Galjar

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Gå och lägg dig.

(point taken, jag har inget att säga till mitt försvar)

Utöver stavningskontrollen funderar jag på om det behävs en reality check. Jag har en del pretto-grejer för mig ibland men det här med galg-nörderi känns lite "Fredde-i-Solsidan-köper-högtalarkabel"
MIna skjortor hänger alltid på kemtvättgalgen, dvs en ståltråd som är ca 2mm tjock. Att en kavaj skulle kunna ramla ihop om man behandlar den så men en ren och lätt bomullsskjorta? I dunno. :5sure

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Utöver stavningskontrollen funderar jag på om det behävs en reality check. Jag har en del pretto-grejer för mig ibland men det här med galg-nörderi känns lite "Fredde-i-Solsidan-köper-högtalarkabel"
MIna skjortor hänger alltid på kemtvättgalgen, dvs en ståltråd som är ca 2mm tjock. Att en kavaj skulle kunna ramla ihop om man behandlar den så men en ren och lätt bomullsskjorta? I dunno. :5sure

Håller med. Stickade tröjor ska man inte hänga på galge överhuvudtaget, de blir missformade, men jag har aldrig sett en skjorta bli det av en vanlig trägalge med ca 1cm tjocklek.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Skjortor fungerar okej även med lite enklare galjar tycker jag, dock är IKEAs skit, rent ut sagt.

Däremot skulle jag behöva en riktigt kraftig galge till min äckligt tunga vinterjacka som under bara en månad lyckats inte bara ha sönder två galjar utan dessutom slita ner hatthyllan från väggen. Väger verkligen monstruöst mycket.

(och ja, jag använder båda stavningarna då jag är för lat för att googla.)

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!

Trådgalgar och halvmesyrer göre sig icke besvär, iallafall om man hänger in saker strykt och färdigt, eller ännu hellre enbart använder strykfritt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!

Trådgalgar och halvmesyrer göre sig icke besvär, iallafall om man hänger in saker strykt och färdigt, eller ännu hellre enbart använder strykfritt.

Vadå, nu rör du till det ännu mer. Tar skjortorna mer stryk om de är strykta? :3freak
Om du är orolig för det föreslår jag att du ber kemtvätten vika och plasta skjortorna, om inte annat är det utmärkt när man skall bege sig någonstans att ha det bra vikt och bra packat redan från början. Kostar väl 5-10kr extra så det är ingenting mot de 10.000-tals kronor du är på väg att dumpa på galgar. :hihi

Vad hänger du på dina galgar? :va Vi har nämnda galgar och inte någon som gått sönder. Jag har två, tre par jeans per galge....

Var har du hållit hus senaste åren? :confused:

Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Vikt är kalas för resa, agreed.

Hemma har jag dock inte plats, där är det hänga som gäller och idén är att snabbt och enkelt kunna greppa något utan att behöva fundera på om plagget i fråga är helt stridsberett eller inte. Jag gillar inte att behöva tänka/ta några beslut innan jag har fått kaffe.

Hela den här historien är en del i mitt planerade morgonupplägg, där målet är att det skall gå snabbt och smärtfritt från sängen till bilen. Jag hade ett vattentätt upplägg som innefattade dusch, påklädning och frukost på 10-minuter eller nåt sånt, men med barn hemma så är man tillbaka på ruta ett och allt verkar ta en evinnerlig tid...

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
I min walk in closet har jag en sånhär till varje skjorta, är väl en 50 st, men skjortorna håller sig i fin form.
Dom är tillverkade i äkta Hondurasmahogony, det blir mindre friktion mot tyget & är dessutom luktfritt, dom har kullagrade hjul vilket gör åtkomligheten enkel.

(man får väl drömma....)
:trådgalge

Bifogat

• herr_b02_l.jpg
    herr_b02_l.jpg
    12.1 KB · Visningar: 50
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag fattar inte heller detta "problem".

Mina skjortor hänger på Ingvars trägalgar eller i förekommande fall på kemtvättens stålgalgar.
Vad händer med skjortan när den "förstörs"?
Har TS huggormsaxlar som gör att skjortan hänger?

Att en kavaj eller kostym ska hänga på en riktig galge är självklart, med den ingår ju i köpet (inte på Dressman kanske).

Negativt.

Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag fattar inte heller detta "problem".

...(inte på Dressman kanske).

...

Hmm, nu pratar vi ju inte om skrynkel eller kråskjortor här. Jag var på ett möte i Hagfors i början på veckan, så generellt är jag försiktig med att ta skjortråd från värmlänningar, även om jag vet att du har den gula ledartröjan lokalt.

Dressman vet jag inte, jag och Markus hade den diskussionen för många herrans år sedan, men eftersom de kör på 'slimfit' och jag har råd att äta min gröt så har det aldrig blivit att jag testat dem.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Ullared kan vara riktigt billigt och bra men vissa saker tror man att dom är ute och cyklar med. En trägalge kostade vid ett tillfälle 15 kr/st :jisses

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
I hallen vill jag gärna ha schyssta trägalgar. Men i garderoben har jag smockfullt med breda, svarta plastgalgar, perfekt för kostym och rock men även skjortor. Skulle inte vilja ha plastgalgar hängandes framme i hallen, men är perfekt att hänga upp tvättade skjortor på samt även att nyttja i garderoben.

Har för mig jag fjäskade för någon kvinnlig expedit när jag handlade i någon butik för 15 år sedan. Fick då en hel kasse, modell större, fylld med ovan nämnda breda galgar (bredd 3-5 cm på bredaste stället).

-Ta de här, sa hon, vi slänger dem ändå i annat fall.

:yoparty

Har inte haft behov att utöka galgparken sedan dess.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Hmm, nu pratar vi ju inte om skrynkel eller kråskjortor här. Jag var på ett möte i Hagfors i början på veckan, så generellt är jag försiktig med att ta skjortråd från värmlänningar, även om jag vet att du har den gula ledartröjan lokalt.

Dressman vet jag inte, jag och Markus hade den diskussionen för många herrans år sedan, men eftersom de kör på 'slimfit' och jag har råd att äta min gröt så har det aldrig blivit att jag testat dem.
Jag skulle inte heller be en Hagfôrsing konsulta när det gäller varken skjortor eller övriga kläder, men jag förstår fortfarande inte problemet.

Jag köper i princip alla mina skjortor på Taylor Store, enbart de bättre tygerna. Efter tvätt hänger jag upp skiten på torklinan och när de torkat hänger jag dem på Ingvars galgar.
När jag sedan stryker skiten kan jag inte se att skjortorna skulle vara "förstörda".

I hallen vill jag gärna ha schyssta trägalgar. Men i garderoben har jag smockfullt med breda, svarta plastgalgar, perfekt för kostym och rock men även skjortor. Skulle inte vilja ha plastgalgar hängandes framme i hallen, men är perfekt att hänga upp tvättade skjortor på samt även att nyttja i garderoben.

Har för mig jag fjäskade för någon kvinnlig expedit när jag handlade i någon butik för 15 år sedan. Fick då en hel kasse, modell större, fylld med ovan nämnda breda galgar (bredd 3-5 cm på bredaste stället).

-Ta de här, sa hon, vi slänger dem ändå i annat fall.

:yoparty

Har inte haft behov att utöka galgparken sedan dess.
Du köper väl galgar på Konsum, för "de har så bra sortiment". :mao :marx :juholt

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...