Galet eller helt logiskt? -tatuering

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Hi hi

2fast4hjo skrev:
:D förväxla mig :tuttar med Rossi, jo man tackar :Bugar R1 Racer.

En bild till på ägaren :drool

:notme
Nä jag förväxla inte,jag tyckte bara det var en fräck/gullig sköldis och såg att det var NR 46 Rossi i den,bara det att jag inte sett den tidigare.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Muskedunder skrev:
Jag tänkte slänga på en eller två grejer till våren/sommaren/hösten. Har inte riktigt bestämt när än. Visst är det så att man inte får ha tatueringar i solljus en viss period i början?
Det tar 4-6 veckor innan det är helt läkt. Bäst att göra den ungefär nu med andra ord. Mycket solljus är väl aldrig bra, men vistas ute kan man ju.
Sen är det ju bra om man är försiktig med den innan man fått en riktig skorpa på den oxå. Det som är riskabelt med sommaren är ju att värmen ökar infektionsrisken som nån annan skrev. Men jag kör på sunt förnuft. Nu är den öm som fan så det blir ingen träning denna veckan. Antagligen inte nästa heller.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag tycker den är riktigt fin!
Har själv funderat på att tatuera in en ducce-logga någonstans på kroppan.
Men jag tänkte vänta tills jag åtminstone har kört en hoj på över 125cc :D

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Ang om att det gör ont att tatuera sig.

Har opererat bort en 15x14 cm stor cysta på äggstockarna
(stor som en djävla kockosnöt :huvet ). Läkarna sa att smärtan var som en mindre förlossning/hjärtinfarkt så en liten fjuttig tatuering kan knappast göra mer ont. :D

Fick en sådan där rolig maskin inkopplad efter operationen där man själv kunde reglera morfinmängden (dock aldrig få för mycket) så man sa säkert en hel del roligt/konstigt.

En tatuering är nog det smärtsamaste ni karlar blir utsatta för (hoppas jag).

Ett vackert kejsarsnitt (utan att fött barn) fick jag på köpet :mad:

Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
2fast4hjo skrev:
För en gångs skull är det en fördel att vara :tuttar
Har opererat bort en 15-14 cm stor cysta på äggstockarna
(stor som en djävla kockosnöt :huvet ). Läkarna sa att smärtan var som en mindre förlossning/hjärtinfarkt så en liten fjuttig tatuering kan knappast göra mer ont. :D

Fick en sådan där rolig maskin inkopplad där man själv kunde reglera morfinmängden (dock aldrig få för mycket) så man sa säkert en hel del roligt/konstigt.
Äh, fy faaan! Jag hade svimmat direkt. Jag som trodde jag hade ganska hög smärttröskel låg och bet mig själv i handen de första 5 minuterna. Och det var ju lite svårt att tänka på annat när dom bara hade tatueringstidningar att läsa.
Att föda barn gör väl ungefär lika ont som att skita ut en fotboll kan jag tänka mig. :död

Hakka

Sökande
Gick med
6 Sep 2004
Hoj
Den e blå
yonsson

"yonsson has exceeded their stored private messages quota and can not accept further messages until they clear some space."

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Njursten är bland det värsta vi män kan råka ut för till vardags.
En kompis till mig (kille) fick njurstensanfall när han var på bio.
De var tvungna att stoppa filmen och bära ut honom.

FreddaGädda

Guest
sandstream skrev:
Det beror helt på hur bandet ser ut.
Ju mer konturer ju längre tid tar det.
Min tog 4½ timme och folk satt på kö eftersom det drog ut på tiden.
Kostade 4.000:- har jag för mig.

Lägg gärna upp en bild så man kan dra en överslagsräkning på hur min kommer ta/hur mycket den kostar

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det enklaste är att gå in hos en tatuerare och fråga med en papperskopia.
Det skiftar som satan. Första priset jag fick var 600. Gick dit dagen efter, en annan kille= 500. "Kan du skriva ner det så kör vi på fast pris då", sa jag :D

janoshki-jonaz

Guest
herregud inte å undra på att Rossi åker fort...både snygg tatt och att han e ett vandrande skelett..att han inte fan rammlar av hojjen med så mkt utstickande ben ...får han ingen lön stackarn..

