Gamla däck?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag körde 320 mil totalt innan väven va framme...

...Bara kört landsväg, hojen är genomgången av mc-verkstad efter köp för att kolla om allt va okej, ramsned etc.

...Kanske är ett måndagsex jag fick av mc-verkstaden.

Ska dit i veckan och kränga av mitt Pure och sätta på Maxxis-däcket, beställa olja/filter, ska beställa ett Pilot Road 2, Roadsmart 2 eller Sportsmart, vilket ska jag? Lutar mot Roadsmart 2...

...Okej, Tack för tipsen. Kanske idiotförklarar mig att jag ens tänkt tanken på att sätta på ett Maxxis ;)
Njae, förmodligen inte tillverkningsfel, kan vara läge att läsa på lite kring gaskontroll eller prova en Knix-kurs:) Bägge däcken är bra, en smaksak vilket Du väljer.

Är Du osäker PM:ar Du tom@work eller kontaktar honom via www.hojdack.se - hälsa honom från mig! Hojdäck har sålt och säljer Maxxis så Du behöver nog inte befara några bannor,,,:)

Bara så att Du vet - Tapper skrev tidigare om att det spruckit några Maxxis för honom och det ligger något i det, 2008 tror jag det var en antal däck ur en serie som sprack ned till corden, såg själv ett sådant däck uppe på Kemora. Men det syntes tydligt när problemet uppstod, har funnits andra och mer namnkunniga fabrikat som även de haft sina problem...
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag fråga tom angående just det bakdäcket, har det själv.. Har inte det bästa egenskaperna i vått (kör med huvudet) det jag har kört med det bana/gata har jag klarat mig på. I den frågan är de inte däcket som sätter begränsningen. Man får det man betalar för!!
 

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Njae, förmodligen inte tillverkningsfel, kan vara läge att läsa på lite kring gaskontroll eller prova en Knix-kurs:) Bägge däcken är bra, en smaksak vilket Du väljer.

Är Du osäker PM:ar Du tom@work eller kontaktar honom via www.hojdack.se - hälsa honom från mig! Hojdäck har sålt och säljer Maxxis så Du behöver nog inte befara några bannor,,,:)

Bara så att Du vet - Tapper skrev tidigare om att det spruckit några Maxxis för honom och det ligger något i det, 2008 tror jag det var en antal däck ur en serie som sprack ned till corden, såg själv ett sådant däck uppe på Kemora. Men det syntes tydligt när problemet uppstod, har funnits andra och mer namnkunniga fabrikat som även de haft sina problem...

Jag skickade iväg ett mail till Tom, får se när man får. Hälsade från dig med får se om han skickar med en hälsning tillbaka ;)

Kanske får ta en kurs i rull-behandling, men det är ju spännande när det skjuter på när man gasar. Kanske vuxit ifrån det till kommande säsongen.

Låter lite skrämmande att det finns risk för det, nu när det är såpass gammalt med är risken betydligt större än ett färskt däck, får hålla koll på det. Har däcken sprängts eller har det blivit sprickor?
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Låter lite skrämmande att det finns risk för det, nu när det är såpass gammalt med är risken betydligt större än ett färskt däck, får hålla koll på det. Har däcken sprängts eller har det blivit sprickor?

Endast sprickor, så som det kan bli om man kör över något vasst fast på flera ställen på däcket. Första däcket upptäckte jag sprickorna efter en högfartsrepa så det eldade jag upp och bytte direkt, det andra däcket fick jag bara mindre sprickor i efter ca 1 månad så det körde jag säsongen ut på dock med det i bakhuvudet och inga högfartsrepor.

BÖR TILLÄGGAS att jag misshandlar mina däck mer än den vanliga standardpersonen som kör sporthoj gör.

Finns många återförsäljare som har kvar Maxxis däck från -08 av någon konstig anledning.
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Och ett däckval till dig är att antingen köra roadsmart2 eller nya pilot power 3 2ct+
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Av dom däcken du funderar på så är Sportsmart det mest sportiga med en förvånansvärt god hållbarhet för den typen av däck. Om du är inne på det segmentet så tycker jag att du även bör kika på Pirelli Diablo rosso corsa. Det bygger värme snabbare och ger otroligt mycket feedback vid inspirerad körning. Bägge dessa är riktigt bra däck. Jag måste säga att 320 mil på ett pure låter lite tror Roffe har en poäng med gaskontroll där. Återkomm gärna i denna tråd och berätta hur du upplever Maxxis och lycka till :)


Jag körde 320 mil totalt innan väven va framme, nollade mätaren för att ha koll på hur långt jag kan köra med däcket. Farsan och mina vänner va rätt förvånade att jag kunnat nöta ner ett sprillans nytt däck på så kort körsträcka med tanke på att jag inte haft körkort längre än i somras. Bara kört landsväg, hojen är genomgången av mc-verkstad efter köp för att kolla om allt va okej, ramsned etc.
Kanske är ett måndagsex jag fick av mc-verkstaden.

