Galna tankar o drömmar om mc-byggen

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag har ett projekt som jag har klurat lite på:

Att själv bygga den där RVF800 modellen som Honda vägrar lansera. D.v.s. 800 cc V4 -motor i en riktig sporthojsram. Honda har ju så att säga prylarna på hyllan. De vägrar dock skruva ihop prylarna i rätt kombination, av någon anledning som jag inte begriper.

Ingredienser:

1 st CBR1000RR ram helst -06 eller -07.

1 st VFR 800 motor -98, -99 -00 eller -01. D.v.s insprutning men ingen VTEC. VTEC gör bara de efterföljande stegen jobbiga.

1. Ett bra helsystem som får ut ljudet:D

1. Portning, PCIII och bänkning föstås

1 st 870 cc bigbore kit. Kul men inte nödvändigt.


Tillagning:

1. Tag ett styck Fireblade och riv ur motorn

2. Knyck motorn från en VFR 800.

3. Porta toppen

4. Borra upp blocket om så önskas

5. Stoppa i vassare kammar om du har

6. Skruva i motorn i ramen

7. Krydda med en PCIII och ett välljudande avgassystem. Bänka ihop hela rasket.

8. Bjud grannarna på en provlyssning :D :D :D


Det är kanske möjligt att hitta HRC- komponenter tänkta för RFV 750 (RC45) som kan funka. Släktskapet mellan RC45 och RC46 (VFR 800 98 -01) bör gå att hitta i motorn.

Lite problem som jag har funderat över:

1. Linjering av drev? VFR motorn lär vara smalare än CBR motorn antar jag. Hur får man dreven att hamna mitt för varandra i sida?

2. Hur mycket skiljer sig motorvikterna? Kan detta bli ett problem för stabiliteten? Helst skulle motorerna väga lika mycket. Sedan vill man ha den nya motorns tyngdpunkt på samma plats som orginalmotorns tyngdpunkt. Åtminstone inte högre upp.

3. Finns det något viktigt i vägen för den bakre cylinderbanken på V4:an om den skulle monteras i Firebladens ram?.


Vad som borde underlätta projektet avsevärt är att Firebladens tank bara är en kåpa. D.v.s man gör lite vad man vill under den där plastkåpan. Man kan alltså behålla VFR- original luftburk. Sedan kan man forma den riktiga bensintanken efter det utrymme som blir kvar.

Så mycket längre än så här har jag inte tänkt. Har ni några kommentarer?
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
haha, ungefär de här tankarna har jag också haft, lets do it.. :)


Jag har ett projekt som jag har klurat lite på:

Att själv bygga den där RVF800 modellen som Honda vägrar lansera. D.v.s. 800 cc V4 -motor i en riktig sporthojsram. Honda har ju så att säga prylarna på hyllan. De vägrar dock skruva ihop prylarna i rätt kombination, av någon anledning som jag inte begriper.

Ingredienser:

1 st CBR1000RR ram helst -06 eller -07.

1 st VFR 800 motor -98, -99 -00 eller -01. D.v.s insprutning men ingen VTEC. VTEC gör bara de efterföljande stegen jobbiga.

1. Ett bra helsystem som får ut ljudet:D

1. Portning, PCIII och bänkning föstås

1 st 870 cc bigbore kit. Kul men inte nödvändigt.

Tillagning:
1. Tag ett styck Fireblade och riv ur motorn
2. Knyck motorn från en VFR 800.
3. Porta toppen
4. Borra upp blocket om så önskas
5. Stoppa i vassare kammar om du har
6. Skruva i motorn i ramen
7. Krydda med en PCIII och ett välljudande avgassystem
8. Bjud grannarna på en provlyssning :D :D :D
Det är kanske möjligt att hitta HRC- komponenter tänkta för RFV 750 (RC45) som kan funka. Släktskapet mellan RC45 och RC46 (VFR 800 98 -01) bör gå att hitta i motorn jag.

Lite problem som jag har funderat över:

1. Linjering av drev? VFR motorn lär vara smalare än CBR motorn antar jag. Hur får man dreven att hamna mitt för varandra i sida?
nja, bakdäcken är ju istort sett lika breda, så vfrmotorns drev sitter nog i stort sett rätt.
2. Hur mycket skiljer sig motorvikterna? Kan detta bli ett problem för stabiliteten? Helst skulle motorerna väga lika mycket. Sedan vill man ha den nya motorns tyngdpunkt på samma plats som orginalmotorns tyngdpunkt. Åtminstone inte högre upp.
Tyngdpunkten ändrar man garanterat, men iom att man får flytta en del av tanken så kompenseras det en aning, troligen flyttas tyngdpunkten bakåt.
3. Finns det något viktigt i vägen för den bakre cylinderbanken på V4:an om den skulle monteras i Firebladens ram?.
2004 års Blade ram, hyffsat fritt, troligen liknande på senare modeller:
04_CBR1000RR_DetAU.jpg


Vad som borde underlätta projektet avsevärt är att Firebladens tank bara är en kåpa. D.v.s man gör lite vad man vill under den där plastkåpan. Man alltså behålla VFR- original luftburk. Sedan kan man forma den riktiga bensintanken efter det utrymme som blir kvar.

