Min första och äldsta dator var Mac IIcx.
Vilken powermaskin det var.
Levererades i en gul plastpåse av ett par individer med tveksamt utseende, efter att de svarat på min annons. Vågade aldrig fråga varifrån den kom.
Började med Sinclair Spectrum, sedan C64. På skolan hade vi nån ESSELTE (i tillvalet (vetenskap 1,5h i veckan), på gymnasiet ABC80 i nätverk och COMPIS. På ABC80 lärde vi oss att ta oss in i lösenordsskyddade nätverk, stjäla data av kompisar och installera script som skrev något roligt när vederbörande loggade in. Sommarjobb på Sunds Defibrator, IBM med Lotus 1-2-3. Började efter gymnasiet att jobba på lagret på ICA Hakon och sommartid vikarierade jag i datarummet; IBM PS/38 med 12x10 floppycase som skulle hämtas i valvet och köras backup på varje morgon. Uppgraderades till 360 som var kanske sjättedelen så stor; floppydiskar ersattes med ett DAT-band. Åkte ut och installerade modem hos ICA-handlare i Västernorrland.
Lumpen - analoga tiden men vi var tidiga med DART som ju var ett slags dator. Otänkbart att leka med på egen hand dock, de hölls under mycket sträng kontroll och låstes in direkt de inte användes.
Universitetet - en Apple LCII som under de åtta åren jag använde den inte mankerade en enda gång. Efter några år lanserades Internet, man köpte ett modem, anslöt och installerade programvara via diskett där även Netscape webbläsare fanns liksom ett rudimentärt mejlprogram som jag inte minns namnet på. Allt funkade direkt.
Köpte 1997 en Windows PC för att lära mig NT4 samt ha en partition med Linux. Blev intressant, gick några kurser på Lexicon och undervisade några år på gymnasiet i kursen Operativsystem och Nätverk där Unix/Linux var bärande del, kollegan tog hand om Java, C+ och SQL.
Efter detta har jag alltid haft Mac och PC parallellt, så än idag. En tio år gammal Mac och en ett år gammal PC. Ungefär lika snabba i det stora hela men Macen har pytteliten hårddisk då sådana SSD var dyra 2013. Annars är typ allt bättre på Mac. Tycker jag. Brukar köpa beggat även här, en iMac från 2016 gav jag 4000 för för kanske fyra år sedan. Den är bra än idag.
”Tyvärr” måste man ha en windowsdator, eftersom viss programvara inte finns eller är funktionella till Mac. Tex verkstadsprogram till BMW, felkodsläsare, Basecamp osv. För foto och musik är Mac en ickefråga, allt bara flyter, skärmen och högtalarna är tillräckligt bra osv osv.
Jobbar jag med dator? Ja man är ju så illa tvungen men sedan 22 år är det i princip bara officepaket och webbläsare som körs i jobbet, förutom något specialprogram för vissa tillämpningar.
Så kul som det var under tidigt åttiotal blir det däremot aldrig igen.