Road-Ragge
vägkonnessör
Jag har ett projekt som jag har klurat lite på:
Att själv bygga den där RVF800 modellen som Honda vägrar lansera. D.v.s. 800 cc V4 -motor i en riktig sporthojsram. Honda har ju så att säga prylarna på hyllan. De vägrar dock skruva ihop prylarna i rätt kombination, av någon anledning som jag inte begriper.
Ingredienser:
1 st CBR1000RR ram helst -06 eller -07.
1 st VFR 800 motor -98, -99 -00 eller -01. D.v.s insprutning men ingen VTEC. VTEC gör bara de efterföljande stegen jobbiga.
1. Ett bra helsystem som får ut ljudet
1. Portning, PCIII och bänkning föstås
1 st 870 cc bigbore kit. Kul men inte nödvändigt.
Tillagning:
1. Tag ett styck Fireblade och riv ur motorn
2. Knyck motorn från en VFR 800.
3. Porta toppen
4. Borra upp blocket om så önskas
5. Stoppa i vassare kammar om du har
6. Skruva i motorn i ramen
7. Krydda med en PCIII och ett välljudande avgassystem. Bänka ihop hela rasket.
8. Bjud grannarna på en provlyssning
Det är kanske möjligt att hitta HRC- komponenter tänkta för RFV 750 (RC45) som kan funka. Släktskapet mellan RC45 och RC46 (VFR 800 98 -01) bör gå att hitta i motorn.
Lite problem som jag har funderat över:
1. Linjering av drev? VFR motorn lär vara smalare än CBR motorn antar jag. Hur får man dreven att hamna mitt för varandra i sida?
2. Hur mycket skiljer sig motorvikterna? Kan detta bli ett problem för stabiliteten? Helst skulle motorerna väga lika mycket. Sedan vill man ha den nya motorns tyngdpunkt på samma plats som orginalmotorns tyngdpunkt. Åtminstone inte högre upp.
3. Finns det något viktigt i vägen för den bakre cylinderbanken på V4:an om den skulle monteras i Firebladens ram?.
Vad som borde underlätta projektet avsevärt är att Firebladens tank bara är en kåpa. D.v.s man gör lite vad man vill under den där plastkåpan. Man kan alltså behålla VFR- original luftburk. Sedan kan man forma den riktiga bensintanken efter det utrymme som blir kvar.
Så mycket längre än så här har jag inte tänkt. Har ni några kommentarer?
Att själv bygga den där RVF800 modellen som Honda vägrar lansera. D.v.s. 800 cc V4 -motor i en riktig sporthojsram. Honda har ju så att säga prylarna på hyllan. De vägrar dock skruva ihop prylarna i rätt kombination, av någon anledning som jag inte begriper.
Ingredienser:
1 st CBR1000RR ram helst -06 eller -07.
1 st VFR 800 motor -98, -99 -00 eller -01. D.v.s insprutning men ingen VTEC. VTEC gör bara de efterföljande stegen jobbiga.
1. Ett bra helsystem som får ut ljudet
1. Portning, PCIII och bänkning föstås
1 st 870 cc bigbore kit. Kul men inte nödvändigt.
Tillagning:
1. Tag ett styck Fireblade och riv ur motorn
2. Knyck motorn från en VFR 800.
3. Porta toppen
4. Borra upp blocket om så önskas
5. Stoppa i vassare kammar om du har
6. Skruva i motorn i ramen
7. Krydda med en PCIII och ett välljudande avgassystem. Bänka ihop hela rasket.
8. Bjud grannarna på en provlyssning
Det är kanske möjligt att hitta HRC- komponenter tänkta för RFV 750 (RC45) som kan funka. Släktskapet mellan RC45 och RC46 (VFR 800 98 -01) bör gå att hitta i motorn.
Lite problem som jag har funderat över:
1. Linjering av drev? VFR motorn lär vara smalare än CBR motorn antar jag. Hur får man dreven att hamna mitt för varandra i sida?
2. Hur mycket skiljer sig motorvikterna? Kan detta bli ett problem för stabiliteten? Helst skulle motorerna väga lika mycket. Sedan vill man ha den nya motorns tyngdpunkt på samma plats som orginalmotorns tyngdpunkt. Åtminstone inte högre upp.
3. Finns det något viktigt i vägen för den bakre cylinderbanken på V4:an om den skulle monteras i Firebladens ram?.
Vad som borde underlätta projektet avsevärt är att Firebladens tank bara är en kåpa. D.v.s man gör lite vad man vill under den där plastkåpan. Man kan alltså behålla VFR- original luftburk. Sedan kan man forma den riktiga bensintanken efter det utrymme som blir kvar.
Så mycket längre än så här har jag inte tänkt. Har ni några kommentarer?
Last edited: