Gaffelpackningsverktyg

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
FZR 1k
Hej! jag behöver byta oljepackningar i gafflarna och behöver då ett verktyg (brukar kallas Fork Seal Driver på engelska) för att få dom nya packningarna på plats, vad rekommenderar ni? E-bay är jag tveksam till eftersom kvaliteten kan vara ett frågetecken, säljer nån svensk firma sånt här?

moddlaren

Guest
Jag har bytt något tjog genom åren o använder bara en vanlig rund dorn o plastklubba och jag har inte förstört någon gaffel pbox ännu.. Ta det lugnt bara.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jag kränger såna bl a fån MotionPro. Dock, en av kvalite kostar en 500:- och passar då endast en tjocklek av gaffel(i ditt fall 43mm).

Jag byter lite packboxar lite o då o då och tycker det blir lite dyrt att behöva köpa en ny bara för en sån liten grej.....så jag har då istället köpt från Biltema lite passande raka avgasrörsbitar i olika dimensioner. Använder sen den gamla packboxen som skydd mot den nya och pillar ut den efter användandet.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Vet man med sig att man är lite klantig, kan man ta en bit mässing rundstång som dorn.
Om man byter bussningar oxå kan den gamla bussningen ibland användas som hjälpmedel.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag använder också bara ett dorn men för många år sen fick jag tipset att ta en grov gummislang och trä på och knacka med. Har för mig att det funkade bra.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har svarvat själv av två ihopskruvade mässingbitar men för hemmabruk kan man använda sig av den gamla packningen ovanpå den nya packningen och bara klappa ihop gaffeln så trycker det in tätningen på plats. Därefter klipper man sönder den gamla tätningen och tar bort den.

Täppas

Guest
Missade att jag var i teknik forumet....

Last edited:

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Eltejp är allt du behöver.....

Har packboxdon till grabbens cross men till min cross o motardhojarna kör jag eltejptricket...

Tidigare använde jag den gamla uppklippta packboxen men finns ingen anledning om du har tejp hemma, finns nämligen risk att den gamla boxen repar när man trär över den samt att den kan gå isär när du slår in den nya som då går in snett.

Med eltejp går det snabbt, smidigt och absolut noll risk att repa gaffelbenen :)

Kolla 7:50 här
https://www.youtube.com/watch?v=k-RpTS3cQqk#t=7m55

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
FZR 1k
Jag har nu bytt packning i en av gafflarna men när jag försöker installera bulten som sitter under gaffeln så snurrar insidan "damper rod" detta trots att jag har installerat gaffel fjädern och allt annat så att det är tryck på grejerna. Vad gör man?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag har nu bytt packning i en av gafflarna men när jag försöker installera bulten som sitter under gaffeln så snurrar insidan "damper rod" detta trots att jag har installerat gaffel fjädern och allt annat så att det är tryck på grejerna. Vad gör man?

Komprimera gaffeln så att det blir mer friktion mellan innanmätet och ytterhöljet. Jag brukar ta hjälp av någon som trycker gaffeln mot golvet medan jag spänner.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!