Muskedunder skrev:
Mythbusters på discovery tog upp påståendet med "magnetröntgen" och tatueringar. Dom delade även upp alla olika färgbaser var för sig för att se vilket ämne det kunde handla om. En av baserna innehåller järnpigment, vilket är det som skulle kunna tänkas märkas av efter syningen med apparaten.
Dock hände ingenting så länge man inte tatuerade sig med endast järnbasen innehållande extra mycket järn.
...
Det var ju jäkla synd att de inte tog bort myten om "ryggmärgsbedövning" och tatuering också. ( Och för faaan, det heter epiduralbedövning... ryggmärgen petar man inte i med en kanyl... )
Det förekommer spekulationer om att det skulle kunna följa med färgpigment med kanylen vid sticket, som skulle kunna orsaka allergisk reaktion. (Vilket för mig känns tveksamt eftersom kroppen tolererar pigmentet i huden och immunförsvaret måste få hjälp av laser, som skjuter sönder färgpigmenten, innan de kan städa bort dem.)
Sanningen som jag ser den är att hela "problemet" är lätt löst genom att man lägger ett snitt genom huden innan man sticker.
Ett helt överkomligt extra obehag om man redan utstått en svanktatuering.
Det korrekta svenska namnet på "magnetröntgen"
är Magnetresonansavbildning eller den engelska förkortningen MRI. Röntgen har inget med saken att göra eftersom någon strålning inte förekommer. Vad som händer är att ett magnetfält vrider kroppens vattenmolekyler och när dessa snurrar tillbaka till utgångsläget bildas den resonans som detekteras och som via dator omformas till en bild.
Angående trådstartarens tatuering har jag bara kommentaren att en tatuering är jäkligt värdelös om den inte har ett symbolvärde/innehåll för bäraren. Eftersom så definitivt är fallet med denna tatuering så är det en bra tatuering.