Gamla datorer

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Vinter kallt och is som klister gör att man sitter inne mer och TÄNKER. Och youtube ger en ännu fler saker att tänka på. Så här tänker vi på gamla datorer.

Commodore 64
Amiga
Spectrum Z80
Atari ST
PET
ABC80
Texas Instruments TI-99..
Fujitsu FM Towns
IBM 8088

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Henry's House. Alltså detta kom 1984, exklusivt för C64 tror jag. Jag mår illa så nostalgisk jag blir! Nu måste jag lägga mig ner och vila!

Och Goonies! Det här satt jag och nötte men klarade aldrig hela. Var fanns youtube när jag behövde det !? Så himla bra programmerat och presenterat.

Tänk att kunna programmera denna fantastiska lilla dator i assembler, det gjordes skitbra spel redan då tack vare folk som kodade tills ögona blödde.

Last edited:

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Tänk inte.
Starta absolut inte nostalgidatorer.

Bara starta en motorcykel och kör.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Alla dom datorerna å spelen helt okända för mig, men va istället å körde hoj idag istället...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Till spectrum var Manic miner och Jet Set Willy grymma! 🤩
Och Barbarian som var en tidig "Street Fighter".💪

Sen var det spännande att köpa och sälja kopierade spel på olika BBS'er.
Man visste aldrig om det skulle ladda eller inte. 😅

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Bild från min källare. Commodore VIC20 överst, Commodore 64 nederst. Båda fungerade för ett halvår sedan. Tingat min avlidne fars gamla Sinclair zx81 som var den första dator jag någonsin programmerat eller ens använt, men den är nedpackade i någon kartong hos brorsan pågående husbygge och inte hittad än. Men oftast blir det emulator när jag vill leka 80-tal, har ingen diskdrive eller cartridge med manskinkodsmonitor, 64an har desutom trasigt ljudchip även om jag har ett utbytes i någon låda men inte orkat sätta in det då det kräver en hel del lödarbete. Dessa tre datorer lärde mig grunden till det jag jobbar med än idag, även om det är "lite" mer komplicerat idag.
1000007004.jpg

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag hade ingen egen, men lekte med alla dom där gamla datorerna, jag hör ju till den generationen.

Från 286 och uppåt var jag med, fast oftast en generation efter, då jag ärvde mina datorer...

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Finns en sida med alla dom gamla spelen till C64 åtminstonne, här:

Ser att det faktiskt fortfarande utvecklas spel till denna datorn. Faktiskt ganska bra grejer.

En av mina favvisar, H.E.R.O. Nån som kommer ihåg? Frustrerande svårt på senare banor, men jäklar jag kunde inte slita mig!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En annan av mina gamla reliker.
Detta var den första dator jag köpte när jag startade eget -98.
En Toshiba Pentium för 27.000SEK (eller därikring)! 😍
Den var ett tag snabbare än de flesta av mina kunders servrar...
Hårddisken är lite ledsen, antagligen har fettet i disken härsknat.
Men den gick igång på en 98-skiva. :)
1000004885.jpg
1000004888.jpg
Inte igår man satt och hackade i AUTOEXEC.BAT...😅

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Min första och äldsta dator var Mac IIcx.
Vilken powermaskin det var.

Levererades i en gul plastpåse av ett par individer med tveksamt utseende, efter att de svarat på min annons. Vågade aldrig fråga varifrån den kom.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
En annan av mina gamla reliker.
Detta var den första dator jag köpte när jag startade eget -98.
En Toshiba Pentium för 27.000SEK (eller därikring)! 😍
Den var ett tag snabbare än de flesta av mina kunders servrar...
Hårddisken är lite ledsen, antagligen har fettet i disken härsknat.
Men den gick igång på en 98-skiva. :)
View attachment 508938
View attachment 508939
Inte igår man satt och hackade i AUTOEXEC.BAT...😅
Lite nyare, men användes skarpt i förra veckan, hade glömt nyare consolekabel på annan ort so det fick bli old school. 😂 Batteriet klarar precis flytt till annat skrivbord/rum men inte mycket mer än så.

Bifogat

• toshibasp4600.jpg
    toshibasp4600.jpg
    1.5 MB · Visningar: 7

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Min första och äldsta dator var Mac IIcx.
Vilken powermaskin det var.

Levererades i en gul plastpåse av ett par individer med tveksamt utseende, efter att de svarat på min annons. Vågade aldrig fråga varifrån den kom.
Började med Sinclair Spectrum, sedan C64. På skolan hade vi nån ESSELTE (i tillvalet (vetenskap 1,5h i veckan), på gymnasiet ABC80 i nätverk och COMPIS. På ABC80 lärde vi oss att ta oss in i lösenordsskyddade nätverk, stjäla data av kompisar och installera script som skrev något roligt när vederbörande loggade in. Sommarjobb på Sunds Defibrator, IBM med Lotus 1-2-3. Började efter gymnasiet att jobba på lagret på ICA Hakon och sommartid vikarierade jag i datarummet; IBM PS/38 med 12x10 floppycase som skulle hämtas i valvet och köras backup på varje morgon. Uppgraderades till 360 som var kanske sjättedelen så stor; floppydiskar ersattes med ett DAT-band. Åkte ut och installerade modem hos ICA-handlare i Västernorrland.

