Göteborgs sevärdheter

Scott Sexpump

Ballistic
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
[SÅLD] Yamaha R6 [SÅLD]
Hej.

Jag och frun ska åka till Göteborg till veckan.

Eftersom jag varit där tiotalet gånger genom åren på besök hos min kusin så har det resulterat i att jag har blivit ombedd att ta fram en planering på vad vi ska göra under veckan.

Jag vet att följande är bra om det uppfylles:

1) SHopping.
2) God mat.
3) Något annat positivt i upplevelseväg. (Liseberg räknas inte).

Någon som har några fina tips på vad man kan göra på tu man hand?

Femman? Nordstan eller vad det heter. Bra restuaranger?

Tips mottages gärna.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
förra sommaren åkte vi båtsightseeing... det var riktigt trevligt. Det hette nåt käckt så klart.

Restauranger så gillar jag de vid/på magasinsgatan.

Kneedrag

Guest
Marina museumet vid operahuset. Ubåten och Fregatten är ganska intressant ,fast inget för den som har klaustrofobi och tycker det är jobbigt att gå i stegar.

Universeum, gå i en regnskog kolla lite djur, de har den giftigaste ormen där nu. Ett bett kan döda 100 personer.

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
förra sommaren åkte vi båtsightseeing... det var riktigt trevligt. Det hette nåt käckt så klart.

Restauranger så gillar jag de vid/på magasinsgatan.

Ni skall DEFINETIVT åka runt på skaldjurstur i skärgården. Det finns flera....nedan har ni en länk..
http://www.stromma.se/sv/Skargard/Borjessons/

Ett par mil utanför (norr) om GBG men ett absolut måste är Marstrand.
Att käka en räkmacka på Marstrand är ett måste :tummenupp

fransosen

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2009
Hoj
vad jag får låna
Om motorintresse finnes så kan Volvos museum i Arendal vara roligt. En annan trevlig utflykt är att ta båten (från Lilla Bommen, vill jag minnas) ut till Nya Älvsborgs fästning.

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Bra tråd :tummenupp Jag lånar den lite. Jag och tjejen ska också till Göteborg. Det blir en 2 dagarsrepa, troligen helg. Vet någon var man bäst bor då? Någorlunda centralt och prisvärt. I övrigt är jag också intresserad av saker att göra när man är där. Liseberg såklart och paddan är väl givna :D

Scott Sexpump

Ballistic
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
[SÅLD] Yamaha R6 [SÅLD]
Kanontips, tack för alla tips!

Ziip59:
Vi snålade till det och körde IBIS Hotel Göteborg City.
Verkar vara ett hotell på en båt! :)
Billigt, 700 :- /natt för dubbelrum.
Och då ingår frukost!

Hyffsat centralt verkar det vara också! :)

http://www.ibishotel.se/goteborg-city/
Bra tråd :tummenupp Jag lånar den lite. Jag och tjejen ska också till Göteborg. Det blir en 2 dagarsrepa, troligen helg. Vet någon var man bäst bor då? Någorlunda centralt och prisvärt. I övrigt är jag också intresserad av saker att göra när man är där. Liseberg såklart och paddan är väl givna :D

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Marina museumet vid operahuset. Ubåten och Fregatten är ganska intressant ,fast inget för den som har klaustrofobi och tycker det är jobbigt att gå i stegar.

Universeum, gå i en regnskog kolla lite djur, de har den giftigaste ormen där nu. Ett bett kan döda 100 personer.

Inte för att vara sådan men hur kan en orm döda hundra människor med ett bett? ;)
Men jo, de har numera två exemplar av inlandstaipanen som anses vara den giftigaste ormen i världen... en riktig skönhet är det. Kompletterar deras exemplar av grön mamba ganska bra tycker jag, saknar dock svart mamba i deras "arsenal".

Kneedrag

Guest
Inte för att vara sådan men hur kan en orm döda hundra människor med ett bett? ;)
Men jo, de har numera två exemplar av inlandstaipanen som anses vara den giftigaste ormen i världen... en riktig skönhet är det. Kompletterar deras exemplar av grön mamba ganska bra tycker jag, saknar dock svart mamba i deras "arsenal".

Ha ha nej det kan ju inte ormen men de (gp) skriver så kanske för att visa hur starkt giftet är. Om du får mindre en halv droppe i blodet så dör du ändå.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Ha ha nej det kan ju inte ormen men de (gp) skriver så kanske för att visa hur starkt giftet är. Om du får mindre en halv droppe i blodet så dör du ändå.

Jo, jag vet... men jag tycker det är så roligt hur de skriver... men jo, inlandstaipanens gift är ca 50ggr mer potent än t.ex. indisk kobra.
Men nog om ormar...

Räkmacka på Gothia Towers skall tydligen vara en höjdare också.

• Gilla
Reaktioner: Oan

Kneedrag

Guest
Kan rekomendera Radisson SAS hotel mitt emot centralstationen för hojåkare
de har garage under hotellet så hojen kan stå inlåst .Gångavstånd till Ullevi och Nordstan. Spårvagnarna och bussar har man nästan helt utanför entren så det är lätt att åka någonstans även utan hoj/bil.

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Eftersom ni ska till västkusten så ska ni ju äta fisk och skaldjur.
Räkmackan på Gothia och med utsikt över hela stan är inte dum alls.
Skaldjurskryssningen som redan är nämnd ovan är också mycket trevlig.
Sjöbaren på haga nygata är ett av mina favoritställen. Det är ett litet ställe så det är dock lämpligt/ett måste att boka bord.

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Tack för tipsen :tummenupp

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Om man har gött om stålars är ju ett besök på Sjömagasinet ett måste. Apropå fisk som någon nämnde. Restaurangen ligger f.ö vid Klippan, ett stenkast från Majorna, då får man alltså hela kitet på en gång (än en gång ref. till tidigare inlägg).

Risk för en och annan gajsare på väg ner till Klippan/Röda sten dock.

Fiskekrogen i Haga är ett något billigare alternativ till ovan nämnda restaurang. Om man bara vill käka gött och lyxigt (till bra pris) är Thörnströms Kök i Johanneberg ett fint alternativ.

Om man gillar Indiskt är King of India på Första långgatan ett klockrent budgetalternativ. Svingött käk för bra priser. Närmare Järntorget på samma gata finns även Maharani, som är en "lyxigare" Indisk restaurang. Även den mycket bra.

Annars är väl en kall på Operans uteservering alltid trevligt, eller kanske uppe på soldäck på Barken Viking. Om man vill ha barhäng i skön miljö på avenyn är uteserveringen vid Storan ett trevligt alternativ.

Edit: Såg att några av restaurangerna ovan dessvärre är sommarstängda...

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Räkmacka på Gothia Towers skall tydligen vara en höjdare också.
Bodde där för nått år sedan och som avslutning gick vi upp sista kvällen dit eller åkte den utvändiga hissen från botten och tog en räkmacka, något jag definitivt kommer försöka göra om i mitt liv! Dock hade någon hört 90kr per macka så när notan kom in så blev det en ögonbrynshöjare men klart värt det!

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping