gaffeln läcker på yz 125 -98 nån med "sprängskiss"?

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
min gaffel läcker och förmodligen är det väl bara och byta packboxarna? eller ska jag kolla nått mer innan jag sätter tillbaka den?
sen undrar jag hur fan jag ska få bort klumparna som sitter längst ner på gaffeln där man sätter fast däcket? bara å slå bort? därför undrar jag också om nån har "sprängskiss" på yz:an så jag kan se vad jag ska göra =)

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
cRoC skrev:
Vilka "klumpar" menar du? Kolla så gaffeln inte har räfflor på insidan.

asso dom som sitter längst ner på gafflarna där man sätter fast hjulet... eller man kanske inte behöver ha loss dom?

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
steff skrev:
asso dom som sitter längst ner på gafflarna där man sätter fast hjulet... eller man kanske inte behöver ha loss dom?

Är det upsidedown-gaffel så delar man på gaffel benen. Man tar icke bort "klumpen" längst ner..

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
Edholm skrev:
Är det upsidedown-gaffel så delar man på gaffel benen. Man tar icke bort "klumpen" längst ner..

aa det är nog en upside down gaffel jag har tagit bort allt men det går inte å dra ut hela grejset för att det tar emot så man måste trycka den stora neråt.

Twice

-
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
-
steff skrev:
aa det är nog en upside down gaffel jag har tagit bort allt men det går inte å dra ut hela grejset för att det tar emot så man måste trycka den stora neråt.

NEJ NEJ NEJ!
Du tar först bort den första packboxen som bara stoppar mot lera och annats skit, den pillar du bara bort med en vanlig mejsel! Sen innanför den har du en låsring som håller olje-packboxarna på plats, ta bort låsringen. Sen är det bara att dra ISÄR dom. Bara att du och en polare tar i varsin del och drar/snärtar isär dom!

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
Twice skrev:
NEJ NEJ NEJ!
Du tar först bort den första packboxen som bara stoppar mot lera och annats skit, den pillar du bara bort med en vanlig mejsel! Sen innanför den har du en låsring som håller olje-packboxarna på plats, ta bort låsringen. Sen är det bara att dra ISÄR dom. Bara att du och en polare tar i varsin del och drar/snärtar isär dom!

men jag måste fortfarande få på dom nya på nått sätt? och då måste jag ha isär det där

fax

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Kawasaki mean streak 1600
Ap ap ap , inte använda våld :fatta! Du måste ha ett specialverktyg för att få isär gaffelbenen , längst nere i benen sitter en typ skruv som ska lossas , för att göra det måste du ha ett verktyg , jag gjorde ett eget men det är lite svårt att förklara hur det ser ut .

lämna in benen till nån mc verkstad , när jag gjorde det första gången så har jag för mej att det kostade typ 500 kronor /ben att få renoverade.

nästa gång det var dags igen så köpte jag en mekhandbok , kopierade verktyget som fanns på bilderna och gjorde jobbet själv :)

mekhandbok är ett måste när man har cross tycker jag :tummenupp

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Twice skrev:
NEJ NEJ NEJ!

Och pillar man bort packboxen blir det ännu lättare att dra isär dom.. :)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...