Lumpen - analoga tiden men vi var tidiga med DART som ju var ett slags dator. Otänkbart att leka med på egen hand dock, de hölls under mycket sträng kontroll och låstes in direkt de inte användes.

Universitetet - en Apple LCII som under de åtta åren jag använde den inte mankerade en enda gång. Efter några år lanserades Internet, man köpte ett modem, anslöt och installerade programvara via diskett där även Netscape webbläsare fanns liksom ett rudimentärt mejlprogram som jag inte minns namnet på. Allt funkade direkt.

Köpte 1997 en Windows PC för att lära mig NT4 samt ha en partition med Linux. Blev intressant, gick några kurser på Lexicon och undervisade några år på gymnasiet i kursen Operativsystem och Nätverk där Unix/Linux var bärande del, kollegan tog hand om Java, C+ och SQL.

Efter detta har jag alltid haft Mac och PC parallellt, så än idag. En tio år gammal Mac och en ett år gammal PC. Ungefär lika snabba i det stora hela men Macen har pytteliten hårddisk då sådana SSD var dyra 2013. Annars är typ allt bättre på Mac. Tycker jag. Brukar köpa beggat även här, en iMac från 2016 gav jag 4000 för för kanske fyra år sedan. Den är bra än idag.

”Tyvärr” måste man ha en windowsdator, eftersom viss programvara inte finns eller är funktionella till Mac. Tex verkstadsprogram till BMW, felkodsläsare, Basecamp osv. För foto och musik är Mac en ickefråga, allt bara flyter, skärmen och högtalarna är tillräckligt bra osv osv.

Jobbar jag med dator? Ja man är ju så illa tvungen men sedan 22 år är det i princip bara officepaket och webbläsare som körs i jobbet, förutom något specialprogram för vissa tillämpningar.

Så kul som det var under tidigt åttiotal blir det däremot aldrig igen.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ja just det, på högstadiet hade vi några märkliga datorer microbee. Där var det meningen att vi skulle lära oss något grundläggande om datorer men det vi gjorde var att bryta oss in i varandras konton och jävlas. Något z80 CP/M baserat med monokroma monitors som nu när jag söker tydligen var från Australien. Vi hade inga floppys som bild nedan utan allt laddades över nätverk från hårddisk på hiskeliga 10 megabyte på lärarens dator vilket tog halva lektionen innan alla hade fått ner ordbehandlaren eller vad det nu var vi skulle jobba med. En lärare som självklart inte hade någon koll alls utan bara gjorde exakt vad som stod på en lapp, ingenting annat. Tror systemet var begagnat redan när det installerades nån gång 1987-88.

1736341539944.png

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Så kul som det var under tidigt åttiotal blir det däremot aldrig igen.
Eller hur. Det var ju speciell känsla att bara stoppa i en disk / diskett och höra den ladda. Jag fattar inte hur det kan sätta sig så nostalgiskt i ryggmärgen. Och att man skrev med tushpenna på etiketter som man satte på floppysarna. Kommer även ihåg att SKC 5½ diskar luktade supergott, som det där tuggummit Jenka.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Eller hur. Det var ju speciell känsla att bara stoppa i en disk / diskett och höra den ladda. Jag fattar inte hur det kan sätta sig så nostalgiskt i ryggmärgen. Och att man skrev med tushpenna på etiketter som man satte på floppysarna. Kommer även ihåg att SKC 5½ diskar luktade supergott, som det där tuggummit Jenka.
Kommer ihåg när man var hos kompisen som hade commodore 64 och vi skulle spela. Först ladda turbotape 25 varv på kassetspelaren sen spola fram till något nummer tex 160 till 215 och sitta och titta på siffrorna. Sen när det var klart så var det 50% chans att det inte fungerade.

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Hoj
Honda CB500X '23
Min första dator var en jag fick av grannen (som mycket annat, han var några år äldre än mig så jag fick ofta ta hans prylar när han tröttnat, väldigt bra!). En MSX Spectravideo 728.

Operativsystemet var skrivet av Microsoft, typ 1983.

Den hade jag medans de flesta andra körde VIC20, C64 eller Atari 520. Den kändes lite bättre än dem måste jag säga, med cartridge för spelen (ja jag hade bandare också). Gick ju som en dans att ladda in spelen. Istället för som min bästa polare som hade C64 där man först fick spola fram spelet, sedan byta och ladda en Turbo, sedan byta igen och ladda in spelet där det oftast gick igång, men ibland inte :) fast det fanns en viss charm i det måste jag ju säga. Man hade inte så bråttom på den tiden.

unnamed.jpg

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...