Jag är inte helt hundra på att jag förstår hela din beskrivning av problemet så jag nöjer mig med att svara att en styrdämpare med rätt inställd dämpning motverkar wobbel men inget annat.
Innan man bultar på första bästa styrdämpare (eller stänger klicken på den man redan har) så måste man ha klart för sig om problemet verkligen är wobbel (en högfrekvent, odämpad svängning runt styraxeln) eller om man i själva verket har problem med den rörelse som kallas weave (en svängning med något lägre frekvens som inte nödvändigtvis svänger runt styraxeln, utan svänger hela motorcykeln i en flaggliknande rörelse, därav namnet weave).
De "tankslappers" som uppstår under hård acceleration är allt som oftast rena wobbel. Dessa kan motverkas med styrdämpare. Dock, många andra stabilitetsproblem som i folkmun kallas wobbel är i själva verket weave. Till exempel många självsvängningsproblem hos 60-, 70- och 80-tals hojar med tveksamma ramkonstruktioner eller stabilitetsproblem som uppstår vid så kallade pumpningar (då bakfjädringen "pumpar" in / ut på grund av att bakdäcket släpper-greppar-släpper osv. under hård acceleration). En styrdämpare kan tyvärr ha negativ inverkan på weave där mer dämpning förvärrar problemet.