riverrafter
En afrikansk pungråtta
Jag vet också folk som suttit inne, och de har sagt just vad jag har skrivit...vad vet jag, det kanske skiljer sig från fängelse till fängelse...
Men ändå, även om deras lön är låg, de får fortfarande betalt och i mina ögon är det helt galet hur man kan belönas för man har gjort något fel...Nä, inför dödsstraff och hårdare fängelsestraff för faen!
Sista uppgiften jag har är att de får ungefär 11,60kr/h för frivilligt arbete. Dessa pengar får de sedan köpa saker i en kiosk som styrs av anstalten i pris och utbud. Kiosken får man besöka en dag i veckan ungefär. Det mesta av det de jobbar ihop går till godis och telefonkort och tobak.
I en tillvaro där du inte har tillgång till livets normala värden blir det viktigare att kunna äta lite godis då du är helt inlåst och har tillgång till endast basutbudet av tv-kanaler.
Självklart så skiljer det sig mellan anstalter och vissa fångar som återkommer ofta och dessutom har antisocial störning i bagaget kan uppfatta fängelsevistelsen som mindre hård än andra. Men Den generella bilden är ändå att ett fängelsestraff är ett hårt straff på många plan för en fri individ.
Vi behöver inte hårdare straff om vi vill ha mindre brott i samhället, däremot bättre rehabilitering av människor som har problem. Det är inte entydigt att återfallsfrekvensen blir lägre med hårdare straff. Beroende på undersökning så ger det oftast högre frekvens återfall.
Men hur man ska hantera utländska brottslingar är svårt som i detta fall. De borde kunna sitta av straffet i hemlandet.