Gaffelben

AlpinA

öhh..
Gick med
26 May 2003
Hoj
Kommer
Tänkte fixa min läckande framgaffel innan våren lyckas ta sig fram.

Men problemet är de.
Jag har tidigare bytt packningar i båda gafflarna fram, 1a gången höll dom ca: 50 mil innan oljan började rinna och det rann ut snabbt. Båda gafflarna nästan samtidigt. Jag plockade isär igen, kollar gaffelbenen ordentiligt och hittar små repor på dom så jag drar av dom med våtslippapper så gott det går i med nya packningar ny olja o testar igen. funkar skitbra den här gången med men även den här gången i ca:50 mil o sen rinner det en massa olja ur båda gaffelbenen och ännu ett par bromsbelägg blir förstörda. efter det här körde jag utan olja sissta tiden men det säger ju sig själv, försämrad väghållning o säkert så sliter det på gaffelbenen ännu mer.

Det bör nämnas också att packningarna var 1mm för tunna för jag hittade inga i rätta dimensionen men det kompenserades med en bricka, damaskerna byttes inte heller för sånna hittade jag inte heller.

Nu är frågan hur jag ska lösa det här, om jag ska lämmna in gaffelbenen på renovering så att dom får lägga på ett nytt ytskickt eller om det är packningarna som var fel dimension eller om det helt enkelt kan vara någonting annat.

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
prova med dom rätta packboxarna först , funkar inte det så ska du nog lämna in om du inte hittar felet själv.

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Yamaha TZR -99
Om det är vid packboxarna som det läcker så kan det ju vara små små repor*, som gör att det läcker ut men det brukar inte gå fort isåfall!

*Menar typ svarvningsmönster

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Att ha packboxar med fel dimension brukar inte bli så bra, testa med ett par i rätt dimension så kanske det löser sig. :tummenupp

Lill-Duccen

kör hoj o har skoj
Gick med
4 May 2003
Hoj
SUZUKI
det finns ett ställa i Kärrtorp/Bagarmossen som heter Jacking AB, dom har allt vad det gäller lager och packboxar och sånt, där kan dom ta hem packboxar i rätt dimension. Jag har handlat av dom förut och dom är riktigt bra. Ligger inte långt från Älta heller.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...