkluderar soppan. (inkluderar grejer som ta med sprit hem för 1500 spänn, åk upp i skidliften o kika utsikten, Pirelli bakdäck ~2.200). Det blir 1100kr per dag varav 330kr är bensin. (~1kr per kilometer... cheap cheap)

Var lite lat o tog allt som oftast första boendet jag hittade, ibland åt ja mackor hela dagarna andra åt ja restaurang vart mål.

Som cirka bodde jag gratis hos folk varannan natt, men å andra sidan brukade då bju på middag eller vin som jämnade ut siffrorna något. Denna delen av resan gick precis som planerat och har varit oerhört givande, CouchSurfing är skiten.

Lite bilder då eller?

Last edited:

Claesson

Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Pix 1 / 3

Har hunnit fixa till bilderna lite, rätat upp o sådant. Valt ut 24 stycken, som kommer i tre inlägg. Kan vara lite fel i ordning ibland och inte alltid har ja lyckats välja ut den fetaste. Skall försöka skriva en rad om var bild.

P1040973.jpg Detta är innan Staller Sattel, tyckte den blev bra i färgerna.

Dolomites, kommentarer är överflödiga =)
P1050004 - Kopia.jpgP1050013.jpgP1050046 - Kopia.jpgIMG_1597.jpg

P1050077 - Kopia.jpg Väst om Trento, blickar norrut. Hitta en cool tysk som var där o lekte.

Lagoa di Garda och sedan Lagoa di Iseo, Iseo e mindre o det är inte lika hetsigt, tog en natt här. (Verona fick inte vara med på bild alls.)
P1050080.jpgIMG_1610 - Kopia.jpg

Claesson

Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Pix 2/3

IMG_1628.jpg Cima Gavia
P1050148.jpgStelvio
P1050169 - Kopia.jpg Italien innan gränsen till Schweiz

P1050185.jpg Resan från Chur till Bern var kall, blöt o blåsig.

P1050178 - Kopia.jpg Men efter regn så kommer endast fukt.

Bourg-Saint-Pierre, Suisse, på väg söderut till Chamonix efter en natt i Bern.
Vilken jävla dag! Kallt men klart.
P1050209.jpgP1050206.jpgP1050210.jpg

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...