Gamla däck, säkra?

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Min hoj är en gammal goding, en Suzuki GSX 550 från 85, något som är värre är att även mina däck är gamla godingar. Efter att ha studerat däckmärkningarna på dem har jag kommit till slutsatsen att bakdäcket är från 1996 och framdäcket är från 1993. De känns lite hårda men ser i övrigt ut att vara i bra skick... Finns det några uppenbara faror med att köra runt på dem?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det beror helt på körstil, hur däcken har lagrats osv! Jag inbillar mig att äldre däck tål lagring bättre än nyare, antagligen beroende på annan typ av gummi mm i däcken.

Jag hade en gammal CB för några år sen, och den satt det några däck från Dacke-fejdens dagar på, och det gick att stå på duktigt med den utan några som helst problem.

Sen är ju faktiskt tex GSX550 inget effektmonster, så att du ska gasa loss bakdäcket är nog minimal risk, och framhjulssläpp sitter ganska mycket i högerhanden :)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
är dom fin utan sprickor mm så lär de ju inte vara nån fara men de är ju puckar så att så länge du putrar till jobbet och en el annan tur så skulle jag inte tveka. men prova inga knäskrap med dom kanske :tungan

oså snart kommer de folk som säger byt! dom är livsfarlig....de jag vill säga är att de får du bestämma själv. :tungan
 

MC Doktorn

Guest
Däck är färskvara och däck från förra århundradet är bara att kassera
 
Last edited:

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
I vår när du behöver nypa lite hårdare i frambromsen än vanligt p.g.a av något oförutsett så är svaret tydligt.


Som om hojåka inte är risky enough....ha frächa däck!
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Egentligen tänkte jag skriva att det går hysteri i att däcken ska vara högst 2 månader gamla osv. Men jag orkar inte ta den diskusionen.

Köp nya Gatdäck av värsta sorten. Använd däckvärmare. Och för säkerhets skull kör inte hojen. Den är livsfarlig pga att den är så gammal. Hojar som är så gamla har överhuvudtaget inga bromsar eller väghållning.

Hur det än är så är det föraren som avgör om man håller sig på hjulen eller inte. Man kan gå på öronen även med ny hoj med nya däck av värsta sorten.

Mats
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hur det än är så är det föraren som avgör om man håller sig på hjulen eller inte. Man kan gå på öronen även med ny hoj med nya däck av värsta sorten.

Mats

Precis.

En bekant köpte däck från Tyskland, 18" med udda dimension. Har för mig att dom var nästan 10 år gamla. Fungerade prima för han. Allt beror på vilka hastigheter du kör i och hur du kör. En GSX550 är ju inget fartvindunder och 80-tals hojar ingjuter bara pass mycket förtroende (jag vet, kör en själv) när man kör lite mer inspirerat. Man börjar känna rätt fort vars gränsen ligger.

Visst går det att tänja på gränserna ganska långt, men jag skulle inte tänja på dom allt för mycket med 15 år gamla däck.

Köp nya.
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Dina däck är lagliga men har betydligt sämre grepp än ett par nya, så det är du som avgör hur du vill ha det.

Jag skulle kolla www.hojdack.se för det är nog inte speciellt stor kostnad med nya gummin till den cykeln.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Fråga dig själv så här.

Om du mot all förmodan skulle vara med om en olycka och hamna i rullstol för restan av livet. Hur vill du då resonera med dig själv.

Alt 1. jo, jag vet att jag körde med dåliga däck, billigt skinställ, och en gammal hjälm. Och jag krashade och fick kraftiga men för livet. Men vad fan. Livet är riskfylt och det kunde ha hänt även om jag hade bra däck och bra kläder. Jag tog en chansning och nu sitter jag här i rullstolen.
Hade jag inte snålat på däck, skinställ, hjälm, ryggskydd så hade jag kanske klarat den där bilen som körde ut framför mig, eller i alla fall inte skadat mig så alvarligt som jag gjorde. Svaret får jag aldrig veta. Det enda jag vet är att jag nu måste tillbringa resten av livet i rullstol.


Alt 2. Livet är till för att levas, och det är ofta dom lite riskfylda sakerna som är roligast. Att inte göra riskfylda saker och ha roligt innebär att man är vid liv men inte lever. Jag valda att leva och göra riskfylda saker, Men!
Jag såg till att göra vad jag kunde för att förbättra mina ods.
Jag hade bra däck, ordentligt skinställ, dyraste bästa hjälmen, värsta ryggskyddet. Trots det hamnade jag i rullstol pga en otäckolycka som jag inte kunde förutse, och trots att jag hade bästa utrustningen så skadade jag mig.


Vilken av dessa två tankar tror du är lättast att leva med???
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Fråga dig själv så här.

Om du mot all förmodan skulle vara med om en olycka och hamna i rullstol för restan av livet. Hur vill du då resonera med dig själv.

