Gaffelolja i NSR?

Jungbark

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Honda NSR125R -89
Jag läste nyss i instruktionsboken att man skulle använda ATF olja i framgaffeln på en nsr. Alltså INTE gaffelolja, borde det inte gå lika bra med gaffelolja? Någon som har testat?
Besiktningsgubben tycke att min gaffel var lite mjuk, skulle fixas med ett byte av oljan sa han!

MVH Tobias

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
är inte atf bara en betäckning på oljan? kolla på baksidan av din olja om de står nåt.

Jungbark

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Honda NSR125R -89
är inte atf bara en betäckning på oljan? kolla på baksidan av din olja om de står nåt.

Nej, det stod ingenting om ATF på den oljan. har iaf köpt ATF olja nu, verkar vara så att den är lite tjockare, vilket kanske gör att den inte blir fullt så mjuk, svaret får du ikväll!

Tack för tipset!

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
ATF olja har man vanligtvis i automatlådor till bilar men även i vissa framgafflar.
kvittar vilken du tar så länge som du får bort all gammal olja, fördelen med gaffelolja är attdet finns flera viskositeter att välja på.

Jungbark

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Honda NSR125R -89
ATF olja har man vanligtvis i automatlådor till bilar men även i vissa framgafflar.
kvittar vilken du tar så länge som du får bort all gammal olja, fördelen med gaffelolja är attdet finns flera viskositeter att välja på.

Okej, jag bestämde mig för att använda ATF, den verkade också vara något tjockare, hoppas på att det blir bra.
Jag vände stötdämparen upp och ned, lät den stå så i 15min, har jag fått bort tillräckligt med gammal olja? Eller ska jag skölja med diesel?

MVH Tobias

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
Okej, jag bestämde mig för att använda ATF, den verkade också vara något tjockare, hoppas på att det blir bra.
Jag vände stötdämparen upp och ned, lät den stå så i 15min, har jag fått bort tillräckligt med gammal olja? Eller ska jag skölja med diesel?

MVH Tobias

jag brukar rengöra med bromsrengöring :)

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
jag brukar rengöra med bromsrengöring :)

När han säger att han ställde sin gaffel upp och ner och lät den gammla oljan rinna ut i ca 15min,så tycker jag att de låter lite som du menar att han ska spruta in bromsrengöring i gaffeln för att göra rent..

Men du menar kankse göra rent små detaljer?

I övrigt så borde ATF olja i gaffeln göra den väldigt hård... Borde blir väldigt stötigt och inte spec följsamt tycker jag de låter som men vad vet jag..

Last edited:

Jungbark

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Honda NSR125R -89
När han säger att han ställde sin gaffel upp och ner och lät den gammla oljan rinna ut i ca 15min,så tycker jag att de låter lite som du menar att han ska spruta in bromsrengöring i gaffeln för att göra rent..

Men du menar kankse göra rent små detaljer?

I övrigt så borde ATF olja i gaffeln göra den väldigt hård... Borde blir väldigt stötigt och inte spec följsamt tycker jag de låter som men vad vet jag..

Nej, den blev inte ett dugg stötig eller mjuk. Ganska lagom, tror att fjädrarna är lite dåliga de är strax över 320mm och de ska in på service när de är 320mm... Men de får duga, ett tag till i alla fall. Men det tråkiga är att vänster packbox verkar ha gått åt skogen!:huvet Den som var sprillans ny enligt förra ägaren... Jaja, är vela bara till att byta antar jag... Någon som vet dimensionen? Sen lyckades jag också dra sönder styrkronan:huvet

Får trösta mig med att det blir lack om några dagar:)

EDIT: Det kanske inte är så konstigt att fjädern är lite slapp efter 5400mil??
MVH Tobias

Last edited:

Mad_Skillz

Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Nej, den blev inte ett dugg stötig eller mjuk. Ganska lagom, tror att fjädrarna är lite dåliga de är strax över 320mm och de ska in på service när de är 320mm... Men de får duga, ett tag till i alla fall. Men det tråkiga är att vänster packbox verkar ha gått åt skogen!:huvet Den som var sprillans ny enligt förra ägaren... Jaja, är vela bara till att byta antar jag... Någon som vet dimensionen? Sen lyckades jag också dra sönder styrkronan:huvet

Får trösta mig med att det blir lack om några dagar:)

EDIT: Det kanske inte är så konstigt att fjädern är lite slapp efter 5400mil??
MVH Tobias

Okey läcket p-boxen? i så fall ta bort damringen och ta blådmått å ta bort skiten med de är sellan en p-box blir dålig...

Jungbark

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
Honda NSR125R -89
Okey läcket p-boxen? i så fall ta bort damringen och ta blådmått å ta bort skiten med de är sellan en p-box blir dålig...
Ha, jag fick byta p-box på min RD, trodde det var ett vanligt fel...

Jag försökte få bort den där ringen men det gick inte särskilt bra, hur fan gör man:huvet ??

EDIT: Dammringen fick jag bort men sen var deet en låsring som skulle bort också det var den ajg undra över:rolleyes:

Mad_Skillz

Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Ha, jag fick byta p-box på min RD, trodde det var ett vanligt fel...

Jag försökte få bort den där ringen men det gick inte särskilt bra, hur fan gör man:huvet ??

EDIT: Dammringen fick jag bort men sen var deet en låsring som skulle bort också det var den ajg undra över:rolleyes:

vet inte hur de är på en RD kanske är så dåliga p-boxar på dom så att dom inte håller men normalt så är de skit på gaffel benen som kommer in där och gör så att de börjar läcka de därför man har bladmått för att få bort skiten..

En låsring som sitter mellan dram rinngen och p-boxen? ska inte va så svårt att få bort bara pilla bort med nån liten mejsel.. Men ska du bara göra rent så behöver du inte ta bort den men du kanske ska byta boxar..

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy