Gaffel Service

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
Jag har just flyttat in i nytt garage och tänkte börja med underhållet på Hyndan inför nästa år.
Vad bör man göra med fram gaffeln? Räcker det att byta oljan eller skall dom helt i sär o byta prylar, mäta, joxa, fixa o dona??

Tacksam för alla förslag??

Da Weasel

#72 Rookie1000
Gick med
5 May 2003
Hoj
Hojlös =(
Packalén skrev:
Jag har just flyttat in i nytt garage och tänkte börja med underhållet på Hyndan inför nästa år.
Vad bör man göra med fram gaffeln? Räcker det att byta oljan eller skall dom helt i sär o byta prylar, mäta, joxa, fixa o dona??

Om du ska hälla i ny gaffelolja så bör du passa på att byta packningar. Om du struntar i packningarna kommer du förmodligen få den trevliga upplevelsen att de börjar läcka efter någon mil. Och sen får du stå där svärandes och riva isär gaffelbenen igen. ( har hänt mig :gnissla ) Beror väl iof lite på när du bytte senast...

Annars är det väl så att om allt fungerar....rör det ej :)

Lycka till

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det är en fråga för samvetet. En vinter känns det helt okej att inte göra något alls, en annan vinter kanske man känner behovet av byta oljan och någon vinter har man syndat och behöver straffa sig själv genom att ta isär hela gaffeln bara för att se att allting redan är perfekt och sedan skruva ihop skiten igen. Hur känns ditt samvete den här vintern? :7peta

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Prata med Johan 'Jiwe' Wedrup, mannen/myten/legenden i Herrljunga. Han vet.

Palte

Hus, barn och när tid finns enduro.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
Chrille skrev:

Han håller precis på att fixa min gaffel! :)

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Packalén skrev:

Damm och smuts på benen följer med in i gaffeln så rengöring är på sin plats samtidigt som du byter olja och packboxar. Det har jag fått rekommenderat av experter. (öhlins)

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
Da Weasel skrev:
Om du ska hälla i ny gaffelolja så bör du passa på att byta packningar. Om du struntar i packningarna kommer du förmodligen få den trevliga upplevelsen att de börjar läcka efter någon mil. Och sen får du stå där svärandes och riva isär gaffelbenen igen. ( har hänt mig :gnissla ) Beror väl iof lite på när du bytte senast...

Jag skulle också lägga till att kontrollera, allra helst byta, glidbussningarna också. Är de lite slitna så kan innerrörer röra lite på sig inuti ytterröret och då äts packboxarna upp väldigt snabbt.

Jag lärde mig det den hårda vägen, tyckte glidytorna såg bra ut och snålade in på bytet. Det slutade med att jag fick riva gaffelbenen tre veckor senare igen :huvet

//H

Palte

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
Chrille skrev:

Var och jämförde mina gaffelben igår.

Skillnaden mellan orginal och kittad gaffel är enorm! :)

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Den är full med brun gegga såklart. Ja, kitt alltså. Vad trodde du, dummer?

Palte

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
valmers skrev:
Hurdå? Upplys en fåkunning.

Tex. När man vrider på justerskruvarna så är det skillnad mellan de olika hacken (det är ju mer än man kan säga om orginalet). Den lär inte heller bottna så fort man trycker in bromsen. mm. mm.

Men det bästa vore nog om Jiwe förklarade vad som händer.

Fredrik72

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
2005 Aprilila RSV Factory, Yama R6-00, En Gammal KX 250
Tjena Patrick, om du inte följer Chrilles råd att skicka dem till Wemi. Ska du även planslipa kolven för shimssatsen på en planskiva på ett 1200 papper.
Hmm gissa vem som råkar ha en ståendes i garaget????

Ha det bra Hallgren

Palte

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
ulf_lundin skrev:
Borde ju vara lätt att beskriva isf.....
/u

Gaffeln blir bättre både på returen och dämpning! Det är väl inte svårt att beskriva, men vad tusan som händer inne i gaffeln har jag inte en aning om!

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...