Alt 1. jo, jag vet att jag körde med dåliga däck, billigt skinställ, och en gammal hjälm. Och jag krashade och fick kraftiga men för livet. Men vad fan. Livet är riskfylt och det kunde ha hänt även om jag hade bra däck och bra kläder. Jag tog en chansning och nu sitter jag här i rullstolen.
Hade jag inte snålat på däck, skinställ, hjälm, ryggskydd så hade jag kanske klarat den där bilen som körde ut framför mig, eller i alla fall inte skadat mig så alvarligt som jag gjorde. Svaret får jag aldrig veta. Det enda jag vet är att jag nu måste tillbringa resten av livet i rullstol.


Alt 2. Livet är till för att levas, och det är ofta dom lite riskfylda sakerna som är roligast. Att inte göra riskfylda saker och ha roligt innebär att man är vid liv men inte lever. Jag valda att leva och göra riskfylda saker, Men!
Jag såg till att göra vad jag kunde för att förbättra mina ods.
Jag hade bra däck, ordentligt skinställ, dyraste bästa hjälmen, värsta ryggskyddet. Trots det hamnade jag i rullstol pga en otäckolycka som jag inte kunde förutse, och trots att jag hade bästa utrustningen så skadade jag mig.


Vilken av dessa två tankar tror du är lättast att leva med???


Det borde finnas marginal för en 52" plasma tv i alt 1 eftersom han gått på budgetvarianten vad gäller skyddsutrustning.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Det borde finnas marginal för en 52" plasma tv i alt 1 eftersom han gått på budgetvarianten vad gäller skyddsutrustning.

Å en 52" avnjuter man bäst från rullstol (med snikdäck å inget kolfiberbling)...eller :näsblod

(lågt skämt)

Jag röstar på Eskils punkt 2 även om jag numera kör lågrisk alternativet med stödhjul
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är svårt att ge ett universalsvar på sådana här frågor.

Däck åldras och får i och med det sämre grepp. Hur fort dom åldras beror på flera faktorer.
Tumregeln är väl att man rekommenderar byte av däck (För bil) efter 5-7 år rent generellt med variation för hur däcken används och lagras.
Däck som körs hårt och därigenom får genomgå många temperaturcykler åldras fortare. Men då räcker å andra sidan inte mönstret så länge.
Om däcken sitter på en hoj som generellt står i skugga och inte alltför varmt. (Dvs i ett garage) kan mycket väl hålla avsevärt längre än tumregeln. Det som påverkar mest är UV strålningen.

Känns däcken hyfsat fräscha och inte har några sprickor och du inte kan känna någon direkt påverkan på hojens beteende samt att du vet med dig att du kanske inte kör så hårt så kan du kanske köra vidare med dom däcken.
En hoj från den tiden har ju inte dom allra bästa bromsarna heller.

Personligen skulle jag nog allvarligt överväga att byta ut dom däcken. Framför allt om jag har för avsikt att köra sent på hösten eller tidigt på våren. Det är tilräckligt dåligt grepp i alla fall med den temperatur som är. Om det sedan blir så att jag hamnar i en situation som jag kanske klarar av att reda upp på grund av att däcken var fräsha så är det värt det.

Men det är som sagt upp till dig. Däcken är inte på topp efter den tiden men vet du om det och vet med dig att dom ändå räcker till för din körning så.
Allt handlar i slutändan om kompromisser. Du sätter inte på värsta gatdäcken på en transalp vilket ju faktiskt inte ger dig den bästa väghållningen om du kör på asfalt men å andra sidan får du bättre grepp på grusvägar. Du väljer kanske inte hoj just för att den ska vara säkrast vid undanmanöver.
Jag har svårt att tänka mig att ett par relativt gamla gatdäck som ändå känns fräscha faktiskt skulle vara sämre än ett par genomsnittliga offroaddäck som många kör omkring med.
 

Invalido

Guest
mina däck var med fina...bra mönster så jag körde med dom....släpte i en kurva o ut i sogen.
efteråt kännde jag på dom o dom var sten hårda..ingen hitt o lite sen påkommet.
mitt råd....BYT!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Största problemet med gamla däck är ytan somn bildas på dom. Den är snorhal så man bör ta det lugnt i början tills man verkligen nött bort den ytan om hojen stått en tid. Därefter är gamla däck riskfria. Det betyder inte att dom har grepp som rejsdäck men dom har fullgott grepp och framför allt är greppet konsekvent.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Gamla däck

Gå på kurs, smc eller dyligt. Lär dig känna gränserna för både hoj och aktuella däck, sedan får du själv avgöra hur nära gränsen du vill ligga.

Ju bättre hoj och ju bättre däck du har, ju fortare går det när/om man passerar gränsen.

Tycker det viktigaste är att lära sig hur dom däck man har beter sig, oavsett ålder, vissa är ok i regn andra är värdelösa, vissa markerar tidigt andra släpper abrubt tex.

Det finns naturligtvis en säkerhetsaspekt, men sätter man säkerheten före allt annat skall man sälja hojen kvickt.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top