Så mycket längre än så här har jag inte tänkt. Har ni några kommentarer?

Mitt förslag är att behålla ramen från VFRen men ändra på geometrin, lätta vad som går och designa nya kåpor etc.
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Coolt! Men varför en CBR1000? V4an är ju kompakt den borde lätt få plats i ett mindre chassi.

Jag skall inte påstå att jag har granskat varenda tänkbar modell av ram. Jag har dock haft en VFR 800. Jag kör nu en CBR 1000. Det är väl så idén kom upp till att börja med. CBR- vägegenskaper med VFR- motorljud och karaktär.

Tanken var väl CBR 1000 ramen bör kunna hantera 800- motrorns effekt med god marginal. Man får inget större straff i form av vikt heller vad jag kan se.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skall inte påstå att jag har granskat varenda tänkbar modell av ram. Jag har dock haft en VFR 800. Jag kör nu en CBR 1000. Det är väl så idén kom upp till att börja med. CBR- vägegenskaper med VFR- motorljud och karaktär.

Tanken var väl CBR 1000 ramen bör kunna hantera 800- motrorns effekt med god marginal. Man får inget större straff i form av vikt heller vad jag kan se.

Kanske inte så många kg att spara men ett chassi för en 1000cc radfyra är ju onödigt bred. Åtminstone skulle jag kliva ner till ett 600-chassi.

Eller kanske en 400-chassi men dom finns ju knappt i Sverige...
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Mitt förslag är att behålla ramen från VFRen men ändra på geometrin, lätta vad som går och designa nya kåpor etc.


Det som fick mig att uppgradera från VFR 800 till CBR1000 i somras var just vägegenskaperna. Jag tycker nog att man skall låta bli den där gamla mjuka 90-tals sporttouring ramen. Det är verkligen ljusår mellan VFR 800 och CBR 1000 RR på den här punkten. Jag räknar förstås in fjädringskomponenterna som del av ramen när jag säger detta.

Kanske inte så många kg att spara men ett chassi för en 1000cc radfyra är ju onödigt bred. Åtminstone skulle jag kliva ner till ett 600-chassi.

Eller kanske en 400-chassi men dom finns ju knappt i Sverige...

Vad man inte skall glömma är att på en VFR är kylarna längsmonterade vid sidorna om motorn. Man kan behöva utrymmet i 1000cc ramen för att få plats med dem, men det kanske går i en 600 cc ram också.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det som fick mig att uppgradera från VFR 800 till CBR1000 i somras var just vägegenskaperna. Jag tycker nog att man skall låta bli den där gamla mjuka 90-tals sporttouring ramen. Det är verkligen ljusår mellan VFR 800 och CBR 1000 RR på den här punkten. Jag räknar förstås in fjädringskomponenterna som del av ramen när jag säger detta.



Vad man inte skall glömma är att på en VFR är kylarna längsmonterade vid sidorna om motorn. Man kan behöva utrymmet i 1000cc ramen för att få plats med dem, men det kanske går i en 600 cc ram också.

En fireblade blir "helt förstörd" i fråga om köregenskaper med en vfr 800 motor i..
pga förändringen av tyngdpunkt men framförallt pga att blademotorn och ramen är konstruerade för att att vara ram ihop, så går ju att skruva ihop det med VFR motorn också (det måste man annars går ramen av).., men samma egenskaper får man absolut inte och därmed faller argumentet att "trycka in den i en blade"..

Å andra sidan så blir inte heller en VFR800 med annan sving, gaffel, kronor, fjädring etc inte heller lika bra som en Blade -06 t.ex

Man får ta en kompromiss helt enkelt, med rätt folk, tålamod och lite tur så kan ju få till det så det blir bättre än en Blade, men knappast..

fast nu kanske jag är för seriös här :)
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
En fireblade blir "helt förstörd" i fråga om köregenskaper med en vfr 800 motor i..
pga förändringen av pyngdpunkt men framförallt pga att blademotorn och ramen är konstruerade för att att vara ram ihop, så går ju att skruva ihop det med VFR motorn också (det måste man annars går ramen av).., men samma egenskaper får man absolut inte och därmed faller argumentet att "trycka in den i en blade"..

Det där lät inte helt okomplicerat. Jag undrar om man kan förse CBR-ramen med förstyvningar, typ en innerram eller så för att kompensera för det där. Att svetsa ihop en torsionsstyv innerram an alurör för att klara ut detta , denna ram skulle passa i CBR motorfästena. I denna ram hänger man sedan upp VFR- motor och kylare.