Ska dit i veckan och kränga av mitt Pure och sätta på Maxxis-däcket, beställa olja/filter, ska beställa ett Pilot Road 2, Roadsmart 2 eller Sportsmart, vilket ska jag? Lutar mot Roadsmart 2. Men först ska jag prova Maxxis :)



Okej, Tack för tipsen. Kanske idiotförklarar mig att jag ens tänkt tanken på att sätta på ett Maxxis ;)
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Har kört på det bakdäcket på min gamla fireblade. Inga konstigheter då förutom att det inte var optimalt vid regn :)

Har kört sportsmart efter det. Ska jag prova något nytt blir det nog pilot power 2ct. Får se vad som är billigast nästa gång :)
 
Last edited:

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Jag fråga tom angående just det bakdäcket, har det själv.. Har inte det bästa egenskaperna i vått (kör med huvudet) det jag har kört med det bana/gata har jag klarat mig på. I den frågan är de inte däcket som sätter begränsningen. Man får det man betalar för!!

Har du det på nu från 2008 eller? Jag betalade som sagt 350 spänn för det men och andra sidan är kåpor betydligt dyrare om man nu själv klarar sig såpass. Men för mina ändamål låter det som att jag klarar mig på det ett tag..

Och ett däckval till dig är att antingen köra roadsmart2 eller nya pilot power 3 2ct+

..Men om man ska se till din kommentar så verkar det livsfarligt, får hålla ett öga på det. Vill inte riskera mitt liv för 350 spänn. Skönt att fråga på forum, alltid nån som har erfarenhet, Tack!

Ska tilläggas att det var Pilot Power pure 2CT jag har på nu. Vet du vad skillnaden är på det och Power 3?
 

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Av dom däcken du funderar på så är Sportsmart det mest sportiga med en förvånansvärt god hållbarhet för den typen av däck. Om du är inne på det segmentet så tycker jag att du även bör kika på Pirelli Diablo rosso corsa. Det bygger värme snabbare och ger otroligt mycket feedback vid inspirerad körning. Bägge dessa är riktigt bra däck. Jag måste säga att 320 mil på ett pure låter lite tror Roffe har en poäng med gaskontroll där. Återkomm gärna i denna tråd och berätta hur du upplever Maxxis och lycka till :)

Jag är är nog lite hård på gasen, hornen tittar fram lite för lätt när man sätter sig på en Fireblade. Ska in på mappning i vår, ska kolla med killarna på Bike under Bikedagarna i Trollhättan och se va dom kan göra åt maskinen :)

Tack för tipsen, Pirelli har jag inte kollat närmare på. Alltid bra med däck som ger respons och värms upp snabbt även för en amatör som vill leka hjälte mellan 90-skyltarna.

Jag ska absolut återkomma till tråden och berätta om upplevelsen med Maxxisdäcket. Lär finnas kvar flera ex va jag förstått av tråden, visar sig om det är berättigat eller inte ;)

Har kört på det bakdäcket på min gamla fireblade. Inga konstigheter då förutom att det inte var optimalt vid regn :)

Har kört sportsmart efter det. Ska jag prova något nytt blir det nog pilot power 2ct. Får se vad som är billigast nästa gång :)

Köp inte Pilot Power Pure bara, räcker med att titta på däcket för att den ska rita sträck på backen :p För min del blir det ett mer landsväg än sport.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Förövrigt så skulle inte jag sätta på ett par däck som är mer än 3år gamla på en hoj men det är min personliga och professionella åsikt!

Hmmm, jag som tänkte köra med slicks från 08-09 i år :confused:. Nog bäst jag meddelar bandagsarrangörerna att jag vill byta till "försiktiga gruppen", eller möjligen att jag är åskådare!

Håhåjaja :krama

Till TS, som du säger, är du hård på gasen äter det däck mer än vad man tror.
 
Last edited:

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Hmmm, jag som tänkte köra med slicks från 08-09 i år :confused:. Nog bäst jag meddelar bandagsarrangörerna att jag vill byta till "försiktiga gruppen", eller möjligen att jag är åskådare!

Håhåjaja :krama

Till TS, som du säger, är du hård på gasen äter det däck mer än vad man tror.