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Kanske dags för en fristående tatueringstråd? Vem börjar? :tuttar

Rune-Blikø

Gasa bara, gasa!
Gick med
22 Feb 2004
Hoj
Husaberg 650 02 1/2 och en 2000/2001 Huszuki 750 hillclimber
2fast4hjo skrev:
:fakta Det heter magnetkamera. :pannkyss
Datortomografi och magnetkamera måste man i vissa fall utesluta pga av att patienten är tatuerad på det aktuella stället.

:tuttar ska inte tatuera sig i svanken då man som sagt inte kan ge ryggmärgsbedövning vid t ex en förlossning, det finns ju fler tillfällen än vid en förlossning det är aktuellt med ryggmärgsbedövning, så killar tatuera er inte i svanken :gnissla *snälla*

Vi som arbetar på röntgen gillar inte tatueringar :rolleyes: och att man felaktigt säger magnetröntgen då man inte använder sig av "röntgenstrålning".

Själv har jag inte hittat ngt lämpligt motiv, letar förbrilt. Denna är den snyggaste jag hittat hitills, men allt är ju snyggt på Rossi :tungan

Bild 1 MAGNETKAMERA

Inte för att va gnällig, men det där är inte en magnetkamera/MRI, fast en CT/datortomograf/CATscan :)

Tatuering är heller ingen kontraindikation för datortomografi. Datortomografi är summasjon av ioniserande strålings attenuering gjennom snitt i aktuella kroppsdel, och en tatuering har ingen alls innvärkan på bildkvaliten eller pasientens mående vid undersökningen. Till det har den inte nog tätthet. Inte har i alla fall jag sett nån tatuering på nåt röntgenfotografi.

En magnettomograf/kamera/MRI kan bli påvärkad av järnpartiklar som finnas i en del tatueringsfärg, dock tveksamt på det sättet at bildkvaliten drabbats. Et mer sannoligt problem kan vara uppvärming av dessa partiklar vid överförning av radiofräkvent energi som i ekstrema fall kan gi sviande/brännande sensationer.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Rune-Blikø skrev:
Inte för att va gnällig, men det där är inte en magnetkamera/MRI, fast en CT/datortomograf/CATscan :) .

Bilden är tagen på ett besök i danmark. De enda man förstod var de latinska begreppen och diagnoserna.
Du har säkert rätt.

Blir nästan rädd då jag såg hur dålig standarden är i danmark, vilket de även själva påpekade. (på just det här sjukhuset). Kolla in den här bilden så förstår ni vad jag menar. Ska väl tilläggas att jag är läkarsekreterare och arbetar på en röntgenavdelning på Sahlgrenska med inriktning på ortopedi (fraktur- och tumördiagnostik bl a) och har alltså ingenting med omhändertagandet av patienter att göra.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
2fast4hjo skrev:
Bilden är tagen på ett besök i danmark. De enda man förstod var de latinska begreppen och diagnoserna.
Du har säkert rätt.

Fy fan, det ser ut som en bild ur filmen Babels hus...

En "magnetröntgen" , som jag har förstått det, (Konrad Röntgen måtte vända sig i sin grav nu) fungerar så att kroppens celler usätts för ett kraftigt magnetfält, varvid alla cellerna vänds efter magnetfältet, när sen magnetfältet stängs av återtar cellerna sitt ursprungliga läge, och cellernas svängning återutsänder en svag radiostrålning som uppfångas och datorbearbetas fram till en bild. svängningen på cellerna är direkt proportionerligt mot magnetfältets styrka.

Därför borde ju en färg med metalliskt innehåll göra att man ser tatueringen väl, men inte bakomliggande vävnad, dessutom kan en viss induktiv upphettning uppstå, dock knappast nog för att orsaka brännskador.

En vanlig röntgen där man genomlyser vävnad med radiovågor mot en film bestående av silverjoner (eller numera mer vanligt digitala bildplattor), där borde en tatuering med metallisk färg kunna ge en rejäl blankfläck, och dessutom kan man ju tänka sig att metallpartiklarna förblir lätt radioaktiva efteråt, vilket ju inte är önskvärt.

Nu är jag totalt utan utbildning på diagnostisk radiologi (jag har max en ABC utbildning i sjukvård), men i stora drag är det väl så det går till.

