Gaffelrenovering

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Tjipp!

Tänkte gå igenom framgaffeln i år och funderar lite på vad som behöver bytas. Har kollat lite på diverse instruktioner på nätet och det är allt från det som i folkmun kallas packbox till dammskydd och några bussningar inne samt en packning nertill vid skruven som håller innehållet på plats (tappat namn och tänkte inte leta för att jag vill få inlägget klart).
Fråga två, drivverktyg för tidigare nämnd packbox, vad är vettigt?

Tackar och bockar!
(fan att posta sånt här på en fredag kanske...)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tätningarna byter jag alltid, styrningarna bara ifall dom ser slitna ut.

Ska du bara serva en gaffel vart tionde år så kan man slå in den nya tätningen genom att man låter den gamla sitta kvar under den nya tätningen.
Så klappar man bara ihop gaffeln hårt några gånger, så trycker den gamla tätningen in den nya när gaffeln bottnar. När den nya tätningen kommit på plats klipper man av den gamla tätningen och petar bort den.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Gjorde en fulvariant i helgen men den är en sån man gör på egen risk
Skruvade i två skruv i packboxen och drog upp den med två tänger sen andvände jag den gamla att försiktigt knacka ner den nya
Saknade mothållet för att riva normalt då det är en entums insex i änden på ett långt rör om man ska dela ,nackdelen är ju att skruvar man fel så repar man benet
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag hade visst redan startat en tråd. Detta blev såklart inte av förra sommaren, men nu jävlar!
Kikar på tätningarna och det verkar halvvanligt åtminstone att de säljs som "bara" tätningen men en del finns det med dammskydd också, borde jag gå på ett kit med nya dammtätningar också?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Det inte gör nån skillnad i arbetstid att byta både packbox och dammskydd. Merkostnaden är överkomlig. Även för en smålänning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På en crosshoj där man byter tätningar ett par gånger per säsong kan man skippa dammskyddet ibland men på en gathoj där allt är många år gammalt så är det nog ingen bra idé att skippa dammskyddet.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Frågan är mer att det verkar vanligare med "bara packboxen" och jag kunde langa på packboxar på annat jag skall köpa ändå så jag slipper frakten om ni undrar varför jag överhuvudtaget tänker tanken :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Första gången jag bytte radialtätningar på en gaffel bytte jag inte dammskydded, och fick ner skräp innanför ganska snabbt och fick plocka isär och byta igen för att det inte höll tätt efter. Så nu byter jag båda när jag ändå är där och river. Tar inte mer tid och kostar försumbart med peng.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top