G-krafts-läsare?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag googlade runt lite på nätet idag och hittade av den här: http://www.gtechpro.com/rr.html#

Den sparar ner vika G-krafter man upplever (i bilen i det här fallet) samt lite mer data, och då undrar jag ifall ni vet av några fler alternativ som kanske är lite mer lämpliga på en motorcykel?

Jag vet blandannat att Bike har användt en G-krafts-läsare när de gjort motocross-test.

Vad jag ska ha den till har jag inte riktigt räknat ut, förutom att det vore jäkligt fränt att mäta i olika fordon :tungan

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Med viss reservation för hur den är konstruerad...

Den kommer nog visa fel värde pga att du luta hojen i kurvorna. Även vid acceleration kommer det bli lite fel eftersom hojen ändrar vinkel även då. Inte lika mycket fel som vid kurvor men...

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Med viss reservation för hur den är konstruerad...

Den kommer nog visa fel värde pga att du luta hojen i kurvorna. Även vid acceleration kommer det bli lite fel eftersom hojen ändrar vinkel även då. Inte lika mycket fel som vid kurvor men...

Jag har tittat efter 3 axlars accelerometer som kanske skulle funka bättre för hojåkning, det verkar vara lite svårt att hitta dock, iaf till rätt pris :/

Skickat ett mail te dom me AP-22an och frågat om hojåkning, få se vad man får som svar

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
du kan ju se i vilken kurva du har est mariginaler. om det finns en logger till den.

Det bästa är om man kopplar till en GPS men då börjar de gå upp i slantar, typ 5000kr, då får man se exakt vart på banan som man håller minst stumt eller har lägst sidokraft

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag har tittat efter 3 axlars accelerometer som kanske skulle funka bättre för hojåkning, det verkar vara lite svårt att hitta dock, iaf till rätt pris :/

Skickat ett mail te dom me AP-22an och frågat om hojåkning, få se vad man får som svar

Har du fått något svar? Eftersom den gamla G-techen bara mäter i en axel så blir det fel om den vinklas lite. Det gör den ju om man gasar och hojen sträcker på gaffeln eller reser sig. Det är ju kul om man får hyfsat exakta siffror... Vet inte om den nya mäter fler axlar.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Har du fått något svar? Eftersom den gamla G-techen bara mäter i en axel så blir det fel om den vinklas lite. Det gör den ju om man gasar och hojen sträcker på gaffeln eller reser sig. Det är ju kul om man får hyfsat exakta siffror... Vet inte om den nya mäter fler axlar.

Det här är det svar jag fick:

Dear Olle,

Thank you for your email. The AP22 is really only suitable for car applications. The greater pitching angles of motorcycles would cause inaccuracies. Really you would need to use a product with GPS and accelerometers, such as out DL1, but this is more expensive than the AP22.

If you need any more information please let me know.

With kind regards,

Lorne.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Har en uppsatt vid sängen..

Borde det inte gå att ha den gyroupphängd? Då är det ju alltid exakt vågrät och borde inte störas av lutningar vare sig åt sidorna eller framåt/bakåt.

Works for me.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj