Galen kille som vill ha mina pengar!

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
För en tid sedan hade jag lånat ett partytält. Dagen efter började det blåsa REJÄLT, och tältet blåste iväg och (ev) IN I EN BIL!!! :brinnerup
Skadan på bilen var en repa på taket.

Nu vill han som hade hyrt bilen ha ersättning av mig för sin självrisk, och för "förlorad arbetsinkomst".... Jag skulle behöva hjälp med vad som är juridiskt rätt & riktigt.

Bilen stod uppställd på en cykelbana ca 30m från tältet brevid en byggarbetsplats där killen jobbade.

När vi fyllde i paprena på plats kom vi överens om att försäkringsbolaget skulle sköta det. Men nu har försäkringsbolaget "beslutat" att det var en olycka som inte berodde på någon oaktsamhet av mig. Jag kan ju inte veta om skadan verkligen kom ifrån tältet eftersom tältet låg en bit därifrån i en annan riktning. :va

Killen vill ha 1500 i självrisk + 3500 i ersättning och har fakturerat mig nu via ett inkassoföretag.... Jag hade tänkt betala hans självrisk för att vara schyst, men inte "arbetet". Men nu vet jag inte eftersom han faktiskt "blufffakturerat" mig, och ringt och hotat mig... :fatta!

Om någon kunde ge tipps på vad som gäller/vad jag borde göra blir jag jätte glad!
:(
 

print_screen

Säkerhetskontroll??? Ja Då!!!
Gick med
14 May 2004
Ort
Gotland
Hoj
Bimota SB7EF, GRCMiniMoto, yamaha R6, Yamaha wr 450, suzuki rm 85, aprilia rs 125, aprilia rs 250, kanske någon hoj till...
Jag tror du kan ta kontakt med KO och hör vad dom säger sedan kan du nog göra en rättslig sak av det mot honom. Han har fel han kan inte kräva dig på någonting.
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Temo skrev:
Vad menar han med "förlorad arbetsinkomst" ? :va

Han menar tiden det tog för oss att diskutera/anmäla skadan. Och ev när han var tvungen att ringa sitt försäkringsbolag.... :gnissla
 

Stinger

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2003
Ort
Sthlm
Hoj
WR450F
Bestrid fakturan till det bolag som fakturan kommer ifrån. Då kommer den inte till kronofogden. Om han inte ger sig får han gå till tinget och försöka där. Förlorar han så får han betala alla kostnader. Hoten är bara att anmäla till polisen så att det finns en anmälan. Ringer han igen så gör han sig skyldig till övergrepp i rättsak vilken är mycket grövre.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Eftersom du frågar här antar jag att du inte tänker vara elak tillbaka :D

Du måste fixa en polisanmälan, hävda tvist mellan parter och....ja inkasson kan ge dig en betalningsanmärkning i värsta fall.

Äh, jag vet förresten inte.......jag hade nekat från början så länge det inte är fullkomligt solklart att ditt tält träffade bilen.
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Chronic skrev:
Eftersom du frågar här antar jag att du inte tänker vara elak tillbaka :D

Du måste fixa en polisanmälan, hävda tvist mellan parter och....ja inkasson kan ge dig en betalningsanmärkning i värsta fall.

Äh, jag vet förresten inte.......jag hade nekat från början så länge det inte är fullkomligt solklart att ditt tält träffade bilen.


Jag har hela tiden sagt att jag inte tar på mig nån skuld förrän försäkringsbolaget har yttrat sig. Han är väldigt angelägen att jag ska säga "ja" när han säger att det var mitt fel... Men det har jag aldrig gjort!
Men visst, det är inte helt orimligt att tältet träffat bilen...

Förändrar det saken något att bilen stod på en cykelbana och inte på någon väg/parkeringsplats? Han säger att det inte gör det eftersom han jobbade på byggarbetsplatsen brevid... :va
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
RacerX skrev:
Jag har hela tiden sagt att jag inte tar på mig nån skuld förrän försäkringsbolaget har yttrat sig. Han är väldigt angelägen att jag ska säga "ja" när han säger att det var mitt fel... Men det har jag aldrig gjort!
Men visst, det är inte helt orimligt att tältet träffat bilen...

Förändrar det saken något att bilen stod på en cykelbana och inte på någon väg/parkeringsplats? Han säger att det inte gör det eftersom han jobbade på byggarbetsplatsen brevid... :va


Var han jobbar är helt ointressant, men han har rätt till ersättning för skada på "sitt" fordon oavsätt om den ligger i diket redan.

Säg att du degar hans självrisk, vill han ha mer så hota med att anmäla honom för körning på cykelbana samt hot.

Jag förstår inte riktigt försäkringsbolaget inställning bara, har du ingen hemförsäkring med sk "drulle" ? ( det har bytt namn )

Den täcker ju om man typ spolar ner mobilen på muggen i en ubåt :hihi
 

halmstads_kung

Prospect...i min egna klubb
Gick med
17 Apr 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 750
Förändrar det saken något att bilen stod på en cykelbana och inte på någon väg/parkeringsplats? Han säger att det inte gör det eftersom han jobbade på byggarbetsplatsen brevid... :va[/QUOTE]



Om nu bilen inte har några direkta funktioner under tiden han jobbar....som
typ en kran på en lastbil eller att han lastar ur något så är det en förseelse från hans sida....

Polis och andra blåljusreggade fordon har rätt att köra och parkera där...tror även att Värdetransporter får framföras & "parkeras"...(inte säker men jag tror taxi och färdtjänst har nån specialregel också...

Men somsagt...används inte fordonet till urlastning eller direkt funktion så....
 

MACAMI

Guest
RacerX skrev:
För en tid sedan hade jag lånat ett partytält. Dagen efter började det blåsa REJÄLT, och tältet blåste iväg och (ev) IN I EN BIL!!! :brinnerup
Skadan på bilen var en repa på taket.

Nu vill han som hade hyrt bilen ha ersättning av mig för sin självrisk, och för "förlorad arbetsinkomst".... Jag skulle behöva hjälp med vad som är juridiskt rätt & riktigt.

Bilen stod uppställd på en cykelbana ca 30m från tältet brevid en byggarbetsplats där killen jobbade.

När vi fyllde i paprena på plats kom vi överens om att försäkringsbolaget skulle sköta det. Men nu har försäkringsbolaget "beslutat" att det var en olycka som inte berodde på någon oaktsamhet av mig. Jag kan ju inte veta om skadan verkligen kom ifrån tältet eftersom tältet låg en bit därifrån i en annan riktning. :va

Killen vill ha 1500 i självrisk + 3500 i ersättning och har fakturerat mig nu via ett inkassoföretag.... Jag hade tänkt betala hans självrisk för att vara schyst, men inte "arbetet". Men nu vet jag inte eftersom han faktiskt "blufffakturerat" mig, och ringt och hotat mig... :fatta!

Om någon kunde ge tipps på vad som gäller/vad jag borde göra blir jag jätte glad!
:(

Bestrid "Luftfakturan"! men gör det skriftligt till inkassobolaget! Någon ersättning har han inte rätt till vad det beträffar inkomstförlusten! Har du hemförsäkring kan du nyttja rättskyddsdelen om det går så långt som till rätten! Men du MÅSTE bestrida kravet, annars kan det komma att tolkas att du accepterat kravet vid en ev tvist och kan bli tvungen att betala den!!!!!!

Går kravet sedan vidare till kronofogden, bestrid kravet även här! Du får INGEN betalningsanrmärkning (BA) eller betalningsföreläggande (BF) hos UC.

Kronofogden kommer att hänvisa ärendet till Tingsrätten och först då om du forlorar målet (vilket jag tvivlar på, men osvuret är bäst) som du får ett BA.

Men då det är en tvist under ett halvt basbelopp så kommer det att kosta motparten mer än vad han kräver dig på.

Lycka till!
 

Temo

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2004
Ort
Oslo
Hoj
ZX9R -98
RacerX skrev:
Han menar tiden det tog för oss att diskutera/anmäla skadan. Och ev när han var tvungen att ringa sitt försäkringsbolag.... :gnissla


Ok. Det kan han inte kräva ersättning för. Dock har han rätt i sak när det gäller skadan på bilen.

Du kan iof påvisa att skadan ligger utanför din kontroll och att bilen stod på ett olämpligt ställe osv... Men det kan vara värt 1500:- å slippa strula.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
RacerX skrev:
Han menar tiden det tog för oss att diskutera/anmäla skadan. Och ev när han var tvungen att ringa sitt försäkringsbolag.... :gnissla

3500:- för det? :va

Hur länge stod ni och pratade egentligen? Två dagar eller? :va

Eller tjänar han kanske 7000:-/timme?

Har försäkringsbolaget sagt att du inte har nån skuld i det hela så är det väl så. Han kan ALDRIG fakturera dig för något som du inte godkänt/beställt eller skrivit under på. Har ni inte kommit överrens om att du ska betala den här summan, så kan han inte fakturera dig, så enkelt är det....

Annars får ni väl göra en polissak av det hela..
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Killen har inget case överhuvudtaget. Hela bevisbördan om det skulle gå upp i tingsrätten (hur länge skulle ett sånt har ärende ligga och damma tror du...???) ligger på honom eftersom han anklagar dig för att ha skadat bilen med ditt tält (vilket ju inte är säkert, repan kan ju ha funnits där tidigare).
Var bilen stod är inte relevant.

Fakturan ska du helt sonika bestrida till inkassobolaget eftersom du inte godkänt att betala beloppet. Således har han inte rätt att skicka någon faktura.

Om du vill få det ut världen, pröjsa halva självrisken för att visa lite god vilja. Personligen skulle jag inte ge puckot en spänn eftersom han hotat dig.
 
Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Tjenna !
Det finns ingen anledning att snacka med killen om han har hotat (trots att du visat god vilja). Bryt kontakten med honom och hänvisa honom till polisen alt försäkringsbolaget, ...dom följer lagarna & kan juridiken (för de mesta).

Alltså ...ärendet ligger helt och hållet i hans intresse (såvida du inte vill ha ut pengar för skadat tält av honom :tungan ).

PS Om det skulle vara en psykopat är det ett tips att notera allt han sagt, hur han sagt det & så vidare för ev framtida kontakt med polis...

PS 2 Det finns något som heter "force majeure" som kanske går att applicera i detta fall (påverkan från icke påverkbara faktorer varvid var & en får stå för sina egna skador, ..typ).

PS 3 Såvida ingen sett tältet flyga på bilen lär bevismöjligheten vara lite, ...och varför ska du betala för något om även om det vore 90% chans att det var ditt tält som gjort repan, ...nänä tänk på dom 10%en.

Som sagt ...snacka inte med killen och hänvisa till hans hot !
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
Macke skrev:
3500:- för det? :va

Hur länge stod ni och pratade egentligen? Två dagar eller? :va

Eller tjänar han kanske 7000:-/timme?

Har försäkringsbolaget sagt att du inte har nån skuld i det hela så är det väl så. Han kan ALDRIG fakturera dig för något som du inte godkänt/beställt eller skrivit under på. Har ni inte kommit överrens om att du ska betala den här summan, så kan han inte fakturera dig, så enkelt är det....

Annars får ni väl göra en polissak av det hela..
:fakta
Desutom har du ju en hållhake på honom, hotet du fick via telefon.
Ett hot väger in väldigt mycket, oftast lika mycket eller mer än vad det han bokstavligen har sagt att han ska gör med dig.
Tycker det är hygglo av dig att du erbjuder dig att betala självrisken,du skulle igentligen bara betalt halva,tycker jag.hans bil var ju felparkerad.& sen finns det ju inga "fasta" bevis på att det var ditt tällt som gjorde märket på taket,(på hans bil)
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Tack för hjälpen alla!! :tummenupp

När jag bestrider fakturan, måste jag göra det skriftligt eller räcker det att göra det via telefon? Och ska jag dra fram alla argument eller bara säga typ NEJ...
Hade varit lättast om man kunde säga typ "enligt §X så behöver jag inte betala ditten och enl §Y behöver jag inte betala datten" eller nått liknande?

jag vill ju göra "rätt" för mig, hade ju blivit rätt lack själv om hojen blivit repad t.ex. men å andra sidan har jag ju sattt fast tältet och gjort allt jag kunnat? Det var liksom bara otur att den djävla vinden skulle komma!!! :gnissla
 

MACAMI

Guest
Du verkar vara ärlig och vilja göra rätt för dig även om varken du lr han inte kan bevisa att det var ditt partytält som har åsamkat skadan på fordonet. Man skall komma ihåg att han jobbar på en byggplats och de brukar transportera ett o annat med sina fordon, även på biltaket.

Betala INTE hans självrisk förrän han har skickat kreditfaktura på arbtesinkomstförlusten! VIKTIGT! Annars får du betala även arbetsinkomstförlusten också vare sig han har rätt till det lr inte!

Tyvärr, sån är lagen! Betalar man del av en faktura så får man betala resten också!
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
Sätt hårt mot hårt här. Killen har visat på vilken nivå ribban ligger och från och med nu tycker jag absolut inte att du ska vara medgörlig på något sätt.
Som tidigare skrivits ska du bestrida fakturan NU och polisanmäla hotet.
Sedan är det upp till killen att bevisa i tingsrätten att ditt tält repat hans tak, det kommer han med största sannolikhet inte att lyckas med och dessutom framstår han inte direkt i bättre dager när han hotat dig.
Är han så j-a girig att han hotar och fakturerar 3500kr för en sådan skitgrej när du varit medgörlig och gått med på att betala självrisken så ska han fan klämmas åt ordentligt. Skulle han hota dig igen efter polisanmälan är gjort så kan du bara se det positivt för utgången i målet, bara att ringa herr blå igen och berätta.
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
Macke skrev:
3500:- för det? :va

Hur länge stod ni och pratade egentligen? Två dagar eller? :va

Eller tjänar han kanske 7000:-/timme?

han jobbar som elektriker, så han fakturerar elektriker taxa, dvs ~450+moms i timmen... Stod å snackade typ en timme på plats...
 

MACAMI

Guest
RacerX skrev:
Tack för hjälpen alla!! :tummenupp

När jag bestrider fakturan, måste jag göra det skriftligt eller räcker det att göra det via telefon? Och ska jag dra fram alla argument eller bara säga typ NEJ...
Hade varit lättast om man kunde säga typ "enligt §X så behöver jag inte betala ditten och enl §Y behöver jag inte betala datten" eller nått liknande?

jag vill ju göra "rätt" för mig, hade ju blivit rätt lack själv om hojen blivit repad t.ex. men å andra sidan har jag ju sattt fast tältet och gjort allt jag kunnat? Det var liksom bara otur att den djävla vinden skulle komma!!! :gnissla


ALLTID skriftligt och helst rekommenderat! Räcker med att du skriver följande: Bestrider inkassokrav (ärende nr). Datum och sedan mvh (ditt namn och underskrift). Det räcker!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top