TS funderar på att spara lite på däcken.
Exakt vad min instruktör på en bandag berättade att han gjort. Vid lunch 2a bandagen vid en tidigare bandag så var bakdäcket slut för instruktören. Valet var mellan ett nytt däck till bandagspris eller ett begagnat i som det verkade tillräckligt skick för 4 x 20 minuters pass. För några 100-lappar. Han valde att spara. Han tog det givetvis lugnt, kallt däck osv vid starten av 1a passet efter lunch. Vilket inte hindrade en highsider i första böjen efter startrakan. Reparationerna av hojen kostade 20000kr.
Jag skulle inte sätta ett tveksamt däck på en hoj. Absolut inte på en CBR1000RR.
Men det är jag.
Pirelli Diablo Rosso Corsa på Triumphen och Dunlop Sportsmart Sportmax på Suzukin.
Hade det begagnade däcket rätt temperatur?
Går alldeles utmärkt att köra på slitna däck utan livet som insats dåliga däck släpper tidigare men också mjukare.