FreddaGädda

Guest
GuW skrev:
En vanlig röntgen där man genomlyser vävnad med radiovågor mot en film bestående av silverjoner (eller numera mer vanligt digitala bildplattor), där borde en tatuering med metallisk färg kunna ge en rejäl blankfläck, och dessutom kan man ju tänka sig att metallpartiklarna förblir lätt radioaktiva efteråt, vilket ju inte är önskvärt.

Nu är jag totalt utan utbildning på diagnostisk radiologi (jag har max en ABC utbildning i sjukvård), men i stora drag är det väl så det går till.

Metallpartiklarna blir inte radioaktiva efteråt. Det är en vesäntlig skillnad mellan elektromagnetisk strålning(mikrovågor, röntgen) och sk. radioaktiv joniserad strålning(radon, plutonium osv).

Järnpartiklarna i tatueringsbläcket kommer att ta åt sig många gånger mer energi än omgivande organisk vävnad och kan då bli varm. Har du någon gång råkat mikra metall märker du nog hur fort det blev varmt jämfört med maten.
Tatueringen kommer dock aldrig bli radioaktiv, eftersom strålningen man sänder ut inte är joniserad.

Exempel: 1. Du äter mat du värmt i mikron men skulle aldrig i livet äta nånting du värmt i en kärnreaktor, trots att det är kraftig strålning från båda två. Då skulle du bli strumaförgiftad.

2. Tänderna röntgar man också vid varje tandläkarbesök. Många har kvar sina metallplomber.

3. Vi har ett oräknerligt antal apparater hemma som ger e.m-strålning. Elledningar, elmotorer, högtalare, skärmar av olika slag. För att inte tala om transformatorstationer(?). Men man ventilerar ut radon-gasen ur gamla hus.
Även om det är omdebatterat vad e.m-strålning har för inverkan på människor är den i alla fall inte farlig jämförd med joniserad strålning, så länge den är i måttlig mängd. Tänk att man faktiskt får nytta av Fysik B :banana

Frågade läraren angående detta idag. Ingenting som blivit utsatt för radioaktiv strålning förblir radioaktivt. För detta måste man bli "nersmutsad" av ett radioaktivt ämne

Last edited:

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Kalla mig gärna Besserwisser, för det är det jag är!

Det finns inget som heter radioaktiv strålning, eller joniserad strålning för den delen. Däremot finns joniserande strålning som uppstår när ett radioaktivt ämne sönderfaller.

Slut! Återgå!

Clara

you get no glory if you've got no balls
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha SRX-6 -89'a
jag har hört att detta med svanktatueringar plus bedövning vid förlossning är en myt. att det inte skulle vara värre än att köra en spruta genom en tatuering nån annanstans på kroppen. att det värsta som kan hända är att det blir ett märke i tatueringen, vilket kan vara lite småtrist, men jäkligt överkomligt.
men jag är på intet sätt expert på området. varför tog inte mythbusters den också(, som nån nog nämnde)?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
Clara skrev:
jag har hört att detta med svanktatueringar plus bedövning vid förlossning är en myt. att det inte skulle vara värre än att köra en spruta genom en tatuering nån annanstans på kroppen. att det värsta som kan hända är att det blir ett märke i tatueringen, vilket kan vara lite småtrist, men jäkligt överkomligt.
men jag är på intet sätt expert på området.

Själv väntar jag på ett läkarutlåtande angående tillstånd till om jag får tatuera mig då jag har en immunsjukdom, placeringen av tatueringen spelar i mitt fall ingen roll. (har bestämt mig för rossitatueringen eller en sjöhäst)

Citat från socialstyrelsen http://www.sos.se/FULLTEXT/107/2003...s.se/FULLTEXT/107/2003-107-17/2003-107-17.htm

"Skador vid röntgen
Piercing bör enligt tillgängliga uppgifter inte utgöra någon risk i samband med röntgen annat än att röntgenbilden får en skugga av metallen. Vid undersökning med magnetkamera finns det troligtvis risker med både piercingsmycken och tatueringsfärg. Teoretiskt sett kan ett järnföremål i kroppen röra på sig vid undersökning med magnetkamera och förstöra hela eller delar av organ. Tatueringsfärg kan även den innehålla metaller som påverkas vid undersökning med magnetkamera (18)."

Mer info http://www.swedishtattoo.com/artiklar_h.asp?artikel_id=3

och http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,172041,00.html

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...