Gaffelolja viskositet

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Har på förekommen anledning forskat lite i om det skiljer något mellan olika gaffeloljor märkta exempelvis enligt SAE10W i viskositet. Men även skillnaden i viskositet mellan olika klassningar under olika temperaturer.

De oljor jag har fått cSt för 40 och 100grader celsius presenteras nedan.
Fler oljor presenteras när information inkommer.

olja.jpg

En nästintill komplett lista:
PVD-ISO-Viscosity-Data.gif

Last edited:
KLockers!
Tryck in denna i Wiki eller som Sticky.

Man ser att det "trots allt" inte var SÅ stora skillnader inom ex.vis SAE 10, men i SAE 15 var det rätt grova skillnader.
Men man ska fokusera på gaffelns arbetstempområde, dvs nånstans mellan 40 och uppemot 60 grader. (vore nice om du kunde gulfärga detta område i nomogrammet eller nåt).

KLockers!
Tryck in denna i Wiki eller som Sticky.

Man ser att det "trots allt" inte var SÅ stora skillnader inom ex.vis SAE 10, men i SAE 15 var det rätt grova skillnader.
Men man ska fokusera på gaffelns arbetstempområde, dvs nånstans mellan 40 och uppemot 60 grader. (vore nice om du kunde gulfärga detta område i nomogrammet eller nåt).

Nu så börjar det bli skillnad även i 10w med Castrol. Castrol 10w är väldigt lik Shell 15w viskositetsmässigt. Skall försöka göra det lite mer översiktbart då det blir lite streck nu samt se om det går att färglägga lite snyggare och bättre som du påpekade. Vill få med Motorex och Öhlins oljor också. Kanske skall göra olika för 5,10,15 osv.

Jag har även lärt mig betydelsen av viskositetsindex, då det igentligen beskriver hur oljan ändrar sig pga temperatur.

Last edited:
Nu så börjar det bli skillnad även i 10w med Castrol. Castrol 10w är väldigt lik Shell 15w viskositetsmässigt. Skall försöka göra det lite mer översiktbart då det blir lite streck nu samt se om det går att färglägga lite snyggare och bättre som du påpekade. Vill få med Motorex och Öhlins oljor också. Kanske skall göra olika för 5,10,15 osv.

Jag har även lärt mig betydelsen av viskositetsindex, då det igentligen beskriver hur oljan ändrar sig pga temperatur.

Jepp - jag håller med, lägg upp per viskositet, eller sortera iaf efter viskositet i tabellen, inte märke.

Får du fram värdena för Springzz egna oljor, eller behöver du hjälp med det?

Lägg så till sist in ett par tre olika ATF-oljor är du jättesnäll! :)

Jepp - jag håller med, lägg upp per viskositet, eller sortera iaf efter viskositet i tabellen, inte märke.

Får du fram värdena för Springzz egna oljor, eller behöver du hjälp med det?

All hjälp jag kan få är tacksamt :)
Vill ha cSt för 40 och 100grader Celsius samt även Viskositetsindex(vi) om det är möjligt. Återkommer ikväll.

Edit: Uppdaterat med sortering efter viskositet.

Last edited:
är det många som shimsar om sina gafflar för att kunna köra på tunnare olja ? är det då för att kunna köra på ett så högt viskositetsindex som möjligt ?

har tittat på en del oljor 10 till 15W men de har ju då index runt 150 och de tunnare har över 300. funderar på hur mycket det gör vid hårdare körning. har ingen aning hur mycket temperaturen kan förändras under en körning.

är det många som shimsar om sina gafflar för att kunna köra på tunnare olja ? är det då för att kunna köra på ett så högt viskositetsindex som möjligt ?

har tittat på en del oljor 10 till 15W men de har ju då index runt 150 och de tunnare har över 300. funderar på hur mycket det gör vid hårdare körning. har ingen aning hur mycket temperaturen kan förändras under en körning.

Det är ju inte bara shimsen som begränsar oljeflödet. Till slut begränsar ju även portarna som oljan ska flöda i. Med tunnare olja får du genom mer olja i dom hål som finns.
Men visst. Om viskositetindex också är bättre så är det väl ingen nackdel. Men jag tror att det är begränsningen i ventilhålen/portarna man vi övervinna.

Till Cross köper man ju högflödesventiler... så att..

Mats

Fick info om Biltemas 5W "Racing" Gaffelolja (Prod# 36-961).
Den har cSt på 22 vid 40 grader och 5 vid 100 grader (tyvärr har jag tappar bort decimalerna).

Den köps in från Tetrosyl Limited i Storbritanien. (http://www.tetrosyl.com).

Verkar således inte vara en Statoil-produkt eller samma som Öhlins 5W-olja vilket jag sett spekulationer kring.

Fick info om Biltemas 5W "Racing" Gaffelolja (Prod# 36-961).
Den har cSt på 22 vid 40 grader och 5 vid 100 grader (tyvärr har jag tappar bort decimalerna).

Den köps in från Tetrosyl Limited i Storbritanien. (http://www.tetrosyl.com).

Verkar således inte vara en Statoil-produkt eller samma som Öhlins 5W-olja vilket jag sett spekulationer kring.

Har lagt till det i första inlägget.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...