Enklare att byta hoj ?
Eller borra upp nuvarande munstycken om det inte hittas andra munstycken.
Fast visst, vore jag upp över öronen förälskad i hojen och tänkte behålla den i all evighet så vore en förgasarkonvertering ett alternativ.
Nu är jag dock mest trött på förgasare och inser att jag gillar insprutning allt mera.
Du skulle inte kunna filma nästa gång du gör det..? Så vi ser denna eminenta setup du kör med.
Faktiskt helt o romantiskt och okomplicerat.
Har 2 st 25 L dunkar som jag fyller varannan gång med bensin som sedan står till det är dags att tanka o då helt enkelt tömmer med hävert.
Anledningen att jag börjat med detta är att i Mellerud sunnanå hamn är en veteran träff varje tisdag eftermiddag under sommaren med mängder gammla bilar hojar traktorer o andra fordon.
Det visade sig när man pratade med folk med A o T fordar anglia triump bilar o allt möjligt från 20 talet o framåt.
En del kör aspen, några körde VP race fuel 100 oktan, någon körde på sunoco race bensin. O förvånansvärt många verkar söla med just vatten i bensin för att få bort Etanolen.
Många av deras fordon är ju trailer quens. Så det går säker inte många dunkar dyr soppa per år.
Sedan att det är lit vatten i soppan gör inte så mycket det blir antagligen som en mikroskopisk vatten insprutning som EV höjer cylinder trycket vid förångning i förbränningen o hjälper då till med att öka Nm något marginellt.
Tittar man innom dragracing o speciellt innom metanol racing så för några år sedan blev det krav på analys av vatten halten i faten, det visade sig att uppåt 10% vatten i metanolen gav Vesäntligt effekt ökning pga vattnets ångtryck o volymökning med Vesäntligt högre Nm.
Tittar man på traktor pulling o spec på dieslarna så kör dom värsta nästan 20liter vatten igenom motorn under ett pull, 80% av det folk tror är diesel rök är i själva verket vattenånga blandat med diesel avgaser.
Porsche har ju original vatten insprut på vissa värsting modeller o dessa är bensin så lit vatten i förbränningen är inte farligt o ökar Nm samt kyler o funkar som oktan höjdare i viss mån.
Är iallafall min uppfattning.