Notaera att jag skrev professionella åsikt vilket betyder att jag säljer och monterar däck och jag skulle aldrig sälja på en kund ett däck som är gammalt. Sen vet jag mycket väl att det går att åka på "gamla" däck :arsele

Sprickorna i däcket beror nog inte på ålder utan snarare något annat som är fel med däcken av just den årsmodellen och däckmärket.
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Till TS val av däck nu da

Kör du som "vanligt" regn mm är det Roadsmart2, Pilot Power 2ct, eller om du gillar att köra i regn Pilot road 3.
Kör du lite mer inspererat så är ett sportsmart eller Pilot Power 2ct, Power pure eller Pilot power 3.
Vid mycket impererad körning och vid bana är det power one street eller power one cup som gäller.

Finns även andra bra märken på marknaden men då jag endast provat och vet folk som kört Michelin och Dunlop så är det bara det jag kan rekomendera. Jag ska montera Pilot Power 3 på mina hojar och prova men jag ser inget som skulle peka på att det skulle vara ett sämre däck från föregångaren Power Pure. Den nya 2st+ tekonoligin ska dessutom göra däcket ännu bättre :)
 

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Till TS val av däck nu da

Kör du som "vanligt" regn mm är det Roadsmart2, Pilot Power 2ct, eller om du gillar att köra i regn Pilot road 3.
Kör du lite mer inspererat så är ett sportsmart eller Pilot Power 2ct, Power pure eller Pilot power 3.
Vid mycket impererad körning och vid bana är det power one street eller power one cup som gäller.

Finns även andra bra märken på marknaden men då jag endast provat och vet folk som kört Michelin och Dunlop så är det bara det jag kan rekomendera. Jag ska montera Pilot Power 3 på mina hojar och prova men jag ser inget som skulle peka på att det skulle vara ett sämre däck från föregångaren Power Pure. Den nya 2st+ tekonoligin ska dessutom göra däcket ännu bättre :)


Pilot Power 3 verkade intressant, han som pratar om det http://www.youtube.com/watch?v=Yp9MSga-Sao verkar tycka att det är världens bästa däck. Iofs inte konstigt men det låter bra det han säger, bra säljare för jag blev såld direkt. :)

Jag är som en katt, gillar inte att bli blöt så av det du rekommenderar lutar det åt Roadsmart2 om det nu inte blir ett PP3, funderar starkt på att köpa ett sånt, kan ev beställa det via mc-firma och slippa momsen. Ska höra med verkstan vad som kan göras.

På förhand, PP3 vs Roadsmart2 om man nu ser till miltalen? svårt att veta innan man testat men just va PP3 är tillämpat för, om man nu ser att RS2 kanske är gjort för 10% bana och 90% landsväg så kanske PP3 är 30% bana och 70% landsväg?

Maxxis är 5% bana 40% landsväg och 55% dike :gnissla
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS funderar på att spara lite på däcken.
Exakt vad min instruktör på en bandag berättade att han gjort. Vid lunch 2a bandagen vid en tidigare bandag så var bakdäcket slut för instruktören. Valet var mellan ett nytt däck till bandagspris eller ett begagnat i som det verkade tillräckligt skick för 4 x 20 minuters pass. För några 100-lappar. Han valde att spara. Han tog det givetvis lugnt, kallt däck osv vid starten av 1a passet efter lunch. Vilket inte hindrade en highsider i första böjen efter startrakan. Reparationerna av hojen kostade 20000kr.
Jag skulle inte sätta ett tveksamt däck på en hoj. Absolut inte på en CBR1000RR.
Men det är jag.
Pirelli Diablo Rosso Corsa på Triumphen och Dunlop Sportsmart Sportmax på Suzukin.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Kanske får ta en kurs i rull-behandling, men det är ju spännande när det skjuter på när man gasar...
Mjo, men ingenting mot för känslan av att ta en serie kurvor med rätt teknik, känna flytet och pricka utgången exakt medan man mjukt hissar trottlarna i en enda rörelse...:)

Lite kvällslektyr kanske, utifall Du inte sett den redan? http://svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/001-016 Full_Kontroll_Web.pdf

Endast sprickor, så som det kan bli om man kör över något vasst fast på flera ställen på däcket...
Precis så ser det ut. Nu ska det tilläggas att Lasse, som körde på däcken, la 1.15-varv med sin 636a på Kemora - motsvarar väl ungefär samma eller någon sekund mindre på G-åsen. Efter att ha observerat sprickorna blev han försiktig och körde väl strax under 1.20 under resten av dagarna. Vad jag vill illustrera är bara att det inte rör sig om några skitdäck, bara man vet vad man gör och håller på med...

Och det är väl främst det TS själv ska fundera kring, det är inte ofta däcken som avgör om man håller sig på vägen eller inte, det är vad vi väljer att utsätta dom för... Är man medveten om det och håller lite extra koll på skicket ser i a f jag ingen anledning att donera däcket till återvinningen:)
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Jo kom att tänka på att när du ska köpa nya ostar så köp 55 profil bak så får du mer gummi i backen när du svänger. Utväxlingen höjs ca 3 % så för att kompensera så gå upp ett kugg bak. Vill du ha bättre acc så gå ned ett kugg fram istället :)
 

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
TS funderar på att spara lite på däcken..
..Jag skulle inte sätta ett tveksamt däck på en hoj. Absolut inte på en CBR1000RR.
Men det är jag.
Pirelli Diablo Rosso Corsa på Triumphen och Dunlop Sportsmart Sportmax på Suzukin.

Det är inte det att jag ska snåla, frågan va mer om det går att köra på det, ska beställa hem riktigt däck med och frågan har inte ställts direkt så jag tyckte det kunde bli ett diskussionsämne mer än att jag vill snåla.

Åka på ett dåligt däck är som din instruktör fick erfara, blev ett dyrare alternativ i slutändan. :)

Mjo, men ingenting mot för känslan av att ta en serie kurvor med rätt teknik, känna flytet och pricka utgången exakt medan man mjukt hissar trottlarna i en enda rörelse...:)

Lite kvällslektyr kanske, utifall Du inte sett den redan? http://svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/001-016 Full_Kontroll_Web.pdf


Precis så ser det ut. Nu ska det tilläggas att Lasse, som körde på däcken, la 1.15-varv med sin 636a på Kemora - motsvarar väl ungefär samma eller någon sekund mindre på G-åsen. Efter att ha observerat sprickorna blev han försiktig och körde väl strax under 1.20 under resten av dagarna. Vad jag vill illustrera är bara att det inte rör sig om några skitdäck, bara man vet vad man gör och håller på med...

Och det är väl främst det TS själv ska fundera kring, det är inte ofta däcken som avgör om man håller sig på vägen eller inte, det är vad vi väljer att utsätta dom för... Är man medveten om det och håller lite extra koll på skicket ser i a f jag ingen anledning att donera däcket till återvinningen:)

Jag har inte läst den faktiskt, får kika in det, Tack! skummade igenom det och det va en hel del som man får lära sig på Risk 1:an som numera är tillägg för mc-utbildningen samt Risk 2an. Säga va man vill men det är vettigt så sett men 3 000 extra utöver ett redan dyrt körkort vet jag inte om det är värt.

Helt sant det du sa om däcket, att det oftast inte är däcket som är problemet utan va man utsätter den för, vilket stämmer helt! Fått svar av Tom med, skickar det i ett sepparat inlägg senare och han är inne på ditt spår kan jag meddela :)
 

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Jo kom att tänka på att när du ska köpa nya ostar så köp 55 profil bak så får du mer gummi i backen när du svänger. Utväxlingen höjs ca 3 % så för att kompensera så gå upp ett kugg bak. Vill du ha bättre acc så gå ned ett kugg fram istället :)

Haha det är rena raketforskningen på det inlägget :fakta
 

MrRR

Ny medlem
Gick med
6 May 2012
Ort
Nossebro
Hoj
CBR1000RR Fireblade -08
Svar från Hojdäck.se

Hej.

Jag antar att det är Supermaxx från Maxxis?
Mönster som halvcirklar?

Det är ett sporttouringdäck som är helt ok.
Vi har sålt massor till körskolor bland annat och de har varit nöjda.
Våtgreppet i däcket är ok. Det finns nyare, modernare däck med betydligt bättre våtgrepp men vid normal körning så duger det helt ok.
Åldern skall inte vara ett bekymmer, så länge däcket inte har varit utsatt för direkt solljus eller legat nära lösningsmedel.
De sakerna får ett däck att åldras mera än själva åren.

Ta de lugt i början då däcket kan ha fått en oxidationshinna över sig.
En kort sträcka på grusväg brukar göra susen med nya eller äldre däck för att skrubba bort hinnan.

Roadsmart 2 och Pilot Road 3 är de senaste sporttouringdäcken.
Båda med ordentligt bra våtgrepp men även torrgrepp som med lätthet pallar med tex SMC-kurser på bana.
I torrt så är Roadsmart 2 det vassare av dem.

Sportsmart är ett hypersportdäck som är gjort för hård, aktiv körning med banåkning som främsta användningsområde.
Däcket är inga problem att ha på gatan och har en ganska lång livslängd för att vara ett såpass sportigt däck.
Men det är ändå halva livslängden mot ett sporttouringdäck.....
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top