En lätt galen idé kanske :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det där lät inte helt okomplicerat. Jag undrar om man kan förse CBR-ramen med förstyvningar, typ en innerram eller så för att kompensera för det där. Att svetsa ihop en torsionsstyv innerram an alurör för att klara ut detta , denna ram skulle passa i CBR motorfästena. I denna ram hänger man sedan upp VFR- motor och kylare.

En lätt galen idé kanske :)

en lätt galen idé ja men det skadar ju inte,
det är ju i stort sett det som krävs får att få motorfästena att passa med ramen, adapterplattor.

På VFRen hänger ju svingen delvis i blocket, med så är det väl inte på Blade runt -04-06 längre? (som det är på mitt bygge, -03 954)

En egenkonstruerad ram kanske.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
2004 motorn, svingen hänger alltså enbart i ramen.
CBR1000RRAEa.jpg


146_04_e03zoom+2004_honda_cbr1000rr+engine.jpg


VFR motorn
Engine_Cutaway_700p.JPG


visst kan man skita i att använda VFR motorns svingfäste, men har man kvar det så bestämmer det ju motorns position i längsled, vilket gör att det bakre cylinderparet hamnar lååångt bak..

startobjekt :)
VFR800.jpg
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Den hojjen så trött ut. Hoppas föraren klarade sig bättre:tummenupp. Det är ganska ont om VFR800 delar på skrotarna annars tyckte jag när jag ägde en sådan. VFR motorer är dyra då jag sett dem. CBR motorer har jag hittat på någon skrot för 3000 - 4000. VFR 800 motor hos samma skrot kostade 14000:-. VFR föraren är nog lite ansvarfullare än CBR föraren tror jag :). Eller förresten, jag har ju haft båda hojtyperna så jag vet! :D :D

Ragge
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
mitt "drömprojekt" är att sätta en dubbelturbomatad 7-liters v8 i en custombyggd ram och därefter bygga upp en mc med rätt linjer runt den:tummenupp lite likt boss hoss fast den ska bli smalare och mer slim i största allmnhet så att man kommer ifrån finlandsfärjesyndromet:tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
mitt "drömprojekt" är att sätta en dubbelturbomatad 7-liters v8 i en custombyggd ram och därefter bygga upp en mc med rätt linjer runt den:tummenupp lite likt boss hoss fast den ska bli smalare och mer slim i största allmnhet så att man kommer ifrån finlandsfärjesyndromet:tummenupp

Vill inte förstöra din dröm, men hur ska du få en dubbelturbomatad V8 att bli smal? Kommer ju inte ifrån att motorn blir minst dubbelt så bred som en vanlig sportis 4:a.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vill inte förstöra din dröm, men hur ska du få en dubbelturbomatad V8 att bli smal? Kommer ju inte ifrån att motorn blir minst dubbelt så bred som en vanlig sportis 4:a.

motorn kommer hålla ordinarie storlek, men resten av hojen ska bli stor men inte bullig:) den ska byggas proportionerligt mot en vanlig custom mc fast större så att säga, så att man slipper det bulliga utseendet hos en boss hoss:) alltså, hojen kommer bli smal för sin storlek, men ändå stor... ledsen att jag var ospecifik i första inlägget:tungan
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
nå mer skojsigt?
själv sitter man på 2 nya projekt i huvve.. hur faen ska man hinna.
ena kan man säga såhär. tänk cafe dragrace bla bla bla..

den andra så skulle jag vilja bygga egen ram... hur svårt kan de va?
räcker väl med att backdäck samt styrhuvud är i linje.. :rolleyes:
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
nå mer skojsigt?
själv sitter man på 2 nya projekt i huvve.. hur faen ska man hinna.
ena kan man säga såhär. tänk cafe dragrace bla bla bla..

den andra så skulle jag vilja bygga egen ram... hur svårt kan de va?
räcker väl med att backdäck samt styrhuvud är i linje.. :rolleyes:

Ja, fast det ska ju gärna hålla ihop därimellan också:D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Många faktorer som spelar in på en hojram.
Men håller man sig inom rimliga gränser avseende tyngdpunkt, hjulbas, försprång och liknande så bör det inte bli katastrof.
Går man till ytterlighet med något mått för att sedan försöka kompensera genom en ytterlighet på ett annat område, så behövs tur för att lyckas.

Jag antar att du tänker ha ganska kort hjulbas.
Detta ger snabba styregenskaper.
Men se då till att inte ha för kort försprång, för små hjul eller för låg tyngdpunkt.
En kort ram blir robust genom att hävstångseffekterna blir lägre, men stirret (wobbel) pga för snabba egenskaper kräver löjligt grova doningar för att inte flexa.
Kolla på en Buell.
Ramen är INTE överdimensionerad!


Om jag skulle bygga?
Mått som en åttiotals sporthoj, men något kortare hjulbas 1450mm cirka, 17 eller 18 tums hjul, ganska stort försprång, tyngdpunkten något lägre (med normal frigång blir sällan tyngdpunkten för låg) och längre bak, cirka 55-45%.
Gärna en charmig motor till detta.
Inget är charmigare än en paralelltwin..
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top