Gaffelpackboxar RSV1000R samma som till GSXR1000 -01?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Har på nytt problem med Öhlinsgaffeln på min Aprilia RSV1000R -02, den läcker igen.. Öhlins egna packboxar har bara en tätningsläpp medans eftermarknadspackboxar som NOK 5566F/E har två läppar men är svåra att få tag i som vanlig dödlig.

Jag har fått tips om att Suzuki GSXR1000 -01 ska ha dubbelläppade packboxar som passar i min gaffel, någon som har information om måtten på dessa? Öhlinspackboxarna jag vill ersätta har måtten 55x43x11mm. Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta då jag villigt byter lite friktion mot att slippa detta förbannade oljeläckande i tid och otid..

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
Hejsan.
Ja, som "gammal" Aprilia-mek så kännar man(jag) till problemet,,tyvärr måste man väl säja att det är ett MYCKET vanligt problem med öhlinsgafflerna på dessa modellar.
Konstigt nok,,,
Man skulle ju tro att de skulle vara så mycket bättre,,men,,?!!
Har inga mått på GSXR 1000 packboxar utöver Touringbutikens katalog 2008,,och i den så är GSXR 1000, 01-07 samma, och de är 43 mm x 55 mm x 9,5/10 mm,,MEN enligt samma katalog så har RSV 1000 R/SP 00- INTE samma mått,,utan den har 43 mm x 54 (OBS, enligt katalogen) mm x 11 mm!!!
Har du måttat rätt, eller är där fel i deras katalog?
Så om det går ihop sig undrar jag.
Hälsar Frostie.

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
2-taktere
RSV Mille 00- har samma mått som RSV:an men olika beställningsnummer, och GSXR 1000 är ett tredje best.nr,,
Men ,ok, de kanske passer,,

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Hejsan.
Ja, som "gammal" Aprilia-mek så kännar man(jag) till problemet,,tyvärr måste man väl säja att det är ett MYCKET vanligt problem med öhlinsgafflerna på dessa modellar.
Konstigt nok,,,
Man skulle ju tro att de skulle vara så mycket bättre,,men,,?!!
Har inga mått på GSXR 1000 packboxar utöver Touringbutikens katalog 2008,,och i den så är GSXR 1000, 01-07 samma, och de är 43 mm x 55 mm x 9,5/10 mm,,MEN enligt samma katalog så har RSV 1000 R/SP 00- INTE samma mått,,utan den har 43 mm x 54 (OBS, enligt katalogen) mm x 11 mm!!!
Har du måttat rätt, eller är där fel i deras katalog?
Så om det går ihop sig undrar jag.
Hälsar Frostie.

Mätt med icke-ansatt packbox så är de ~55.3 mm utvändigt, så jag antar att de ska passa i 55mm hål. Men det är möjligt att de går att trycka ihop ända ner till 54mm.. även om jag är tveksam.

Lillvirus

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
2004 Aprilia RSV1000 Factory, EMC 125 GP
Packboxproblem

Vet ej om andra packboxar fungerar i Aprilia gaffeln men har ett har ett tips, när du byter packboxarna och fyller gaffeln med olja välj då inte Öhlins gaffel olja. Det verkar som den "äter" packboxar.

Hade läckageproblem med packboxarna på mina race hojar. Var ganska trött på att byta packboxar om och om igen. Fick då tipset av en "fjädringsgubbe" att byta till ett annat fabrikat på gaffeloljan. Gjorde det och problemen var borta.

Gaffeln på min Aprilia började också läcka under första säsongen 2004. Bytte då packboxarna och oljan, sedan dess har jag inte haft något problem. Har nu kört 3 säsonger och vinterförvarat utan något nytt läckage.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
En tråd på af1 forumet om GSX1000R packboxarna..

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=163322&highlight=1000+seals&page=2

Annars som jag sa innan på af1 forumet... cwalker kan säkert hjälpa dig med riktiga packboxar som är bättre, men det kan ta ett tag innan du får dem m.m , det beror på hur mycket tid du har... Tagit från ett Pm jag fick från cwalker:

Re: Öhlins seals
hello mate,

yep, no problem. from öhlins...

the seals off the FG gas charged superbike/motoGP forks fit and are better..

hope that can help you? if you can't find them, i've got them in stock..

grtz,
cwalker.

De kör jag med o de funkar klokers fast framhjulet är i luften lite då och då.

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Det jag kan hitta som ska vara väldigt nära Öhlins 1309-01 i viskositet är Motul Factory Line 5w, de andra måste ha väldigt annorlunda dämpegenskaper?

Lillvirus

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
2004 Aprilia RSV1000 Factory, EMC 125 GP
Ja gaffeln blir lite stummare med samma inställningar. Har för mig jag blandade så jag fick 7,5 w. Ställde sedan om gaffeln, men det fungerade bra.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha